Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Adaptor til pibe skift, Mauser 98
#1
Jeg har lige "fået" en Mauser M94 med 308 matchpibe S&L, fra en der ikke gad at være riffeljæger[xx(]
Jeg har i forvejen tilsvarende i 6,5X284, hvorfor jeg vil slagte 308eren og bruge piben som vekselpibe.

Hvad, eller hvem kan I anbefale.....?[Smile]

Den overskydende lås mm. vil jeg så evt bruge til dette når import bliver en mulighed:http://www.troupsystems.com/MAUSER/mauser_conversions.htm

God jagt...
Quote:
Kvinden lukker Ulven ind i DK igen
Kvinden kræver Ulven udryddet i DK igen
Kvinden lukker Ulven ind...............
Svar
#2
Der er sikkert flere af de dygtige vaabensmede herinde der kan lave det lille nummer, men jeg ved positivt at NP Nielsen I Vildbjerg har udviklet sit eget velfungerende design af en adapter til det.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Bent Bjerg i ulfborg laver dem også. Ser meget fint ud.
Svar
#4
@Boganis 94 passer ikke dele med en small ring mauser 98! Men ellers et sjovt projekt särligt om man fremstiller en lyddämpet pibe.[8D]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#5
Der er tale om en large ring!
Sakset fra Hunters House hjemmeside:"Da vi i 1993/94 i flere omgange købte Geværfabrikkens prøvesamling, blev der også fremstillet et mindre antal rifler til os bygget på Mausers system. Den blev kaldt M.94. Det var en "priskonkurrence model". Fremstillingen var ikke rentabel og de sidste af riflerne måtte vi selv samle og færdiggøre her i vort bøssemageri. De fik benævnelsen M.94 Lux. Som et kuriosum kan det nævnes, at låsestolen var graveret "Schultz & Larsen". Lidt mangel på pli, når vi udførte arbejdet. Men vi var "pavestolte" af at have færdiggjort Schultz & Larsen rifler i en super kvalitet. Her var det heller ikke rentabelt. Der medgik simpelthen for mange bøssemagertimer pr. riffel. Men dejlige blev de!"

Tak for svarene[Smile]
Jeg er selvfølgelig på udkig efter noget som er lempeligt og ikke for skæmmende...

God jagt...
Quote:
Kvinden lukker Ulven ind i DK igen
Kvinden kræver Ulven udryddet i DK igen
Kvinden lukker Ulven ind...............
Svar
#6
NP Nielsen tager 3500 kr for operationen!

Ingen billigere..?

[Wink]
Quote:
Kvinden lukker Ulven ind i DK igen
Kvinden kræver Ulven udryddet i DK igen
Kvinden lukker Ulven ind...............
Svar
#7
Ok, normalt når man taler om Mauser modeller er det Mausers egen betegnelse man bruger og ikke noget som Hunters House selv finder på at kalle deres hjemmebygge, derfor misforståelsen..[Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#8
@MM
Okidoky ;-)

God jagt...
Quote:
Kvinden lukker Ulven ind i DK igen
Kvinden kræver Ulven udryddet i DK igen
Kvinden lukker Ulven ind...............
Svar
#9
Boganis,

NP. Nielsens systemt har jeg på en Mauser 98 og en CG 2000, det virker bare.

Men, tro mig - veksel pibe systemer har den ulempe, at den kaliber man står og skal bruge, den står altid hjemme i skabet. Derfor skal man altid have 2 rifler med veksel system.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hvis du har pladsen, så brug 420 kr på sagen.

Som et kuriosum kan det nævnes, at låsestolen var graveret "Schultz & Larsen" eller måske shot and regulated by Holland & Holland - gravør nåle er taknemlige og nogen må jo sat navnet på en gammel Mauser98 med vilje.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
@Thorlak
Tak for svaret og det gode råd![Smile]

Men du har sikkert ret i, at der er taknemlige gravørnåle i arbejde
på gamle Mauser 98 rundt omkring. Bla. her:http://www.jensen-rifle.dk/default.asp?doc_id=1354&m_id=515&hl_id=3&m_l=2&l_id=28[:D]

God jagt...
Quote:
Kvinden lukker Ulven ind i DK igen
Kvinden kræver Ulven udryddet i DK igen
Kvinden lukker Ulven ind...............
Svar
#11
Forskellen mellem Hundehusets stunt og Jensen, er at Jensen påføre deres eget navn til et produkt de selv har lavet samling og finish, samt snittet pind til, og boret og riflet pibe til.
Hundehuset påførte deres rifler, et navn det rettelig tilhøret et helt andet firma.
Det er vel i de sidste tilfælde hvad man kalder "lånte fjer"


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#12
n a,

Er "Hundehuset" et kælenavn eller et øgenavn?[Big Grin]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#13
Træk vejret igennem næsen drenge!
-Når det kommer til stykket er vi sikkert enige og lige passioneret for S&L. Historien er, at jeg hørte fabrikken var lukket, men at HH var ved at klargøre et rest parti til salg. Hvorfor jeg susede forbi en gang om ugen for at se på de rifler de havde færdiggjort. Ganske enkelt for at sikre mig et eksemplar, og fordi det måske var slut for altid med S&L. Bingo en dag var der blevet nogle færdig med jagtmatch pibe og jeg snuppede en i 308 og jeg ænsede intet andet end piben, jeg havde tunnelsyn. Senere fik min bedste ven den som gave til hans 40 års føsdag. Han var prof riffelskytte og havde lammebanket et svensk hold markant, som året før havde onduleret de bedste riffelskytter i et sammensat hold af de bedste skytter fra US. Hvorfor, da han fortalte en våbensmed på hans job i fritiden havde sat en kraftig Leopold kikkert på riflen, og at den kunne ramme brosten med varm pibe ude på 300 meter i en grusgrav, så bekræftede det bare det jeg troede på, at piben var en ægte S&L. Og det er det eneste der betyder noget, for mig!

God jagt...
Quote:
Kvinden lukker Ulven ind i DK igen
Kvinden kræver Ulven udryddet i DK igen
Kvinden lukker Ulven ind...............
Svar
#14
Citat:quote:

låsestolen var graveret "Schultz & Larsen". Lidt mangel på pli, når vi udførte arbejdet.


Som den lille Ole fra Hundehuset selv skriver i ovennævnte citat, var det mangel på PLI.
Han kunne vel bare have graveret HH og været stolt af sine knægtes pæne arbejde[Wink]
Der er vel ingen der har anfægtet at der sad S&L piber på disse rifler. Pindene var i øvrigt lavet af en jysk bæver aspirant.

PS Når jeg trækker vejret gennem næsen, snorker jeg[Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#15
na@ "pindene" og historien om bæver aspiranten....
Noget siger mig at du er er fagmand, våbensmed?

-For resten kom jeg engang kærester med en som var udlært våbensmed på Otterup. Lækker tøs, lige for en ordens skyld!
Og da jeg opdagede det om hende, Så så jeg på hende med fornyet interesse...Lidt ligesom når en inkarneret lystfisker opdager hans kone har fået orm..

God jagt...
Quote:
Kvinden lukker Ulven ind i DK igen
Kvinden kræver Ulven udryddet i DK igen
Kvinden lukker Ulven ind...............
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Boganis

na@ "pindene" og historien om bæver aspiranten....
Noget siger mig at du er er fagmand, våbensmed? Niksen, men jeg elsker at gøre mig klog på alt muligt, som jeg egentligt kun har begrænset forstand på


-For resten kom jeg engang kærester med en som var udlært våbensmed på Otterup. Lækker tøs, lige for en ordens skyld!
Og da jeg opdagede det om hende, Så så jeg på hende med fornyet interesse...Lidt ligesom når en inkarneret lystfisker opdager hans kone har fået orm..
Var det hende den lyshårede som var en af de sidste som blev udlært dernede. Hun kunne få de fleste til at gå i spåner [Wink]


God jagt...




Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#17
Na@ jeg ved ikke om den skævbenede fuks jeg tænker på, var den sidste eller næstsidste ;-)

-Men kan du fortælle mig hvem der står bag dette site..?
Din ven Ole står jo bag NVF, han er Lycon = admin. "gætter" jeg ;-)

God jagt...
Quote:
Kvinden lukker Ulven ind i DK igen
Kvinden kræver Ulven udryddet i DK igen
Kvinden lukker Ulven ind...............
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Boganis

Na@ jeg ved ikke om den skævbenede fuks jeg tænker på, var den sidste eller næstsidste ;-)

-Men kan du fortælle mig hvem der står bag dette site..?(Piphans/ AKA Jens Ulrik Høgh)
Din ven Ole står jo bag NVF, han er Lycon = admin. "gætter" jeg ;-)
Den der med at Ole i Hundehuset skulle være Lycon, er da nyt for mig, (Selv om jeg tvivler, da Ole faktisk besidder en rimelig intelligens,) og meget interessant. Er det noget du kan bekræfte

God jagt...




Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#19
Lad os bare sige at n/a ved en del om S&L[Wink]og det at skrue på våben generelt.

God weekend

Michael
Svar
#20
Denne tråd er ved at få god underholdnings värdi[8D][Wink][}Smile]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)