Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opbevaring af lyddæmper.
#1
Nu synes jeg at jeg efterhånden har gennemtrawlet retsinfo og andre lovtekster, men jeg kan ikke finde ud af om lyddæmpere skal opbevares i våbenskab.
Umiddelbart er de jo tilladelseskrævende, men de er jo ikke så farlige som et 5,5mm luftgevær.

Nogen der kan henvise til en lovtekst der fortæller hvordan lyddæmpere skal opbevares?

Jeg kan finde dette:

Opbevaring

§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

I våbenlovens §1 er lyddæmpere nævnt:
9) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,

Som jeg læser det, skal lyddæmpere opbevares utilgængeligt for uvedkommende. Det er ikke det samme som at de skal være i et våbenskab, svarende til Skafor blå.
Nogen der læser det anderledes?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Mon ikke en potte er lige så dødsensfarlig som et afskudt patronhylster og derfor skal i skab?
Men sabler og andet knivtøj må derimod godt hænge på væggen, de er ikke så farlige.
Svar
#3
Jeg er faktisk ikke sikker på at den holder, med de afskudte patronhylstre.

Der står jo i §22 at ammunition der er nævnt i §1 stk.1 skal opbevares utilgængeligt for uvedkommende.
I §22 stk.2 står der at ammunition skal opbevares i sikringsskab.
Men hylstre er jo netop nævnt i §1 stk.1 som kræver opbevaring utilgængeligt.
Jeg læser det som at ammunition og hylster har IKKE samme krav til opbevaring.


Opbevaring

§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

_____________________________________________________________________

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Hvis du nu læser videre i denne udemærkede lov, så finder du et punkt som beskriver at våben og ammunition omfattet af våbenlovens §1 stk 1 punkt 1 og 3 skal opbevares efter skærpede regler.
Stk 1 og 3 omtaler hele skydevåben samt ammunition med alle ammunitionsdele.
Det der i øvrigt er nævnt i § 1 og § 2 skal som du skriver opbevares utilgængeligt for uvedkommende.
I en eller anden bekendtgørelse eller cirkulære, beskrives denne term, som enten under opsyn, eller bag låst dør, ikke frit fremme.
Jeg orker ikke lige at trawle loven igennem, det har jeg gjort et par hundrede gange det seneste år, men ordlyden er som beskrevet.

Lasse Scout er et omvandrende leksikon på dette område, så væk lige ham [Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#5
Tag nu og lås hele skidtet inde, så er i på den sikre side, når farbror Lauritz, kommer på besøg.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
Godmorgen !

Lyddæmpere skal ikke i sikringsskabet. Det er i virkeligheden ikke ret meget der skal det, se her:
Citat:quote:

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil


Hvis man ser på, hvad der er nævnt i våbenlovens § 1 stk. 1 nr. 1, og hvad der ikke er, men f.eks. i nr. 2, så ser det sådan ud:
Citat:quote:

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.

Men hele smøren under nr. 2): aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler skal ikke. Lyddæmpere er nævnt som nummer 9 og skal altså heller ikke. Ammunition er ganske vist nævnt som nummer 3, men der står et andet sted, at ammunition skal i skabet, og da hylstre er med under definitionen af ammunition, kunne det godt se ud som om hylstre skal i skabet.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Citat:quote:

Hvis man ser på, hvad der er nævnt i våbenlovens § 1 stk. 1 nr. 1, og hvad der ikke er, men f.eks. i nr. 2, så ser det sådan ud:
Citat:quote:

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.

Men hele smøren under nr. 2): aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler skal ikke. Lyddæmpere er nævnt som nummer 9 og skal altså heller ikke. Ammunition er ganske vist nævnt som nummer



Ha, så hvis jeg skiller min riffel ad i enkelt dele så behøver jeg ikke at opbevare den i våbenskab[}Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#8
Det har vi diskuteret indædt på et andet forum.

Jeg tror konklusionen blev, at et skydevåben er et skydevåben selvom det er adskilt, så det fritager nok ikke fra opbevaringskravet at adskille det. Men vekselpiber behøver ikke stå i skabet.

Der er ingen domspraksis på området, så man kan ikke vide præcist hvordan domstolene ser på det.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Der er ingen domspraksis på området, så man kan ikke vide præcist hvordan domstolene ser på det.



Det skyldes nok, at de fleste af sig selv har været fornuftige, og opbevaret det i det godkendte våbenskab... ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)