Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stalon Whisper
#1
Overvejer at købe lyddæmper til min tikka T3 6.5x55 inden bukkejagten. Er som mange andre i tvivl om hvad jeg skal købe. En større østjydsk våbenhandler anbefaler at jeg køber en svensk produceret Stalon Whisper, da de angiveligt har gode erfaringer med dem. Nogle der kender den og kan anbefale den eller alternativt et andet bedre køb?
Svar
#2
Jeg er lige kommet hjem fra skydebanen og i dag var der for første gang lyddæmpere monteret på 9 rifler ud af 30 skytter.
Der var en SAK og en anden Finsk som jeg har glemt. Så var der en S&L 55mm på en 300WM som dæmpede godt og så var resten Sonic 45.

Med den dæmpning, til den pris og den garanti, så er jeg overhovedet ikke i tvivl. 1500,- for en dæmper, monteret og den virker. Så jeg ser intet alternativ (næsten) til en Sonic 45.

En Blaser i 6,5 x 55 havde ingen træfpunksændring med eller uden dæmper, men den skød klart mindre grupper med dæmper. En Tikka, 6½-træls med tyk varmint pibe flyttede skuddet 3cm ned og det samme sideværts.
En Sako med tynd jagtpibe i 30.06 flyttede sig 3 cm til venstre.
En anden Tikka Varmint flyttede skuddet 2 cm ned.

Resten nåede jeg ikke at få med, da jeg selv skulle skyde.

Der var udelukkende glade ansigter og glæde over den mindre rekyl og dem der ikke skød med dæmper fik lov til at prøve. Til sidst var der 4 mand tilbage. Alle med Sonic 45 og uden at vi egentlig lagde mærke til det, så skød vi uden høreværn og vi kunne snakke sammen på tværs af banen. Indrømmet, der gik lidt pjat i det og vi skød kun for hyggens skyld til sidst, men vi HYGGEDE os [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
@ Molle - det ville ikke være mit 1,2,3,4,5 eller 6. valg

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Jeg glemte at nævne den korte frembygningslængde.
Jeg indrømmer at jeg har ikke sat mig ret meget ind i hvor meget de forskellige dæmpere lægger til totallængden på riflen. Men ud af dem jeg her set på skyde´baner, er Sonic den der har været kortest.

Idag var der 2 der havde fået kortet af deres piber. Hendholdsvis 9cm og 5cm. Disse våben virkede meget harmoniske med et uændret eller forbedret balancepunkt.

Jeg køber en Sonic 35 til min .223 og den pibe skal lige kortes en smule ned.

Når jeg læser mine egne indlæg, så virker det lige lovlig begejstret - indrømmet, men jeg er blevet så glad for min første Sonic at jeg vælger Sonic igen til de 2 næste rifler der skal dysses ned. Jeg går ikke så højt op i om den demper et par Db fra eller til for de dæmper alle mere end mine høreværn.
Og som instruktør er det en fornøjelse at passe skydebanen de dage hvor dæmperfolket er der. I dag var det 9 ud af 30 og det er stigende [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Har 2 stk 45 Sonic max 8mm og max 9.5mm, 8mm skal bruges til en 308 og 6,5x55[Wink]

Var ude at teste i dag med 308W og 375H+H støjen er dæmpet meget, jeg kunne med begge skyde uden høreværn og der var en betydelig reduktion af rekylen[Smile]

Efter min vurdering føltes 308w som en 6,5x55 eller mindre og den glædelige nyhed var at 375H+H føltes som at skyde med en udæmpet 308w[Big Grin][Big Grin] 6,5x55 prøvede jeg ikke da det begyndte at p.... regne[xx(] men jeg regner med at den bliver from som et lam[|)].

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#6
Jeg kom til at købe en SL5, da min pibe var for tyk til, at Sonic'en kunne skræve over den.
Den SL5 er anbefalingsværdig og ret lækker lille sag. Den dæmper min 308 ret godt.

Men jeg må inddrømme, havde Sonic kunne rumme piben havde jeg købt den dengang.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Jeg kom til at købe en SL5, da min pibe var for tyk til, at Sonic'en kunne skræve over den.
Den SL5 er anbefalingsværdig og ret lækker lille sag. Den dæmper min 308 ret godt.

Men jeg må inddrømme, havde Sonic kunne rumme piben havde jeg købt den dengang.



Har både Sonic og SL5 - jeg synes at begge er fede dæmpere. Jeg vil dog tro at det bliver SL5'eren der kommer med på jagt pga. Den er så lille at man lige kan tage den i lommen... Er dog ikke helt afklaret endnu da balancen i riflen er liiiiidt bedre med Sonic.

Mvh.
Anders
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)