Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Et par spørgsmål om fænghætter fra ny genlader
#1
Som ny genlader er der dukket et par spørgsmål op:

1. Kan fænghætter blive for gamle? Har overtaget en del fra tidligere genlader.

2. Large eller magnum? Er blevet anbefalet at bruge magnum hætter generelt? Skal lade 243w, 6,5x55, 308w, 30.06 og 30r blaser

3. Skal ladning justeres hvis der anvendes magnum hætter generelt?

4. Har fabrikat betydning? Flere ladedata anfører specifikt fabrikat - kan man skifte frit så man kan køre med samme fabrikat generelt?
Svar
#2
1) De kan "dø" hvis de får olie og vand, men jeg har brugt hætter der var korrekt opbevaret fremstillet ca. 1880 og de virker fint. Korrekt er ikke for varmt og frem for alt tørt.

2) Med mindre kaliberen hedder noget med magnum så er der ingen grund til at bruge sådan nogle. En tommelfingerregel siger at fra ca. 60 grains krudt og opefter så er magnum en god ide, og over 80 grains direkte nædvendigt. Fra svagest til kraftigst kan der være 5000psi forskel mellem mærkerne og igen med et betydeligt spring op til magnum hætter. Svagest er CCI og kraftigst er Winchester.

3) Ja, læs ovenfor.

4) Ja. læs ovenfor. Hvis du selv står for "udviklingen" af ladningen så har du jo taget forbehold for forskellen imellem mærkerne med din ladning i forhold til max.
Svar
#3
Som svar på dine spørgsmål vil jeg sige følgende:

Nej, generelt kan hætterne ikke blive for gamle så længe opbevaringen har været fornuftig og lufttæt. Men alt med måde, hætter der er 100 år gamle er ikke værd at røre ved...

Som udgangspunkt er det rigeligt med alm. Large hætter til de kalibre du nævner, men en tommelfingerregel siger at går du over 60 grains i ladning, er det Magnumhætter der skal bruges...

Dine 2 sidste spørgsmål kan slåes sammen således, de forskellige fabrikater har forskellig tændings effekt og skifter du een komponent i en patron, skal du som udgangspunkt starte forfra eller lidt lavere i krudtvægt for at se hvilken betydning det har.

I udviklingen af en patron er det en stor hjælp at have en hastighedsmåler ved hånden, da den giver konkrete værdier...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Jeg gør ligesom Norma og lader det hele med magnumhætter. Jeg mailede til Norma og spurgte dem hvorfor de anvender magnum til de fleste kalibre.
De svarede: af 2 grunde. Det er letter logistikken at reducere antallet af komponenter og de oplevere mindre spredning i hastigheden fordi magnum hætter tænder krudtet sikrere.

Når det er godt nok til Norma er det godt nok til mig.

Jeg har lavet forsøg med smallrifle standard og smallrifle magnum. Jeg kan ikke kronografere nogen forskel i hastigheden, men komprimerede ladninger brænder ikke ordentligt med standard hætter (hastigheden falder)

Den varmeste magnum hætte til de helt store krudtladninger er Federal 215. Den er ikke nødvendig til de kalibre du nævner. Jeg bruger CCI 250 til det hele.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Jeg har nøjagtig samme tilgang som Max [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
........ Og jeg gaar et skridt videre og burger Benchrest primers. Federal og CCI
H
Hogmeister
Svar
#7
@dr.skelet - lufttæt pakket ?

Enig med Max - se Norma's ladedata !

mvh
mvh
Svar
#8
Efter at have læst Normna's Ladebog, bruger jeg også konsekvent magnumhætter (CCI250) til alt fra 243w til 9.3x62.

Mvh Pete
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by TSX

@dr.skelet - lufttæt pakket ?



Langtidsopbevaring i lynlås pose...Så ved man at de holder i 10 - 20 - 30 år... i tilfælde af at man har købt flere end man kan nå at bruge inden for overskuelig tid... Luft indeholder også fugt og vil på sigt være medvirkende til dårlig tænding...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Samme holdning som MAX2.0,AB,TSX og pete1234. Magnum hele vejen igennem, kan ikke finde en eneste grund til ikke at bruge dem. Bruger selv CCI 250

Johansen
Svar
#11
Jeg har kun standard kalibre med små hylstervolumen, men bruger alligevel både standard og magnum hatte. Jeg bruger ikke nogle af dem pr automatik, men prøver mig frem hvad der giver bedst resultat. Bruger jeg standard hætte, er det som regel BR.
Mit råd er, at du prøver dig frem. Man kan ikke spekulere sig frem til den bedste resultat.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)