Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibervalg
#1
Jeg ved at jeg leger med ilden, men tager chancen alligevel.
Jeg har tømt ud i skabet og nu er der lidt tomt[Wink]
Derfor må der en lille ny ind. Mærket / modellen vil jeg ikke komme ind på[B)], men jeg mangler lidt input på kaliberet. For og imod.

De to piber jeg har hørt på er 270 win og 30-06.
Begge kan det meste, men hvad siger I?

Det bliver mest jagt i DK, måske med en gris i Sverige.

270 win, er vel at betegne som en blanding mellem 6,5x55 og 30-06. Kunne senere få en søster i 9,3x62[:I]
30-06 kan jo lades med alt og det skal vel være en ualmindelig panseret gris, som kan holde til et skud fra den....

Hvad siger I?
Svar
#2
medmindre man tror at Alberts succes på griseskydning skyldes kaliberet, er der i min optik kun bagdele ved .270'n i sammenligning med30-06

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hej Pingvinen

Jeg vil til enhver tid vælge 30.06 og hvorfor, ja det orker jeg næsten ikke at skrive da jeg synes alt peger for 30.06. Og ja, jeg er da godt klar over at tilhængere af .270 kan argumenter for denne kaliber.

ps. Strom: Ham der prins Albert, er det Kong Hans´s søn[Big Grin]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#4
Verdens næst mest kedeligste løsning:

Én riffel i kal. 30.06

Tre slags patroner.

Jagtmatch til træning

Barnes TTSX i 110 og 180 grains alt efter vildtets størrelse.

Endnu mere kedeligt:

Kun 180 grains TTSX.

GAAAAB, men effektivt. [:I]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Syntes at jeg ser en trend[Wink]

Hvad nu, hvis jeg smed en 308 på banen[}Smile]
Svar
#6
270 og 3006 der er 'milliard' indlæg i de 'USAske' fora ang dette (google og du bliver 'spammed' med hits). en sum up er fx
http://www.chuckhawks.com/perfect_pair.htm

jeg hoppede selv fra 3006->8x68 for at få noget med lidt mere 'længe' på

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Hvad nu, hvis jeg smed en 308 på banen
så smider du den bare væk [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
308 kan ikke noget en 30.06 ikke kan.

308 lider af astma og har for lille lungekapacitet til kugler over 165 grs

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#9
Selvom du holder fabrikatet ude af diskussionen, så er din riffel så vidt jeg husker relativ kort og med rettræk :-)

Begrundelsen for at jeg kommer ind på det er, at hvis du overvejer at montere en lyddæmper, så er det måske værd også at overveje at korte piben ned til, hvad der nu er det bedste kompromis.

Til det projekt er det 308'eren, der egner sig bedst.
Svar
#10
Hvad med en RCM(30/338/375)? Den er optimeret til kort lås og kortere rør, og giver traditionel 24" magnum performance, i et 20" rør.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Jeg vil gerne åbene lidt: Hvad med en ægte 7mm i stedet for 270W. - flere og tungere kugler at vælge imellem. Også selv om jeg skyder 270W, 140 grains med stor fornøjelse og tilfredshed, men over 150 grain er der ikke meget at få. Og 30-06, den er bare for og så kedelig, bevares den kan klare alt.

7mm-08, lang eller kort lås.
7x57, kan hjemmerulles til lidt hottere ladning og klarer alt.
7x64, lidt mere spæn på end x57.
280 Rem, det samme som ovenstående dog på 30-06 hylster.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#12
Mange gode ideer.

Havde bare set to piber: 270 win og 30-06.

OK ilden fri: Kom bare med ideer[Big Grin]
Svar
#13
hvad er de reelle behov ????
vildtarter:råvildt ræv skydetræning og større vildt på anstand så som dåvildt,kronvildt og gris så klare 6,5x55 det fint også lovmæssig hvis ikke man kun vil skyde kobber. Billig ammu og stort udvalg både køb og hjemmerullet ammu og hvis du påtænker en 9,3x62 som du skriver synes jeg det er en god kombination bruger det selv[Big Grin] skulle jeg vælge i dag og med mit behov som pt er jagt dk råvildt,ræv jagt Tyskland råvildt,då.kron og svin Sverige råvildt ræv elg og svin og jeg kun skulle have et kaliber blev det 30,06 også blev ladetilladelsen støvet af men det er jo de sikre (læs kedelige valg)men tro jeg det mest fornuftige.men man behøver jo ikke at være fornuftig [Wink]hvis du vælger modellen med flere løb så forvent at du snart ønsker en kikkert og montage til hver [:p][:p]og er det den riffel jeg tror det er så prøv lige sucess skæftet [:p]knæk og bræk med dine valg
Svar
#14
Tak Tikka

Har fundet en fin "pind" som jeg bygger videre på[Wink]

Michael
Svar
#15
Hvad med 270wsm? Det er en fed kaliber, men så er det praktisk at kunne lade selv[Smile]
Svar
#16
Hvis det er en sauer eller S&L villet jeg vælge en 22-250 eller 243 eller en 9,3x62 men hvis der er mulighed for mere plads i magasinet og bundstykkeskift eller evt bar bundstykke hoved er der jo et hav af forskellige interessesante kalibre. Til min ejen sauer har jeg et 270 løb og et 9,3x62 det dækker vist det meste.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#17
Hvad 'kedeligt' er der ved en .30-06 ??
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#18
Til det fabrikat du har nævnt og den pibe længde du gerne vil have så er min gamle favorit bare nummer et.

308 WIN

Patronen passer til alt det du vil skyde og det hele klares med en og samme patron hvis du selv lader med en 165 Sierra Game King.

Gider du ikke lade, hælder du noget match agtigt i og gemmer hylstrene.

Skal det være avanceret beder du om en stigning i piben, som kan klare 180 Game King i stedet(med tiden er jeg kommet til hylde tung og langsom princippet).

Skal det være helt vildt spændende og bøvlet så tager du en 284 win og klemmer 6,5-284 lapua hylstre op. I den tænkte riffel er det en fed patron som kan kører med 175 grains jagtbolcher og fine match projektiler.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Nu skriver du selv at du lige har tømt ud i skabet . Skulle du få lyst til det igen på et senere tidspunkt , er 30-06 nok lidt lettere at finde købere til end 270 på grund af det store udbud i amo i alle prisklasser .

GAAAB[:I] trådens kedeligste bud.

Mvh LWL
Svar
#20
@Pingo

Skal du have et kaliber der kan alt i DK og SE, så er der vel kun den mest kedelige af alle valg 6,5x55[Wink], Som andet valg en 308 Win, vælger du at montere en potte på riflen så ville jeg vælge en 308'er.

Men hvorfor har du solgt din 358'er den kunne det hele uden problemer og så med flere piber[?]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)