Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så er det tid til en lille tur, igen. OPDATERET.
#1
Da jeg første gang tog på jagt i Spanien i 2013 var det en drøm om at prøve bjergjagten, samt for at se om min krop ville klare turen, efter en voldsom bil ulykke i 1999 har jeg lært, at ikke bare presse mig selv for hårdt.

Men jeg må sige at netop denne jagtform (bjergjagt),hvor der også bliver taget hensyn til ens handikap, har taget mig med storm, så nu er det tid igen, på tirsdag drager jeg til jep, Spanien igen, denne gang flyver jeg til Barcelona, skal prøve og se om jeg kan komme på skudhold af en Beceite Ibex, havde håbet at jeg kunne medbringe min ny riffel, men der går mindst 6 uger endnu, før min våbentilladelse kommer.

Men den nye riffel skal nok komme på bjergjagt, før eller senere, nok før.

Ja vi skal og må ikke glemme maden i alt dette, dem som kender mig, ved at jeg elsker maden overalt, netop maden er nok også et midtpunkt i mine rejser, uanset hvor i verden jeg rejser hen, er ikke bange for at prøve nyt, havde tænkt mig at jeg ville tage lidt bakskuld med på tirsdag, måske et grundlag for en ny export succes, hvem ved, har ordnet det med tolden.

Jeg vender tilbage med nyt under vejs.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
God tur. Bliver spændende at høre mere om.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Knæk og bræk.
En skam med din riffel.

Michael
Svar
#4
Ja vi skal nok ikke ønske os den ekspeditionstid de har på de svenske våbenkontorer [B)].

God tur.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Du har bare at opleve noget rigtigt spændende som vi kan få beretningen om first hand når vi kommer forbi.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Knæk og bræk dernede Rolin - og jeg håber på en rigtig god tegnen/fortællen når vi ses om en måneds tid [Wink]
Svar
#7
Først får Kluden myldrebæ og Rolin har længe været angrebet af Den Spanske Syge...........det er sgu hårdt at være ungkarl [Wink]

Den Spanske SygeFra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Politifolk i Seattle iført masker lavet af Røde Kors 1918.Den Spanske Syge var en pandemi, der rasede i 1918. Over 50 millioner døde, heraf 14.000 danskere.[1] Sygdommen spredtes til store dele af verden og ikke bare til Europa, Nordamerika og Asien, men også til Alaska og øer i Stillehavet og havde dermed karakter af en pandemi.

Indholdsfortegnelse [skjul]
1 Oprindelsen til navnet
2 Historie
3 Beskrivelse
4 Kilder/referencer
5 Eksterne henvisninger

Oprindelsen til navnet[redigér | redigér wikikode]Epidemien fik navnet "Den Spanske Syge", idet Spanien var et af de få lande, der ikke deltog i 1. verdenskrig og derfor ikke havde særlig streng pressecensur. Af den grund blev de første tilfælde af sygdommen rapporteret fra Spanien, på trods af at sygdommen sandsynligvis startede et andet sted. Ny forskning viser, at den med stor sandsynlighed startede i Kansas i USA.

Historie[redigér | redigér wikikode]De tætte troppeopbygninger og massive troppebevægelser under Første Verdenskrig fik pandemien til at sprede sig hurtigere, og den større udbredelse fremmede mutation og kan have øget dødeligheden af virussen. Nogle forskere mener, at soldaternes immunforsvar var svækket af underernæring og den stress, som fulgte af kampe og kemiske angreb, således at de var mere modtagelige for smitten. [2] Price-Smith er fremkommet med et kontroversielt argument om, at virussen hjalp med at tippe magtbalancen i de sidste dage af krigen i de allieredes favør. Han fremlægger data, som viser at virusbølgerne ramte Centralmagterne før de ramte de allierede, og at både sygdomstilfælde og dødelighed var betydelig højere i Tyskland og Østrig end i Storbritannien og Frankrig.[3]

En stor medvirkende faktor for den verdensomspændende influenzaudbredelse var den større grad af rejseaktivitet; moderne transportsystemer gjorde det nemmere for soldater, søfolk og civile rejsende at sprede smitten hurtigt til samfund over hele verden.

På det tidspunkt havde man ingen vaccination eller lægemidler mod sygdommen, så man forsøgte at begrænse smitten ved at lukke offentlige steder som skoler, teatre og biografer. Mange ofre var i alderen 15 til 45 år, hvilket afviger fra det normale mønster ved influenzaepidemier, hvor børn og gamle bukker under.

Et antal franske og belgiske soldater, der havde været krigsfanger i Tyskland, blev sejlet til Danmark for at komme til hægterne igen. Nogle af disse døde under pandemien og er begravet på Assistens Kirkegård.[4]

Beskrivelse[redigér | redigér wikikode]Nyere forskning har vist, at Den Spanske Syge skyldtes et influenzavirus (H1N1), der ligner den fugleinfluenza, [5] der spredtes i Asien i begyndelsen af 2000'erne. Opdagelsen er gjort ved undersøgelser af lungevæv konserveret i formalin siden 1918.

En normal menneskeinfluenza afviger på ca. 52 væsentlige genetiske punkter fra en fugleinfluenza. Den spanske syge var kun tilpasset mennesker på 16 af disse punkter, resten var fugleinfluenza-lignende.

Den Spanske Syge var luftbåren som alle andre influenzatyper. Den smittede gennem dråber, aerosoler, fra nys, hoste etc.

Det er endnu usikkert, hvad der gjorde Den Spanske Syge så farlig. Nye studier tyder dog på, at kroppen gik amok i en immunologisk reaktion, hvor inflammationen, fremkaldt af infektionen, blev så voldsom, at lungevævet blev ødelagt. Dette kunne også forklare, at især ellers sunde og raske mennesker døde, da netop deres immunforsvar kunne yde den stærkeste immunrespons og dermed skade lungerne mest.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Vi må have fundet et øjetræ der er stort nok...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Det er sgu modigt at tage bakskuld med til udlandet. Jeg har haft mine problemer i surstrømningland, og de er jo ikke kendt som gourmet'er......

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#10
God aften
Er ankommet til hotellet, efter en køretur på 210 km. Fra Barcelona, husk at lægge alle oplysninger ind i gps'en inde afgang fra DK, så slipper man bruge 1 time med det.
De sidste 3 km på hovedvejen inden hotellet sad der unge damer for hver 100 meter og solede sig på de små grusvej der går ind til olivenlundene, min første tanke var
"underligt sted" der er bare 10 km. Til fin sandstrand, men så slog det mig, det var ikke solen de var kommet for at slikke!!!
Hotellet er rigtigt godt, maden er IGEN god, har bestilt seafood til i morgen, så må vi se hvordan det går.
Vender tilbage i morgen aften.
/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#11
Knæk og bræk - med det hele [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
Kl. 11:45 kom min Grand slam i hus med den sidste Ibex, men ikke som jeg havde tænkt, ja træerne vokser ikke ind i himmelen ej heller på toppen af en bjerg i Spanien, 3 skud forbi på 224 meter.

Mere at fortælle senere, nu skal vi have lidt mad.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Tillykke alligevel [8D]

- så er du måske kommet til den erkendelse, at jeg muligvis havde lidt ret i det jeg prøvede at forklare [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#14
Tillykke med trofæet. Jeg glæder mig til at læse mere om jagten, maden og damerne...
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#15
Stort tillykke.
Glæder mg til at høre mere.
Var det en 270 Winterby øster??[Wink]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Tillykke med trofæet. Jeg glæder mig til at læse mere om jagten, maden og damerne...
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


Jeps næsten helt enig.
Skide hver med jagt, kalibre og andre ligegyldige ting.
Men fortæl lidt om hvad i fik og æde , tøserne ,og hvad de kostede.

Mere så man kan planlægge de fremtidige jagtrejser.[Big Grin]

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#17
Så er jeg hjemme igen efter en endnu tur, denne gang gik det dog lidt anderledes.

Som jeg skrev i indledningen skød jeg 3 skud forbi, her er så resten af historien:

Morgenen starter som altid med at vi henter guide da vi kun jager i naturreservater, turen går igennem oliven, appelsin samt mandellunde, foråret er så småt ved at få fat hernede, der er spæde blomster på det meste, vi stopper på må og få og glasser skråningerne, der går ikke længe, før de første stenbukke bliver spottet, liggende oppe i den tætte vegetation, afstanden er lidt over 300 meter, guiden beslutter at komme tibage lidt senere på morgenen, når dyrene skal ned i olivenlundene og foragere.
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...cc079d.jpg[/IMG]
Vi fortsætter skiftevis af grusveje og asfalterede veje, tiden går med at glasse, med på denne tur er der en anden jægere "Mads" fra Danmark, han har ønske om at skyde en stenbuk i guldklassen, guiden har i mere end 3 uger fast set en meget stor vædder, komme og hvile i solen, på en bjergside næsten hver dag, men i dag er der ingen sol, så vi må se om den kommer.
Det varer ikke længe, inden Mads spotter en vædder, der ligger og sover oppe på en skråning, guiden bedømmer den til at være i den størrelse jeg vil skyde, afstanden fra bilen er 330 meter, efter at have lagt en plan, begynder vi forsigtigt at komme lidt nærmere, det blæser en del, men som altid i bjergene svøber vinden rundt, så man ved aldrig hvornår man bliver afsløret af sin fært.
Vi er nu inde på 224 meter, jeg finder en passende skydestilling, vædderen ligger i en vinklen der er ca. 30 grader over mig, guiden vælger at forsigtigt komme tættere på vædderen, der stadigvæk ligger og sover, minutterne gå skydestillingen er ikke bekvem, guiden pifter et par gange, vædderen vågner og rejser sig langsomt, drejer sig så jeg har hele siden til, finder bladet trækker 5 cm. tilbage og slipper kuglen.
Her starter så min nedtur:
Ser i kikkerten at projektilet explodere et par meter fra vædderen, vædderen drejer sig 180 grader, så jeg nu har den anden side til, skyder igen vædderen forsvinder ned i vegetationen, der går nogle minutter alle har blikket rettet mod stedet hvor dyret forsvandt, Antonio går ned til bilen for at hente sin hund, Mads der har været nede ved bilen kommer med op, vi går 100 meter op til en mindre stenmur, her har vi et bedre overblik, guiden går et stykke over hvor dyret skal ligge, og bevæger sig forsigtigt ned mod os, da guiden er 20 meter fra hvor dyret forsvandt, kommer vædderen op som en trold af en æske, jeg har ingen chance for at skyde da guiden er for tæt på, vædderen som ser meget frisk ud, bevæger sig nu væk fra os, jeg får en mindre åbning i vegetationen, skyder igen men forbi.
Guiden tjekker området hvor vædderen stod da jeg skød, samt det område hvor den gemte sig, ingen blod, men der hvor jeg havde set projektilet explodere, var der nogle visne små buske som vi ikke havde set.
Mads fortæller at han havde set skud nr. 2 gå lige over ryggen på vædderen.

Går slukøret tilbage til bilen, tankerne flyver rundt, kan ikke koncentrere mig, gider ikke jage mere i dag, men guiden har en anden opfattelse, tilbage på hesten, tilbage ved bilen fortsætter vi af grusvejen rundt om bjerget, parkere bilen, på med oppakningen, langsomt bevæger vi os ned mod det punkt hvor vædderen forsvandt bag bjerget, der er nu gået 45 min siden mit sidste skud, forsigtigt bevæger vi os frem på stien, Mads spotter en vædder der står 250 meter fra os oppe på skråningen af bjerget, vi bevæger os lidt længere frem gemt bag en sten mur, vi spotter nu 3 væddere, guiden studere dem, meddeler mig at den vædder der ligger til venstre, er samme som jeg lige har skudt på, rygsækken bliver lagt op på sten muren, afstanden er 175 meter, Antonio fjerner lidt buske der er i vejen foran mig, pifter et par gange, vædderen kommer op og stå drejer sig, slipper kuglen og ser der er træf, repetere og skyder igen, men en klikker, får repeteret og skyder igen, vædderen tegner for skuddet, lægge sig bag en stenblok, kan se hovedet stadigvæk er oppe, sekunderne gå vædderen forsøger at rejse sig, vælger at skyde igen, satans en klikker igen, repetere og skyder igen, vædderen vælter nu og bliver liggende, hvad helvede skete der lige der, 3 skud for at den skulle dø, ja plus 3 skud forbi tiderlige på dagen, ikke lige det man vil have der sker, men som jeg skrev, så vokser træerne ikke ind i himmelen, ej heller ikke på toppen af et bjerg i Spanien.

Nu skulle vi til at tage lidt billeder, samt skinne vædderen så jeg kan få den hovedmonteret.
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...20b822.jpg [/IMG]

Det var nu tid til lidt frokost, inden Mads som tidligere beskrevet skulle ud efter sin vædder, så vi kører tilbage til det sted hvor guiden havde observeret en meget stor vædder, vi kommer frem til en nedlagt landejendom hvor vi har en godt overblik over et par bjergskråninger, der er allerede et par enkelte dyr ude, men ikke i den rigtige størrelse, vejret er ikke det bedste, det drypper lidt og vinden er heller ikke for god, vi står længe og spotter, der dukker et enkelt hundyr op oppe på en bjergtoppen, ud af intet kommer en fin vædder op på samme bjergtop,[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...1b8811.jpg[/IMG]
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...6c58bd.jpg [/IMG]
men ej heller i den rigtige størrelse. vi bliver stående til kl. 20:00 inden vi drager tilbage til hotellet, hvor vi skal fejre min Grand Slam med lidt god mad og Cava.

Torsdag er ikke i jagtens tegn, der er storm og regnen vælter ned, så min fødselsdag skal fejres indedøre, Antonio byder os ned til havnen, der bare ligger 10 min. fra hotellet, vi kan komme til restauranten kl. 13:15 så er ejeren, der også er fisker klar med dagens fangst.
Vi ender op på en 8 retters seafood menu med tilhørende drikkevare, inden turen går tilbage til hotellet for at hvile lidt.
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...6134f7.jpg [/IMG]
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...24bde7.jpg [/IMG]

[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...c8af95.jpg[/IMG]

[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...242b9d.jpg [/IMG]
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...5d9ad8.jpg [/IMG]
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...b9df9f.jpg[/IMG]
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...d7e5f6.jpg[/IMG]
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...c63a56.jpg[/IMG]
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...ab6e64.jpg [/IMG]

Aftensmaden blev en let 2 retters, da det ikke var plads til mere.
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...3d4964.jpg[/IMG]
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...e5db5c.jpg [/IMG]

[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...f61bed.jpg[/IMG]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#18
Glemte du at tage højde for vinklen da du skyder??? Hvad med vind...?

J.
Svar
#19
Velkommen hjem igen Rolin og endnu en gang tillykke med trofæet.

Fed beretning dine vanskeligheder til trods - det er altid en fornøjelse at læse dine fortællinger og super fedt med alle billederne [:p]

Men jeg er som Jamo nysgerrig - fandt du ud af, hvad der gik galt ??

Mvh Zeb
Svar
#20
Tak for en ærlig/herlig beretning om hvordan jagt også kan være

Tillykke med den fine buk.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)