Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L i Afrika
#1
I septemper havde jeg fornøjelsen at besøge SA. med min S&L M97DL i kaliber 9,3x62. Skød Kudu, Blesbuk, Impala og Warthog. Ingen problemer med kaliber men riflen havde lidt problemer.

Jeg rejste med bundstykket indpakket i sokker og skjorter, men det var tilsyneladende ikke nok. Bundstykket havde åbenbart fået et slag, gennem kuffert og sokker, så det var umuligt at indføre det i låsestolen. Det var ikke blevet skævt men havde tilsyneladende drejet sig. Jeg var ikke i stand til at dreje det på plads og der var heller ikke andre i campen, incl. PH, som kunne hjælpe mig. Efter 2 dage med låneriflen fik jeg besøgt en våbensmed som afhjalp problemet efter noget arbejde.

Jeg indrømmer, at jeg ikke er den store våbensnedker og det skal man måske være når man rejser med sin S&L ?. En manual der beskriver adskillelse/funktion af bundstykke havde været rart. Er der andre som har oplevet tilsvarende problemer ?
Svar
#2
Var det den model med sikringen på bundstykket eller var det med sikringen på siden af aftrækket?

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Sikringen er placeret ved siden af aftrækket. Modellen er en M97DL fra 2004.
Svar
#4
Hej Gordon
Det du har oplevet er at sluthovedet har drejet sig til en position, svarende til afskudt.
Dette kræver at man først påvirker en lille lås, for derefter at dreje sluthovedet/hanen.

Løsningen kræver lidt fingerkræfter/hård hud i hænderne , eller en klud.
Man vrider simpelthen sludtovedet, med hanestykket op ad spiralen, så man spænder slagfjederen.

Løsningen er som på 90% af alle boltlåsrifler, og problemet kan opstå på alle boltlåsrifler, hvis man vrider sluthovedet/hanestykket.

PH eller Våbenteknikkeren burde ikke have et problem med at løse det i løbet af 15 sekunder

jbn
Svar
#5
OK - tak for det. Glad for at høre at det ikke er min riffel som fejler noget. Det lyder som om, at selv jeg burde kunne løse problemet med din "opskrift"
Svar
#6
Hej Gordon.
Jeg prøvede lige med mit eget (S&L) bundstykke. Du må have været så uheldig som man næsten være.
Opskriften er præcis som ignoranten skriver. Hvis det sker hjemme, vil jeg anbefale at du bruger kanten på din kones spisebord.[Wink]

Er du i felten og ikke medbringer et spisebord, kan en hegnspæl bruges.

PS: Som Igno siger, så går den meget stramt. (hvor han så ved det fra)

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Du M@X...Ham ignoranten må have fået fortalt hvordan en sådan fejl kan udbedres, da han umuligt kan finde på at gøre det selv - Han er nemlig inkarneret modstander af manuelt fysisk arbejde [xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#8
Temmelig uheldig må man sige. Udsigten til 10 dages jagt med PH's gamle BRNO i 375 med åbne sigtemidler (den skød 10 cm for lavt og 5 cm for meget til venstre på 50 m) var ikke ligefrem den bedste måde at starte jagten på. Heldigvis lå der en våbensmed et par timers kørsel fra campen. Det var lige før, at han fik et smækkys da han fixede min riffel.
Svar
#9
Jeg har oplevet nøjagtigt det samme med en Sauer 200 i Estland for nogle år siden. Efter udpakning fra kufferten kunne bundstykket på ingen måde isættes, til min store undren – og efterhånden større og større frustration!
Heldigvis dukkede en af de andre rejsekammerater op på værelset inden mit blodtryk kammede helt over, og med et lidt smørret grin drejede han bundstykket og satte det på plads med sine meget mere praktiske (Sako) fingre, end mine.

Endnu engang tak, Jakob :-)

Mvh Finn
Svar
#10
Har haft nøjagtig samme problem, med min M97! Det gav et par ømme fingre/hænder før problemet var afhjulpet...

Min er modellen hvor sikringen sidder på selve bundstykket. Efter jeg oplevede problemet har jeg forsøgt mig lidt frem...det lader til at risikoen for at problemet opstår er mindst hvis sikringen står i midterpositionen når du tager bundstykket ud! Spørg mig ikke hvorfor!

MVH Kalle
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)