Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pibetykkelse
#1
Vil lige høre hvilken tykkelse i ville vælge!
Jeg er links mongol og det gør det hele mere besværlig, men donor riflen er fundet og købt en nydelig Tikka 590 LH cal 308w, den skal i et GRS skæfte og have en ny pibe i 6mm XC, men tykkelsen er jeg kommet lidt i tvivl om, den skal primært bruges til jagt på sortfugle ræv og råvildt men jeg kunne også finde på at skyde en feltskydning eller to med den og måske lidt på de lange baner.
Jeg har andre rifler med tykkere piber på så denne skulle gerne holdes lidt nede i vægt men vil en lidt tyndere pibe ødelægge præcisionen eller[?]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#2
En tyndere pibe er ikke mere upræcis end en tyk.

Men den åbner grupperne op når serierne bliver lange.

De fleste piber har svingninger og jo tyndere jo mere kan de svinge.

Så skal du spare vægt kan du overveje længden.

Men den patron, du gerne vil bruge, vil gerne have noget længde, hvis du vil have potentiallet ud af patronen.

Men det nævnte set-up er vel også mere et langholds end det er et almindeligt jagt set-up.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by BC

Så skal du spare vægt kan du overveje længden.

Men den patron, du gerne vil bruge, vil gerne have noget længde, hvis du vil have potentiallet ud af patronen.

Men det nævnte set-up er vel også mere et langholds end det er et almindeligt jagt set-up.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Harlev



Længden regner jeg med bliver omkring 55cm og så en lille lydpotte på. Det med at set-up ligner mere et langholds end jagt kan jeg godt se du har ret i men for mig er et alm skæfte ligesom at tage støvlerne forkert på, det føles bare helt forkert.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Citat:quote:

Originally posted by BC

Så skal du spare vægt kan du overveje længden.

Men den patron, du gerne vil bruge, vil gerne have noget længde, hvis du vil have potentiallet ud af patronen.

Men det nævnte set-up er vel også mere et langholds end det er et almindeligt jagt set-up.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Harlev



Længden regner jeg med bliver omkring 55cm og så en lille lydpotte på. Det med at set-up ligner mere et langholds end jagt kan jeg godt se du har ret i men for mig er et alm skæfte ligesom at tage støvlerne forkert på, det føles bare helt forkert.[Smile]

Mvh Bjarne



nu tænkte jeg mest kombination af god stiv lås, patron og skæfte.

Patronen er jo udviklet med henblik på at sende 100-108 grains spyd efter pap på lang afstand.

I mine øjne vil det være synd at lave en 55 cm pibe på den.
Lidt som at købe en racerbil og så få begrænset omdrejningerne.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
En fluted pibe kan også spare noget vægt, uden at gå vildt ud over stivheden.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Udover en reduktion af stivheden på ca 45%
I følge denne artikel: http://www.snipercountry.com/Articles/Re...luting.asp
Svar
#7
Hvis det er øget stivhed med den samme vægt giver flutning god mening jvf ovennævnte artikel
"In conclusion, a regular plain barrel is a lot stiffer than a fluted barrel of the same outside diameter; however, a fluted barrel is a lot stiffer than a regular barrel of the same weight. Fluting will definitely dissipate heat quickly"

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Lyder som et spændende projekt[8D]

Hvis man endelig gik efter en præcisionskaliber som 6XC ville jeg personligt gå efter devisen kortere-og-tyk/semityk; Hvis det også skulle være en handy-bøsse.

QL kan vel give dig et indtryk af hvilke hastigheder du ville kunne opnå med forskellige projektiler og pibelængder og sætte dette i forhold til dine krav [Smile]

Mvh Pete
Svar
#9
Jeg har skam ladet QL regne lidt på det, ved at gå fra 65cm pibe ned til 55 cm koster ca 40m sek om det også holder stik i praksis ved jeg selvfølgelig ikke, men på min 6,5 x 55 gik jeg fra 62 til 57 cm og det kostede 20m sek så det er nok ikke helt galt.
Det med at flute gør jeg ikke igen, det er prøvet på en 7 x 64 uden held, det tog noget af vægten ja men den skyder ikke særlig godt[V] om det er pga. flutningen ved jeg ikke, men vil ikke løbe risikoen!
Jeg havde egentlig besluttet mig til en varmint conture der skulle slutte på 18mm men så sagde en god ven at han troede jeg ville fortryde hvis jeg gik så langt ned i diameter[Smile] Hvor ville i ende[?]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#10
20 mm [Smile]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Sako

20 mm [Smile]

Mvh. Jakob



Også mig og helt klart uden flutning

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
22 mm flutet fra fabrikken, bare for at skabe forvirring:-)[Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
I er sku til stor hjælp![Big Grin]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#14
Hvordan skrider projektet frem? Har du fundet en løsning på mangel af en rival?

Jeg har så sent som i dag bestilt 308 win. pibe i 22mm med 18x1 gevind. Længden bliver 48cm og piben er flutet[:p]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
Det er der fundet en løsning på, piben bliver 20mm tyk[B)] 18x1 gevind, 55cm lang og den bliver ikke flutet.[}Smile][Smile]

det lyder til at være en fin sag du har gang i der, jeg har jo hørt lidt fra pålidelig kilde![Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#16
Er den kamret i Tyskland? Altså din 6XC?

Ja jeg glæder mig også til at komme i gang med den nye riffel - du kan prøve den på lørdag.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Nej det bliver i DK.
Glæder mig til at se den, men den vender jo til den forkerte side for mig, så prøve den bliver noget p..[B)]
Vi ses lørdag![Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#18
[Image: DSC_0241_zps36ab98fd.jpg]
Så blev den klar og ja der er potentiale i den, den har skudt 15 skud da billedet blev taget, 2 over kronograf og 13 i a4 papiret de 3 til indskydning. [Big Grin][Big Grin]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#19
Hej Bjarne.

Den ser sgu' ud til at skyde "halv snert"...
Tillykke med projektet.

Bjarne.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Fedder

Hej Bjarne.

Den ser sgu' ud til at skyde "halv snert"...
Tillykke med projektet.

Bjarne.


Takker.[Smile]
Det gør den også[Big Grin], når den ikke gør ved jeg godt hvor fejlen ligger[B)].

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)