Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
træfpunktsændring med lyddæmper - nu med closeups
#1
Er der nogen, der har erfaring med at kuglerne smides rundt på skiven, når der er monteret lyddæmper? (ikke alm træfpunktsændring)

konfiguration:

30-06 riffel (S&L Victory) med norma golden target 150 grains træningsammo.
Uden dæmper grupperes fint med x-10'ere

Med dæmper (Ase Utra jet-Z) smides kuglerne rundt på et areal på størrelse med en serveringsbakke - 40-50 cm spredning - ingen tydelig gruppering. Hvis der kan tales om en gruppering er den på størrelse med en middagstallerken med enkelte dropskud helt uden for tallerkenen.

Af med dæmperen og straks grupperes med x-10'ere igen.

Hvad kan være årsagen?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Det du oplever er det vi på jysk kalder "træls" ! :-)
Svar
#3
Der kan være flere årsager til problemet, men en af dem kan være at riffelpibens udvendige gevind ikke er koncentrisk med pibens indvendige udboring.

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#4
Sidst jeg læste om en der havde et lignende problem, viste det sig at skyldes et skævt/dårligt udført gevind.
Svar
#5
Sur røv... havde lige glædet mig til at bruge den på Ulfborg i næste weekend...
Det kan ikke skyldes andre ting end gevind?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)
j
Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Er det nu ham spånaben med gevindbakken, der har været på spil igen?[Big Grin][Big Grin]

Nå, spøg til side, men jeg kunne forestille mig at det svarede til en dårlig /skæv kroning, hvis lydpotten ikke centrerer.

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#7
... når du nævner koncentrisk - mener du så at gevind irklens centrum ikke er sammenfaldende med pibens centrum?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Ved faktisk ikke hvilken bøssemager der har filet gevindet - den er sendt til bøssemager gennem forretningen, hvor jeg købte dæmperen.

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Ja, gevind og pibens centerlinje skal være sammenfaldende. Når du skruer dæmperen på og ser gennem piben så må du ikke se dæmperen overhovedet. Så sidder den korrekt.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ran

... når du nævner koncentrisk - mener du så at gevind irklens centrum ikke er sammenfaldende med pibens centrum?


Ja, men også vinkelretheden i forhold til centerlinjen.
Der kan selvfølgelig ligge de samme fejl i lydpotten.

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#11
Hvilken forretning ??
Lad nu være med det der hemmelighedskræmmeri. Der kan svares meget mere kompetent, når du giver alle oplysninger [Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#12
Kan da lige skrive lidt om træfpunktsændringer så i bliver forvirret på et højere plan ;-)
Riffel 1 skyder ca. 20-25 cm højt med dæmper 1
Riffel 1 skyder ca. 15 cm højt med dæmper 2

Så bytter vi riffel
Riffel 2 skyder 12 cm. Højt med dæmper 1 (uden støttebøsning)
Riffel 2 skyder 17 cm højt med dæmper 2

Begge rifler er i kaliber 9,3*62 og dæmperne er af samme fabrikat......

Er det noget problem? Man kan søge sig ihjel på "indernettet" om årsager til træfpunktsændringer, jeg må tilstå jeg bliver mere forvirret jo mere læser om hvorfor træfpunktet ændres.

Riffel og dæmper 2 er mit sæt og det holder træfpunktet og jeg ser ikke noget problem i at der er flyttet ca. 17 cm i træfpunkt...

Mvh.
Jørgen
Svar
#13
jsc: Hvis det bare var træfpunktsændring, og skuddene blev grupperet et andet sted på skiven, så er det o bare at skrue på kikkerten.
Her handler det om manglende gruppepering, hvor indskydning er praktisk umulig - da der ikke kan laves en treskudsgruppe på en desserttallerken...

n a: Jeg vil ikke nævne nogen forretning - jeg har reklameret og de er ved at finde ud af noget. Jeg har tillid til forretningen, som jeg anser som meget kompetent - men synes det er pissetræls, at det ikke virker, når man køber kvali-riffel og kvalli-dæmper og skyder med kvalliammunition....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by n a

Hvilken forretning ??
Lad nu være med det der hemmelighedskræmmeri. Der kan svares meget mere kompetent, når du giver alle oplysninger [Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel



Er du synsk, siden du kan løse problemet ved at vide hvem der har lavet det[:o)]

Også skal RAN lige huske nedenstående, men det ved han jo sikkert som muggerator[Wink]

12. Kritik eller ros af enkeltstående erhvervsdrivendes forretningsmetoder - service, kompetence, priser etc. - er principielt velkommen, men skal begrundes og underskrives med virkeligt navn, således at den kritiserede/roste part såvel som brugerne af forumet har en chance for at forholde sig til kritikken/rosen.

Schönauer

En rigtig kvinde er som en Pointer.
Hun forlader ikke standen før skuddet er gået!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Citat:quote:

Originally posted by n a

Hvilken forretning ??
Lad nu være med det der hemmelighedskræmmeri. Der kan svares meget mere kompetent, når du giver alle oplysninger [Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel



Er du synsk, siden du kan løse problemet ved at vide hvem der har lavet det[:o)]Nu behøves man absolut ikke at være synsk, for at kunne foretage en mere kvalificeret bedømmelse, hvis man ved hvem der har lavet arbejdet. Der er kendte forskelle i hvordan forskellige aktører udføre et givent arbejde. Og afhængig af teknikken disse anvender, er en fejlsøgning enklere

Også skal RAN lige huske nedenstående, men det ved han jo sikkert som muggerator[Wink]

12. Kritik eller ros af enkeltstående erhvervsdrivendes forretningsmetoder - service, kompetence, priser etc. - er principielt velkommen, men skal begrundes og underskrives med virkeligt navn, således at den kritiserede/roste part såvel som brugerne af forumet har en chance for at forholde sig til kritikken/rosen.
En konstatering af et konkret problem som findes på et produkt/arbejde, kan på ingen måde være en kritik af en erhvervsdrivende. Uanset at det oplyses hvor varen er købt/lavet.

Schönauer

En rigtig kvinde er som en Pointer.
Hun forlader ikke standen før skuddet er gået!



Personligt er jeg jublende glad for alle tilbagemeldinger jeg kan få, både direkte og offentligt. Særdeles gerne med navns nævnelse.
Så har jeg da en mulighed for at drage erfaringer baseret på førstehånds oplysninger. Det kunne jo være at man kunne forbedre et produkt, eller en behandling.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ran

jsc: Hvis det bare var træfpunktsændring, og skuddene blev grupperet et andet sted på skiven, så er det o bare at skrue på kikkerten.
Her handler det om manglende gruppepering, hvor indskydning er praktisk umulig - da der ikke kan laves en treskudsgruppe på en desserttallerken...

n a: Jeg vil ikke nævne nogen forretning - jeg har reklameret og de er ved at finde ud af noget. Jeg har tillid til forretningen, som jeg anser som meget kompetent - men synes det er pissetræls, at det ikke virker, når man køber kvali-riffel og kvalli-dæmper og skyder med kvalliammunition....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)


Hvorfor vil du ikke sige hvilken butik? Nu fratager du dem jo muligheden for at få et skulderklap, for en seriøs reklamationsbehandling.
Samtidig kan der skabes mistanke om en masse andre butikker, ved ikke at nævne navnet.
Hvis man vil være meget god ved butikken, oplyser man at man har denne tråd. Det vil give dem en god mulighed for at vise offentligt, at de står fuldtud bag deres produkter. Det er en enestående chance for gratis reklame.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#17
Nu ved jeg jo ikke hvordan reklamationsbehandlingen ender - så hvis der skal laves reklame, bliver det først når/hvis, der er fundet en acceptabel løsning.

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Se lige efter i mundingen af lyddæmperen - du kan muligvis se om projektilet snitter/berører (det kunne det godt tyde på)

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#19
Ja, det er da værd at hecke... alle skuddene sad lavt eller lavt til højre - det kunne måske skyldes det...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#20
Har lige lavet nogle closeups af mundingen fra forskellige retninger.

Er ikke helt sikker på, hvordan jeg lige skal tolke tegningerne indenfor mundingskanten - har ikke set andre lyddæmperes mundinger, så jeg har ikke noget at sammeligne med.... men ensfarvet er det i hvert fald ikke....

[Image: foto1closeup_zps8c6a4e8a.jpg]

[Image: foto2closeup_zps19eea989.jpg]

[Image: foto3closeup_zps8d82eeaa.jpg]

På billedet herover ses to lyse prikker ved kanten ca. kl 1 og kl. 2... de har svag/mege lys messingfarve.... om det er stållegringen eller om det er aflejret kugle som følge af kontakt kan jeg ikke helt vurdere...

[Image: foto4closeup_zpsc57ef4cd.jpg]

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)