Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rygter om prisstigning på tungsten
#1
Nu skal man jo passe på med rygter, men jeg var nede hos en lokal pusher for bl.a. at købe ammu, jeg kunne ikke få tungsten str.5 og da jeg spurgte hvornår han fik dem hjem svarede han, at det vidste han ikke rigtigt, men når de kom ville prisen være steget til ca. det dobbelte pga. at tungsten er blevet en mangelvare(det er vist noget med at kineserne køber op).
Har I hørt noget?

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by kima

Nu skal man jo passe på med rygter, men jeg var nede hos en lokal pusher for bl.a. at købe ammu, jeg kunne ikke få tungsten str.5 og da jeg spurgte hvornår han fik dem hjem svarede han, at det vidste han ikke rigtigt, men når de kom ville prisen være steget til ca. det dobbelte pga. at tungsten er blevet en mangelvare(det er vist noget med at kineserne køber op).
Har I hørt noget?

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.


Pyt med det. Så må vi da bare bruge Bismuth.... eller hårdt ladede stålhagl.

Tungsten har jo også (på grund af indholdet af Wolfram) den meget uheldige sideeffekt, at der er 100 % sikkerhed for, at anskudt vildt udvikler cancer, såfremt det overlever en anskydning.

Dette er konstateret ved forsøg med mus, hvor man har indopereret små stykker wolfram under huden.

Det har i alt fald fået undertegnede til at fravælge tungstenshaglene indtil videre....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Havde musene så ikke fået gangstativ før det skete..???

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ran



Tungsten har jo også (på grund af indholdet af Wolfram) den meget uheldige sideeffekt, at der er 100 % sikkerhed for, at anskudt vildt udvikler cancer, såfremt det overlever en anskydning.

Dette er konstateret ved forsøg med mus, hvor man har indopereret små stykker wolfram under huden.

[/quote]
Hej Ran.
Den påstand vil jeg meget gerne have at du dokumenterer idet jeg dagligt har kontakt med tungsten/wolfram/hårdmetal og mig bekendt er der ingen retningslinier der foreskriver handsker eller åndedrætsværn ved omgang med disse materialer. Undtaget er dog slibning i hårdmetal. Der kræves udsugning på grund af støvet.

Hvis cancerrisikoen er 100% kan jeg ikke se at det skulle være bedre end bly.(i haglpatroner)Og hvis wolfram er så giftigt, så ville fagforeningen vel skrige op om at deres medlemmer ikke må komme i kontakt med hårdmetal, der jo som bekendt indeholder en hel del wolfram. Det samme gor visse typer højt legeret værktøjsstål.



--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Den påstand vil jeg meget gerne have at du dokumenterer idet jeg dagligt har kontakt med tungsten/wolfram/hårdmetal og mig bekendt er der ingen retningslinier der foreskriver handsker eller åndedrætsværn ved omgang med disse materialer. Undtaget er dog slibning i hårdmetal. Der kræves udsugning på grund af støvet.



Var der ikke noget med at TIG elektroder af en bestemt slags blev forbudt pga. af højt indhold af et eller andet. ??
jeg er også ret sikker på at ved slibning i wolfram skal der anvendes handsker og udsugning iflg. sikkerheds datablad.

Vi havde et par svejsere der blev sendt til et certifikat kursus da vi havde fået en opgave med et dampsystem og da de kom hjem fandt vi ud af at alle de elektroder, vi havde med rød markering var ulovlige. Og jeg mener at det havde noget at gøre med wolfram..
Svar
#6
Dokumentation for wolframs kræftfremkaldende egenskaber:

http://ehp.niehs.nih.gov/press/011505.html

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Citat: "Rats were implanted with a low dose (4 pellets) or a high dose (20 pellets) of tungsten alloy. Other rats received 20 pellets of nickel, a known carcinogen, or tantalum, an inert control metal. In findings that surprised the researchers, 100% of the rats implanted with tungsten-alloy pellets developed extremely aggressive tumors surrounding the pellets, although tumor growth was slower in rats implanted with lower doses. The tumors then rapidly metastasized to the lungs of the rats, necessitating euthanasia of the animals well before the anticipated end of the study."

Det er faktisk lidt klamt... Mon ikke enhver brug af wolfram i hagl burde stoppes øjeblikkeligt??[xx(]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Ja det ser jo unægteligt ud til at jeg fremover skal undgå at glemme hårdmetalsplinter i fingrene [xx(] og andre steder [xx(]

Hvis man kan vælge, vil jeg foretrække at få indopereret et par wolframhagl af lægen frem for at de bliver indopereret ved hjælp af en Beretta Ulrika [xx(]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Det ser oven i købet ud til at musene har muteret til rotter [Wink]

Jeg kunne osse godt tænke mig at vide om Cobolten i tungsten er effektiv mod rotter.......

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Ak ja M@X...Nu har vi fået forklaringen på at du altid klør dig i rø***, du begyndte på det efter du blev anskudt - gad vide hvor stor den byld er nu [xx(][xx(]

[8D][Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#11
[
[/quote]
Var der ikke noget med at TIG elektroder af en bestemt slags blev forbudt pga. af højt indhold af et eller andet. ??
jeg er også ret sikker på at ved slibning i wolfram skal der anvendes handsker og udsugning iflg. sikkerheds datablad.

Vi havde et par svejsere der blev sendt til et certifikat kursus da vi havde fået en opgave med et dampsystem og da de kom hjem fandt vi ud af at alle de elektroder, vi havde med rød markering var ulovlige. Og jeg mener at det havde noget at gøre med wolfram..
[/quote]
Jo, der var et par typer TIG elektroder som sikkert ikke findes på markedet længere, men det var ikke fordi de blev forbudt, desværre.
Den type der her er tale om er legeret med Thoriumoxid for at forbedre tændegenskaber og standtid. Thoriumoxiden er radioaktiv og den radioaktiviteten frigøres ved slibningen. Derfor blev den type forbudt at bruge, med mindre de blev slebet i et vådslibningsagregat, og at slibeslammet blev fragtet til Kommunekemi til destruktion, og hvem gider have det bøvl når andre elektroder kan slibes ved brug af alm. udsugning.

hvorvidt wolfram er kræftfremkaldende stille jeg mig tvivlende over for.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#12
Spændende, spændende.....
Lageret af tungsten-patroner er hermed smidt ud af vinduet!
- er kun bange for een ting her i verden : Kræft! - det er denundenlynemig en grim lille fætter.....[Sad!][xx(][V][Sad] -(og mor)[Big Grin]

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#13
wolfram=tungsten, der er i kugler er bundet som wolframcarbid, og dette damper ikke før cA 3600 grader, og er ikke giftigt.

alle dyre dartpile er af tungsten og den holder man direkte på. så der erikke noget at være bange for der.

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#14
-Ikke farlige alligevel.....?
- Pis! så skal jeg ud og rode i sneen[Big Grin]

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by skipper

wolfram=tungsten, der er i kugler er bundet som wolframcarbid, og dette damper ikke før cA 3600 grader, og er ikke giftigt.


Du er åbenbart uenig med forskergruppen der blev nedsat af det amerikanske forsvar til at undersöge dette... må man spörge hvorfor?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Tja, jeg forstår heller ikke forkastelsen af forskningsresultaterne....

Der er meget få carcinogene (kræftfremkaldende) eksperimenter, der giver 100% sandsynlighed for cancer og til og med udviklingen af metastaser (satellit-svulster) i lungerne efter få måneder.

Tænk på hvor meget forskning der f.eks. er lavet omkring passiv rygning, og hvor farligt det anses for at være - og der er hyppigheden formentlig langt fra de 100%...!

På en jagt for et par år siden fik at vide af den lokale vildtkonsulent, at skovhaglene var til ære for træindustrien - og at skovgodkendelsen ikke kunne tolkes i forhold til de "nye" haglmaterialers giftighed..... Hans umiddelbare mening den gang var, at bare anskydning med 1 hagl i et rådyr = dyrets sikre død....

Bismuth (der er nabo til bly i det periodiske system) er også et tungmetal og giftigheden heraf er sikkert ikke undersøgt endnu...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Jeg vil snakke med bedriftssundhedstjenesten næste gang de er på besøg. Jeg har ikke hørt om restriktioner i omgang med wolfram/tungsten inden for spåntagende bearbejdning. Her er brugen af disse materialer mangedoblet de sidste 10 år og det er stadig kun slibestøv man skal beskytte sig imod.

Hvis det er så farligt, så er det nok alligevel for sent. Mit hår er allerede blevet gråt, så jeg fortsætter omgangen indtil andet er bevist.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Jeg vil snakke med bedriftssundhedstjenesten næste gang de er på besøg. Jeg har ikke hørt om restriktioner i omgang med wolfram/tungsten inden for spåntagende bearbejdning. Her er brugen af disse materialer mangedoblet de sidste 10 år og det er stadig kun slibestøv man skal beskytte sig imod.

Hvis det er så farligt, så er det nok alligevel for sent. Mit hår er allerede blevet gråt, så jeg fortsætter omgangen indtil andet er bevist.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]



De nævnte forskningsresultater er fremkommet på grundlag af tungstenslegeringer som anvendes til projektiler. Størrelsen af de indopererede stykker er 1x2 mm - altså væsentligt mindre stykker end hagl. Forsøgsrotterne har fået indopereret 4 stykker hhv 20 stykker intramuskulært. Både dem med lav dosis og dem med høj dosis udviklede cancerne, dog tog det lidt længere tid for dem med lav dosis.
Det link, som er præsenteret i et tidligere indlæg, er et sammendrag fra selve forskningsartiklen. JEg har nu i mellemtiden læst den bagved liggende artikel, som blev publiceret i feb. 2005 - altså ret ny viden.
I den artikel skrev de, at allerede efter ca. 1 måned var der indikationer på sygdom, selvom canceren ikke kunne konstateres på det tidspunkt, hvor indikationerne opstod.

Så hvis jeg var dig, ville jeg være lidt ekstra opmærksom, i tilfælde af udslet eller almen utilpashed [Wink]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Jeg tror det ville være godt hvis Bjørn Lomborg lavede en ny og helt uvildig rapport. [8D] Jeg ville også ha´været død og borte for mange år siden hvis Tig elektroder og hårdmetalplatter var GIFT.

Og jeg ved det passer for jeg har selv læst det i UgensRapport...

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#20
Citat: "Rats were implanted with a low dose (4 pellets) or a high dose (20 pellets) of tungsten alloy. Other rats received 20 pellets of nickel, a known carcinogen, or tantalum, an inert control metal. In findings that surprised the researchers, 100% of the rats implanted with tungsten-alloy pellets developed extremely aggressive tumors surrounding the pellets, although tumor growth was slower in rats implanted with lower doses. The tumors then rapidly metastasized to the lungs of the rats, necessitating euthanasia of the animals well before the anticipated end of the study."

Det drejer sig som nævnt om en legering der bl.a. indeholder cobolt der har vist sig at kunne gi' cancer. Se nedenstående.

Citat: Nonradioactive cobalt has not been found to cause cancer in humans or animals following exposure in food or water. Cancer has been shown, however, in animals that breathed cobalt or when cobalt was placed directly into the muscle or under the skin. Based on the laboratory animal data, the International Agency for Research on Cancer (IARC) has determined that cobalt and cobalt compounds are possibly carcinogenic to humans.

Mht. tungsten-legeringen er der en del diskussion om hvilke stoffer der reelt er årsag til canceren. Det der giver anledning til bekymring eller undren hos forskerne er at tungsten ser ud at katalysere canceren når det kombineres med cancerfremkaldende metaller.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)