Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afkortning af Otterup pibe 6,5 x 55
#1
Hej Alle
Er der nogen der har praktisk erfaring i at nedkorte en Otterup/Mauser i 6,5x55, jeg har registreret min Mauser som jagtriffel og ønsker at korte den 670mm lange pibe ned til omkring 500mm hvis muligt, jeg vil bruge Norma Oryx som foder til den i 10,1gr/156grs. Jeg forventer ved samme lejlighed at få lavet gevind til lydpotte (som også skal bruges på min 223 Rem riffel).
Erfaringer eller forslag modtages gerne.
Mvh
Peter
Svar
#2
Rigtig dårlig ide at korte en 6.5x55 så langt ned. Jeg blev frarådet at korte min længere ned end 55 cm da jeg fik dæmper på. En 6.5'er taber hurtigt hastighed imodsætning til feks en .308
Svar
#3
Hvem har den uendelige indsigt i innerballistik, at de kan afgøre at 55 cm er ok, men 50cm er direkte ubrugeligt ??
Der er forskel på hvor meget hastighed man taber, i forhold til kaliber, og ja en 6,5 taber måske 1 m/sek mere pr afkortet cm, i forhold til en 308, den ene taber ca 4 m/sek og den anden ca 3 m/sek pr afkortet cm. Dette gælder i området fra 50 til 60cm pibelængde.

Personligt ville jeg håbe at jeg engang når jeg får lidt mere erfaring indenfor våben, at jeg kan opnå tilsvarende klarsyn, så jeg med sikker stemme kan rådgive folk til at en 308 kan kortes af til 42,5478cm, en 9,3 kan kortes af til 45,4692 cm, en 6,5 kan kortes til 55,1479cm, og en 7mm rem skal have svejset et stykke på så den bliver minimum 69,554197 cm [Wink][Smile]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#4
@n a
Ser frem til at DU får mere erfaring, ved godt man kan lære en gammel hund nye tricks, meeeeeeen.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Jeg lagde lige for sjov lidt data med en normal ladning ind i QL og med følgende resultat:

67cm pibe: 815 m/s
55cm pibe: 775 m/s
50cm pibe: 754 m/s

og det er "ohne gewähr" [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Max prøv lige det samme med 308


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#7
M@X har ikke tid, er ved at finde en trailer!!!

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#8
Så må du sørge for at han kommer i Ford Ka, den kan ikke slæbe så stor en trailer, at han kan transportere min nye "LystYacht" [Wink][8D][:I]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by n a

Max prøv lige det samme med 308


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel



308 med 180 grs Oryx

67cm pibe: 828 m/s
55cm pibe: 796 m/s
50cm pibe: 780 m/s

PS: en pessimistpram er 2300mm lang og 1130mm bred og vejer 0,5xna

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Hvornår har Ford Ka fået monteret stige til indstigning!!

SHIT JEG ER VED AT FALDE UD AF STOLEN GRIN.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#11
Jeg parkerer den sgu da i grøften [Wink]

eneste grund til at jeg valgte så lille en bil var at det er den eneste der kan køre direkte ind hos "Sonic Drive In muffler shop"

Den har samme sporvidde som na's køretøj [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
[^][Smile][Big Grin][8D]

/ROLIN

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by n a

Max prøv lige det samme med 308


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel



308 med 180 grs Oryx

67cm pibe: 828 m/s
55cm pibe: 796 m/s
50cm pibe: 780 m/s

PS: en pessimistpram er 2300mm lang og 1130mm bred og vejer 0,5xna
Kan du så ikke bare vende den op på taget af di Ka. når du så kommer til Øresund, vænder du bare hele ekvipagen om, og padler over. Så spare du broafgiften. [Wink][8D]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!




Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#14
Synes ikke rigtigt, at der bliver kommenteret på de tal Max har udregnet, men er det fordi tallene taler for sig selv ? :-)

En 6,5 taber 3,6 m/s pr cm afkortning og en .308 Win 2,8 m/s pr cm. Det er da en forskel på ca. 28,6%. Det er da en del synes jeg.. Hvis man ønsker at kunne overholde lovens krav om 2700 Joule/100m med en 9gr kugle så ville jeg være betænkelig ved at afkorte en 6,5x55 ret meget. En sådan har i forvejen problemer med reelt at overholde dette, selv i normal pibelængde, specielt i fabriksladninger.
Svar
#15
Vinderen af dameklassen sidste år skød med en Tikka T3 Sporter med 20" pibe - de svarer vel til i omegnen af en 52 cm pibe.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Synes ikke rigtigt, at der bliver kommenteret på de tal Max har udregnet, men er det fordi tallene taler for sig selv ? :-)

En 6,5 taber 3,6 m/s pr cm afkortning og en .308 Win 2,8 m/s pr cm. Det er da en forskel på ca. 28,6%. Det er da en del synes jeg.. Hvis man ønsker at kunne overholde lovens krav om 2700 Joule/100m med en 9gr kugle så ville jeg være betænkelig ved at afkorte en 6,5x55 ret meget. En sådan har i forvejen problemer med reelt at overholde dette, selv i normal pibelængde, specielt i fabriksladninger.



glem procenterne og regn forskellen ud i M/S. Så er der ikke den store forskel.

Og hvis du vil være lovlig til storvildt med en 6,5 x 55 skal du aldrig vælge en 9 gram kugle. Gå efter 10 gram. Den har større margin.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#17
Prøv lige at overveje pibelængden på fuldskæftede rifler - i alle mulige kalibre [8D]

Fabrikspiber leveres også i 52 cm

Nordmænd´ene og deres fætre (som er meget længere fremme end os) korter ofte piberne ned til imellem 43 og 45 cm.

Det er lige før forskellen hastigheden på patronerne i middelmådig ammo er større - og hvor mange bekymrer sig om det [Wink]

Stop nu det panderynken og find saven frem - det ender jo sådan alligevel - med tiden [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#18
Hej Alle
Takker for input (også om en Ford Ka's fortræffeligheder)
Vil i hvert fald starte med at kronografere mine 6,5 med 10,1 grams Oryx kugler og så se, hvor langt ned man teoretisk kommer i V100.

Jeg har i hvert fald også set fuldskæftede korte rifler til salg.

Mvh

Peter
Svar
#19
Ikke for at hi-jacke tråden, men kan du prøve QL på en 8x57mauser? Jeg ville meget gerne have piben ned omkring 50cm. Den skal bruges på korte afstande, maks 150m. Smile

Ved godt der kommer et større mundingsknald.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Thorkil02

Ikke for at hi-jacke tråden, men kan du prøve QL på en 8x57mauser? Jeg ville meget gerne have piben ned omkring 50cm. Den skal bruges på korte afstande, maks 150m. Smile

Ved godt der kommer et større mundingsknald.



8x57 må minde meget om 308win i proportioner, så den må have et hastighed tab lignende denne.
det er bare at komme igang med vinkelsliberen.

[Image: asgaard.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)