Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Otterup M69 muligheder?
#1
Hej

Jeg har købt en ældre skytteforeningsriffel Otterup m 69, bygget på Mauser 98 lås. Planen er at den med tiden skal ombygges og gøres lidt mere lækker :-) som så mange af jer herinde tidligere har gjort med ret imponerende resultat :-) Jeg har dog lige nogle spørgsmål som jeg håber nogle vil hjælpe med at afklare:

1: Hvis jeg beholder det eksisterende skæfte; er det så stadig en god idé at få lavet bedding på skæftet/hvis jeg vælger at få et skæfte monteret fra boydsgunstocks.com eller lignende, kan jeg så selv lave bedding og tilpasning, eller bør jeg finde en våbensmed/ca. pris på arbejdet ?

2: Min M69 har huller med gevind som kunne se ud til at der tidligere har været monteret baser på et tidligere tidspunkt. Kan jeg være sikker på at disse huller kan genbruges? .Basemontering virker jo umiddelbart let at lave, men er der faldgrupper der gør at jeg bør få en Pro til at montere (skal selvfølgelig være stålbaser).

3: Jeg har en anden Mauser 98 riffel hvor låsen kører godt, og der ikke skal presses ned på "magasin/patron loader/kender ikke navnet" når jeg lader en patron, for at bundstykket/patronen kan skubbes frem. For at lade min m/69 med en patron, skal jeg med den ene finger trykke magasin/patron loader lidt ned, for at bundstykket kan trykke patronen ind i kamret. Hvad gør jeg for at få dette rettet på m/69 ? hvor omfangsrigt er det at få rettet/pris?

4: Picatinny Rails; jeg kan se at mange af jer der har ombygget M/69 snakker om at I vil montere Picatinny Rails. men hvad giver Picatinny Rails i forhold til Weaver systemet ? er det kun i forhold til udseendet ?

5: Er der nogle der ved hvilken stigning piberne i M69 7.62 Nato har ?

På forhånd tak

vh

Bygork

Elgen
Elgen
Svar
#2
Netop en M.69 i 308 startede jeg med.Jeg ramte engang en øreprop i første skrald.der var sat op på en skive,på 100m banen.Har øreproppen endnu[8D]
Bare kort lidt af piben.så ryger det foreste sigte også væk.af med det bagerste sigte.og indsæt et stykke træ i stedet.Monter en stål rail.og stål ringe til en kikkert.Måske skal dit bolt også laves om til kikkertbrug. kort evt.også af det lange forskæfte.Så det kommer til at passe bedre til løbet.Normalt er det ikke nødvendig at bedde i Otterup skæftet.Brug evt.nogle bolt til låsestolen,som ikke skal bruge de dumme små låseskruer. Så er du kørende. Meget mere præcis riffel findes ikke.
Heller ikk selv om der er en gammel 98 lås på.(det er der også andre der har måtte konstatere)

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#3
Det der med at trykke patronføreren ned for at lukke bundstykket er MEGET nemt at ordne, bagkanten skal bare slibes/poleres skrå så kan du lukke låsen uden problemer..[Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#4
John helt hen af vejen [Wink]
Der er 2 problemer i det han spørger om. Det ene er det du beskriver løsningen på. Det er når du tørtræner/Repetere uden patron i mangasinet, så er løsningen at slibe patronføren lidt skrå i bagenden, så bundstykket ikke stopper på tomt magasin.
Det andet er problemet med mange udtrækkere på de gamle Mausere, hvor patronudtrækkeren er så stump i forkanten, at den ikke selv kan flekse ud over en patron som er i kammeret. Dette er også kun et mindre problem som enhver med tungen i siden af munden, et godt øjemål, og en sliber, kan fikse på ca. 18,5 sekunder. Med mindre man er bøssemager, for så tager det nok det meste af en ½ time [B)]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#5
He he........n a, du er ikke uden humor[Big Grin][Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)