Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor god er en god ladning egentlig?
#1
Med Rolin i frisk erindring efter lidt QL hjælp kom jeg til at tænke på følgende: Hvor ofte sker det at en ladning der var fin i en årstid pludselig ikke er så god i en anden, læs sommer/vinter?

Er den underlæggende årsag at den "optimale" ladning er den der virker bedst i den specifikke temperatur og en variation i temp vil give en variation i V0 og dermed pibesvingninger.

Hvis vi ser på diverse videoer på "DitRør" så er det tydeligt at der er en (måske 2) god-meget fin(e) gruppe® i forløbet, men at en variation op/ned i krudtvægt giver stor spredning i træfpunkt. Hvis der derimod vælges den gruppe der ligger i midten af 3 med samme træfpunkt (sweet spot), er resultatet at ladningen kan variere i V0 med en pæn margen uden at træfpunktet påvirkes.

Hvor mange har erfaring med OCW (Optimal Charge Weight). Altså at skyde grupper med 6-8 forskellige ladninger og så vælge den der ligger "bedst" men ikke nødvendigvis er mindst. For derefter at variere sættedybden for at fifle den sidste præcision ud af dyret.

Jeg skal i gang med en 270 WSM som absolut vil blive "indskudt" efter den metode i håb om at den vil yde det samme sommer såvel som vinter.
Svar
#2
Kender du udtrykket "skydestige" ?

At skyde en stige for at finde "sweet spot" er der flere på forummet der sysler med. Spørg evt. AB

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#3
Det er nok bare mig, men hvad er "DitRør"?
Jeg synes ikke jeg får noget brugbart på hverken Google eller Youtube.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Det er nok bare mig, men hvad er "DitRør"?
Jeg synes ikke jeg får noget brugbart på hverken Google eller Youtube.



undersæt til engelsk ditrør = youtube [Wink]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#5
Indrømmet - jeg har passeret de 50, så det er lovligt ikke at være helt med på noderne.
Min datter har drillet mig hele ugen fordi jeg spurgte, hvad OMG betyder [^]
Svar
#6
Også Med Gulerødder ?????

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Med Rolin i frisk erindring efter lidt QL hjælp kom jeg til at tænke på følgende: Hvor ofte sker det at en ladning der var fin i en årstid pludselig ikke er så god i en anden, læs sommer/vinter?

Er den underlæggende årsag at den "optimale" ladning er den der virker bedst i den specifikke temperatur og en variation i temp vil give en variation i V0 og dermed pibesvingninger.

Hvis vi ser på diverse videoer på "DitRør" så er det tydeligt at der er en (måske 2) god-meget fin(e) gruppe® i forløbet, men at en variation op/ned i krudtvægt giver stor spredning i træfpunkt. Hvis der derimod vælges den gruppe der ligger i midten af 3 med samme træfpunkt (sweet spot), er resultatet at ladningen kan variere i V0 med en pæn margen uden at træfpunktet påvirkes.

Hvor mange har erfaring med OCW (Optimal Charge Weight). Altså at skyde grupper med 6-8 forskellige ladninger og så vælge den der ligger "bedst" men ikke nødvendigvis er mindst. For derefter at variere sættedybden for at fifle den sidste præcision ud af dyret.

Jeg skal i gang med en 270 WSM som absolut vil blive "indskudt" efter den metode i håb om at den vil yde det samme sommer såvel som vinter.



Jeg havde på et tidspunkt en ambition om at finde det krudt der ikke den bedste gruppe ved en bestemt lejlighed, men det der gav bedst snit ved forskellige temperaturer svingende fra -5 til +25.

Alt sammen selvfølgelig i en 308 win.

Jeg læste mig til, at reloader 15 alias 203B gav mest jævne hastigheder ved forskellige temperaturer og dette som følge af ens artet trykopbygning.

Jeg fik prøvet 3 ladninger ved -3, +2 og +6 og fandt ikke større udsving mellem ladningerne ved de forskellige temperaturer. end jeg gjorde i de enkelte serier.

Konklusionen blev derfor, at det hele gik bedst og mest jævnt med en ladning, der var tæt på max med 203B.
Med et ballistik program i telefonen var det også indlysende, at det ikke betød noget i de situationer, hvor jeg ikke kunne skyde mig ind på målet.

Det er muligt at jeg med en bedre kronograf kunne have fået afsløret større og i al fald mere præcise forskelle.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Når man hører alle wannabe sniperne, så er der i ret mange tilfælde tale om konsekvent negativ egenspredning.
Altså hvor den leverede skudgruppe (hullet i skiven) er mindre end kuglediameteren.[Big Grin][Big Grin][:o)][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by GT

Når man hører alle wannabe sniperne, så er der i ret mange tilfælde tale om konsekvent negativ egenspredning.
Altså hvor den leverede skudgruppe (hullet i skiven) er mindre end kuglediameteren.[Big Grin][Big Grin][:o)][B)]



Sabots? [Big Grin]

Opgører man gruppestørrelsen center til center er det vel muligt? Altså ikke for undertegnede, men for de virkeligt dygtige med det rigtige udstyr...[Wink]

Mvh.
Anders
Svar
#10
Er det dem vi møder på banen med riflerne der altid skyder "hul i hul"[Big Grin]?

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Præcis [Big Grin]
Svar
#12
Dem med mindre grupper end projektildiameter er vel bare dem, der taler om center-til-center afstand. Den kan jo godt være mindre end projektildiameteren.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Krung

Dem med mindre grupper end projektildiameter er vel bare dem, der taler om center-til-center afstand. Den kan jo godt være mindre end projektildiameteren.



hvilket er den korrekte måde at måle grupper på. Den er nemlig kaliber uafhængig og derfor kan man sammenligne 458 med 223.

En c. to c. gruppe på 25mm er sammen egenspredning uanset kaliber.

En udvendig gruppe på 25mm kræver at man kender kaliberen som så skal trækkes fra for at sammenligne med en anden kaliber. Useriøst [8)]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#14
Citat:quote:

Altså hvor den leverede skudgruppe (hullet i skiven) er mindre end kuglediameteren

[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Krung

Dem med mindre grupper end projektildiameter er vel bare dem, der taler om center-til-center afstand. Den kan jo godt være mindre end projektildiameteren.



Hvis den reelt er målt center til center er det ganske imponerende.
1. så er det ganske svært at finde centrum i et hul.
2. Måles der på kanten af hullet opstår følgende.
De fleste(og jeg har selv været i den gryde) glemmer, at det hul et projektil efterlader i skiven oftest er mindre en diameteren på projektilet.

Ikke for at ødelægge nogens illusioner om egne evner.
Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre, at lave en 5 skuds gruppe på reelt 6-7 mm (for jeg har selv gjort det[Big Grin], og burde have noteret datoen). Det er bare ikke noget, der sker hvert kvartal.

Man kan vel også spekulere lidt over, at diverse custom byggerer trods alt kun lover garantier omkring ½ MOA(ca. 15 mm) c-c fra en super skydestilling.
Hvor sandsynligt er det så, at man bare kan smide sig og på bipods eller lign. for at lave grupper på det halve af det producenterne lover ?

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by BC
Hvis den reelt er målt center til center er det ganske imponerende.
1. så er det ganske svært at finde centrum i et hul.



Med øjet kan det være svært. Med et billede og software er det mindre svært. Man kan sagtens finde centrum med højere præcision end en pixel fylder.

Citat:quote:

Originally posted by BC
Hvor sandsynligt er det så ... at lave grupper på det halve af det producenterne lover ?



Det tror jeg mere går på at custom byggere ikke gider stå med bevisbyrden. Folk skyder måske ikke så godt som de tror, plus det tager ressource at finde den rigtige ladning. Så er det nemmere at sænke forventningerne og lade kunderne blive positivt overrasket ... Nå, det sidste er spekulationer.
Svar
#17
Citat:quote:

Hvor sandsynligt er det så, at man bare kan smide sig og på bipods eller lign. for at lave grupper på det halve af det producenterne lover ?


Jeg taler i metaforer, Søren.... lad nu være med at være så alvorlig.

Hvor ofte har du ikke mødt typen der altid skyder hul i hul?

Jeg støder ofte på dem og jeg ved at AHSV gør det ret ofte også.

Så for at skære det ud i pap....
Nu antager vi at personen skød med en wadcutter, så ville denne person (wannabe sniperen) stadig få mindre huller i skiven end kuglediameteren....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Det hænder også at jeg møder dem.

De kommer kørende sammen med ham, der har lavet super ladningen til sin fladt skydende super riffel. Som skyder så fladt, at han ikke behøver korrigere fra 100 til 200 meter.[Big Grin]

Jeg har forgæves forsøgt at opnå det samme, men er ikke dygtig nok.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Jeg kender ellers éen der lader så kuglen går fuldstændigt vandret ud til 300m og så stiger den svagt fra 300 til 400m[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Jeg kender ellers éen der lader så kuglen går fuldstændigt vandret ud til 300m og så stiger den svagt fra 300 til 400m

skriv bare det er mig, jeg er ikke genert [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)