Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SST vs. Ballistic Tip
#1
Jeg skal til Skotland i efteråret på hundyrsjagt. Området er blandet skov og højland, og skuddene kan blive lange (300+). Vi skal jage både kronvildt og råvildt...

Jeg vil qua muligheden for de lange skud skyde med en kugle der relativt nemt åbner op (plastspids) samt fragmenterer til en vis grad...

Valget er i så fald let - Hornady SST eller Nosler Ballistic Tip - begge i 165-168gr. Kalibren er 308W...

Så langt så godt... Er der nogen der har holdt de to kugler op mod hinanden? Min erfaring med SST begrænser sig til 1 dyr (270W) og BT 5 dyr (308W).

Umiddelbart vil jeg mene at de to kugler opfører sig relativt ens, men hvad er jeres erfaringer? Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg kan få begge kugler til at gå hysterisk præcist i min riffel - så det er udelukkende virkningen jeg er interesseret i.

Jeg er opmærksom på risikoen for store huller, såfremt jeg måtte få et kort skud på et rålam, men det må jeg tage med...

J.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg skal til Skotland i efteråret på hunddyrsjagt. J.



Hvilken slags hunde drejer det sig om ?

Ku ik' la vær [Wink]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#3
hæ hæ...har du aldrig set sådan før...[Big Grin]
Svar
#4
Du behøver ikke frygte manglende ekspansion med nogen af dem.[Wink]

Jeg har brugt begge i 308 win og med ca. samme resultat resultat på bukke og grise.

Sådan en i lungeregionen virker bare, og på de nævnte afstande er det nok også den, der skal skydes efter.

Jeg bilder mig selv ind, at jeg fik lidt bedre grupper med Nosler varianten, men det kan skyldes tiltagende Alzheimer.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
BC!

Tak for svar. Jeg er ikke i tvivl om at ekspansionen nok skal intræffe - det er netop årsagen til at jeg vælger en af de to kugler. Så håber jeg blot at skotterne accepterer en smule fars i ny og næ...

Jeg har læst at BT kan have en lidt større tendens til gennemskud - hvorvidt det er sandt ved jeg ikke...
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

BC!

Tak for svar. Jeg er ikke i tvivl om at ekspansionen nok skal intræffe - det er netop årsagen til at jeg vælger en af de to kugler. Så håber jeg blot at skotterne accepterer en smule fars i ny og næ...

Jeg har læst at BT kan have en lidt større tendens til gennemskud - hvorvidt det er sandt ved jeg ikke...



Hvis du gerne vil kunne skyde på lidt kortere hold end de 300 meter vil jeg anbefale brugen af interbond eller accubond.

De ekspanderer også, men med markant færre fragmenter.

Det skal tilføjes, at mine erfaringer med sst og bt ikke er på afstande over 150 meter, og min interesse for de bondede kom efter jeg skød en rå på 70-80 meter og hullet blev for stort til min smag.
Men det kan jo diskuteres hvad der er acceptabelt.

Nu bruge jeg i stedet Sierra Game King og Pro hunter.
Billige og med ekspansion, der også passer fint til moderate hastigheder.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Ja det er svært at få det hele...du har måske ret mht IB eller AB. jeg har skudt en del med IB i 165gr men aldrig længere end knap 200m. Her var ekspansionen meget kontrolleret. Så jeg er lidt betænkelig ved at sende den ud over 300 meter. Jeg må lege lidt med QL (får en i morgen)...

J
Svar
#8
Hej Jamo

Jeg kører selv en Accubond/BT combo - ved samme ladning og vægt har de ens træfpunkt i mine rifler. Accubond tager altså også ganske godt fat - jeg tror sagtens den kan bruges ud til 300 meter ved almindelige standard hastigheder. Du kan jo overveje at lade begge dele og så putte en Accubond i når (hvis) du ved at holdene bliver korte.

Jeg tager 7mm 140 grains Accubond/BT med til min Skotlandstur til efteråret [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#9
Ja det er en overvejelse værd[Smile]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg skal til Skotland i efteråret på hundyrsjagt. Området er blandet skov og højland, og skuddene kan blive lange (300+). Vi skal jage både kronvildt og råvildt...

Jeg vil qua muligheden for de lange skud skyde med en kugle der relativt nemt åbner op (plastspids) samt fragmenterer til en vis grad...

Valget er i så fald let - Hornady SST eller Nosler Ballistic Tip - begge i 165-168gr. Kalibren er 308W...

Så langt så godt... Er der nogen der har holdt de to kugler op mod hinanden? Min erfaring med SST begrænser sig til 1 dyr (270W) og BT 5 dyr (308W).

Umiddelbart vil jeg mene at de to kugler opfører sig relativt ens, men hvad er jeres erfaringer? Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg kan få begge kugler til at gå hysterisk præcist i min riffel - så det er udelukkende virkningen jeg er interesseret i.

Jeg er opmærksom på risikoen for store huller, såfremt jeg måtte få et kort skud på et rålam, men det må jeg tage med...

J.



Det er det samme alt sammen. Køb den der er billigst eller mest præcis på de afstande du mener dine evner rækker.

Jan
Jan
Svar
#11
Hej Jamo

For ca et år siden sad jeg i samme situation, da jeg skulle findet et projeltil til min 6,5x55. Efter læsning af diverse tråde på diverse danske og udenlanske fora, kunne jeg ikke udlede nogen forskel på effekt af Hornady SST 140 gr eller Nosler BT 140 gr. Jeg købte en æske af hver og kunne konstatere, at min riffel skød bedst med SST. Jeg har brugt SST sidste efterår og har haft tilfredsstillende effekt og korte flugtstrækninger på de 6 stk vildt, som jeg nedlagde.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Tak for svarene - det ser ud til, at min første antagelse er korrekt...men tak fir jeres indlæg!

J.
Svar
#13
Hej
Jeg ville vælge en Barnes TTSX 150gr til skud på 300m med en 308W
Den virker også fint på kort afstand.

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr. 308W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA MEOSTAR R2 2,5–15X56 RD

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#14
Jeg har en relativt begrænset erfaring med BT, det strækker sig til omkring hunderede stykker vildt.
Det virker perfekt.
Skal ned til Namibia i juni igen og likvidere 50-100 stykker vildt og det bliver igen med BT 165 grain med 860 m/s fra 308´eren.
Ved skud fra 100-600m har jeg endnu ikke haft problemer af nogen art.

Men som sagt det er stadig et relativt beskedent statistisk materiale[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Blærerøv

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Når det er sagt har jeg udelukke de gode erfaringer med både BT og AB.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#17
Hallo GT
Nu har Perlehøns og Frankoliner jo ikke ry for at være de mest skudstærke[Big Grin]
Så måske skulle du tage nogle Accubond med hvis der komme storvildt for[Big Grin]
Svar
#18
Hey hey din gamle stikplatte:-)

Skulle du alligevel ikke have en stak BT med på næste togt???[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Kort afstand og godt anlæg = Hovedskud. Sådan vil de fleste derovre have det.
Men ud til 300-350 meter virker en hvilkensomhelst softpoint på 130 grain fra en 270 fint nok på kronvildt (sika er efter min mening mere skudstærkt). Har set ca. 50 stykker kronvildt, 5-10 råvildt og 5-10 sika skudt med Hornady SP i 130 grains nedlagt på 75-350 meter (skudt i alt fra hoved til røv[xx(]). Kødskade var ikke særligt slemt (1/2 til en hel ødelagt skulder ved rent bladskud)
Svar
#20
Nosler angiver nedre ekspansionshastighed til 549M/S for Accu Bond og Ballistic tip, og 396M/S for Accu Bond Long Range.

http://www.nosler.com/ballistic-tip
http://www.nosler.com/accubond
http://www.nosler.com/accubond-long-range

Mvh. Ole
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)