Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
parametere i quickload
#1
jeg har cronograferet nogle ladninger lavet ud fra quickload.
og da de ligger ca 15-20m/s lavere i hastighed men chrono,
tænker jeg at det kunne være smart at ændre en lille smule i krudt filen så hastigheden nærmer sig det aktuelle.
men hvad har i kloge hoveder af erfaringer om dette.
hvad er den mest korrekte parameter at fin tune.
jeg hælder nok mest til kj/kg.
ladningerne er til en 308win med 168gr projektil og normas 203b.

mvh høker

[Image: asgaard.gif]
Svar
#2
Har du tilrettet hylstervolumen og pibeareal.
Eller leget med "weighing factor"

Hold fingrene fra krudtparametrene.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
jeg har regnet med hylster volumen.
og jeg har sat temp på test dagen.
pibe areal og weighing factor har jeg ikke pillet ved, men det vil jeg da kigge nærmere på hvis der er vejen frem.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#4
Pibeareal skulle gerne vare dikteret af kalibren, men kan "kalibreres" hvis piben slugges.
Friflugt er en ting QL ikke tager højde for og det er en ting der har stor indflydelse på tryk og dermed hastighed, ligeledes er der forskel på fænghætter men heller ikke her er der mulighed for at ændre noget.

Nu er ikke alle hylstre skabt ens og derfor er det en tilsnigelse kun at liste kalibrene i 3 størrelser (jeg ved der er specifikke der er anderledes men flertallet er inddelt i 3 størrelser).
Så den "eneste" knap der kan justeres på er WF. Og det er typisk der de amerikanske bænkskytter tryller!
Svar
#5
Høker,

Hvis V0 er 800 m/s, giver det en fejl på 2-2,5 %. Hvad er usikkerhed på din chronograf? Hvad er mængden af målinger og variationen i målingerne, som giver den statistiske usikkerhed på max 2,5 %?

Alt software kan manipuleres til det giver det ønskede resultat, specielt når der er så mange variable som i QL. Jeg laver hundrede vis friktions beregninger om året med betydelig færre variable, og den dag beregningen passer med det målte inden for +- 2,5 %, bliver jeg fyret[Big Grin].

Personligt vil jeg anbefale at leve med den usikkerhed evt optimere de variable der kan måles, i hvert tilfælde indtil chronografens resultater er bevist korrekte.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Når man kronograferer en hastighed måler man vel v2 eller deromkring. Der er vel en afvigelse fra v0 til v2 eller er det flueknepperi?
Svar
#7
Helt specifikt er det kun et enkelt fabrikat af kronografer der giver dig et præcist ABSOLUT V(0) regnet ud fra kronografens afstand fra mundingen og projektilets BC..

Jeg har personligt konstateret afvigelser på +/- 5 - 15 % i beregnet V(0) på forskellige kronografer under forskellige lysforhold og afstand til mundingen.

Friflugt i piben kan "simuleres" ret fint i QL ved at ændre på sættedybden (COL) det skyldes det enkle faktum at friflugten reelt set øger hylstrets volumen med den ekstra plads der udgøres af at projektilet ikke møder modstand før det rammer bommene i riffelgangen.

Det virker fortrinligt og ret præcist i f.eks. Wea kalibre og min egen 6,5 x kedelig, med de kortere kugler.

Altså f.eks. kan man sætte sin kugle med COL på 85 mm, men i QL sætte den til 90 mm og meget ofte passer det fint med den lavere hastighed man så måler. (på grund af lavere max-tryk)

Generelt er det sådan at de parametre man her med at gøre i fremstilling af hjemmelade ammo, har en usikkerhed på mindst +/- 5% og ofte 10% ... det er vel at mærke både på målbare tel og "fabrikstal" f.eks. på krudtets egenskaber.
Man kan ikke bare lægge usikkerhederne sammen, men man kan være uheldig og få "dårlige sammenfald" f.eks. krudt der er 5% hurtigere og med 5% højere energi-indhold + en 10% "varmere" fænghætte ... dertil en pibe der i den "tynde ende" af tolerancerne og en kugle der er i den tykke ende ... det siger sig selv at det vil give noget højere tryk, og dermed noget højere hastighed... Præcis det modsatte kan også ske.. = noget lavere V(0) end forventet.

Fænghætter betyder heldigvis ikke SÅ meget i de fleste almindelige riffelkalibre, for de svinger MEGET! For en del år siden var der en artikel i "Precision Shooting" hvor en amerikansk Benchrest skytte havde lavet et setup der kunne måle fænghætters ensartethed og energiniveau.. Selv BR fænghætter varierer nemt 10% indenfor samme æske!!! Magnum hætter har svært ved at holde sig indenfor 20% variation..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
mit udgangs punkt for spørgsmålet var jo som nævnt en lille afvigelse på hastigheden når jeg havde rettet alle de parameter jeg kunne bekræfte.
hvis jeg så justere lidt på weighing faktoren var det et spørgsmål om en justering på kj/kg på 0.7% så sad den lige i skabet.
men det er vel underordnet hvilken parameter man roder med som ikke kan direkte påvises så ændre man på trykkurven i en ikke nødvendigvis rigtig retning.

[Image: asgaard.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)