Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dæmper til jagtfeltskydning
#1
Hvad er det bedste valg til jagtfeldtskydning[?]
Har hørt godt om ASA som er ståldæmper
Jeg ar læst det meste som har være fremme, og er kommet til den konklusion, at jeg skal have en dæmper som er frontmonteret.
Jeg ønsker også, at undgå varmeflimmer - det giver lige som ikke rigtig mening, at købe dyre kikkerter hvis optikkens egenskaber bliver ødelagt af vareflimmer efter få skud.
Så hvad er det bedste bud - ønsker også gevind afslutter i stål når dæmperen ikke på. Riflen/pibekontur er en Tikka Sporter/Tikka Varmint

NB: Så mandag en S&L dæmper flyve af helvede til - eller retter sagt halvdelen af den - ca 25 meter lige frem landende den. Sad på en Cal. 338 som havde skudt ca 100 skud og så blev den træt.... - gevindet på en af baflerne kunne åbenbart ikke holde til mosten længere...

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#2
Med dine Jyske gener og veludviklet sparsommelighed skal du da have en Sonic eller en SAI.
I morgen skal jeg skyde min anden feltskydning med dæmper og denne gang skydes der 8 skud på hver stand. Det var nogenlunde hvad jeg kunne skyde sidste gang uden mirage. Jeg skyder på de lange afstande først og skruer en smule ned for forstørrelsen inden jeg skyder den de korte skud.
PS: Hvorfor vil du have en frontmonteret dæmper? Den rykker balancen noget mere end teleskop modeller.

Og hvad er argumentet for en gevindbeskytter i stål på en plasticskyder [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg er kun halv-jyde[Big Grin]
Har læst for meget om bøvl med den O-ring som skal sikre teleskop dæmperne mod haveri - så det vil jeg ikke have.
Alu har jeg ikke fidus til når man skyder relative mange skud slet ikke efter S&L dæmperen fløj af h...... til.
Sidst i Karup røg der 10 skud af sted på 2,5 min - så det skal den kunne klare uden flimnmer af nævneværdig grad.
Carbondæmper mener jeg ikke er til jagtfeltbelastning. Jeg synes ikke om disse plastbeskyttere - virker for ukurant - det er jo en Tikka ikke også M&X [Big Grin] - jeg har jo stålmagasin på min!!!

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Med dine Jyske gener og veludviklet sparsommelighed skal du da have en Sonic eller en SAI.
I morgen skal jeg skyde min anden feltskydning med dæmper og denne gang skydes der 8 skud på hver stand. Det var nogenlunde hvad jeg kunne skyde sidste gang uden mirage. Jeg skyder på de lange afstande først og skruer en smule ned for forstørrelsen inden jeg skyder den de korte skud.
PS: Hvorfor vil du have en frontmonteret dæmper? Den rykker balancen noget mere end teleskop modeller.

Og hvad er argumentet for en gevindbeskytter i stål på en plasticskyder [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#4
@Halvauto,

du aner ganske enkelt ikke hvad du snakker om[xx(][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Har endnu ikke haft nogen problemer med de teleskopiske dæmpere med nylonbøsning.
Kender kun et par stykker med o-ring, og har ikke observeret noget der heller.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
@GT.

Kom lige ind i kampen i stedet for at hyle som en sonic der har brækket sig[Big Grin]
Svar
#7
@ halvauto

Jeg har monteret en sonic 45 på, og jeg må sige at jeg var overrasket i Karup, da jeg ingen problemer havde med mirage.Jeg har meget svært ved at se fordelen i ståldæmperen medmindre man ønsker en solid vægtklods i snuden af riflen[Smile]
Men men men det skal så siges at jeg ikke er typen der træner regelmæssigt, men mere hyggeskyder ind imellem.
Derfor er mine evner med en riffel selvfølgelig begrænsede i forhold til dem der træner ugentlig, men til mig rækker sonic fint[Smile]
Svar
#8
Min lille SL5-er klarede sig også fint i Karup. Ingen problemer med mirage. Den er af stål og med en gevindbeskytter af stål.
Havde Sonic kunne rumme min 25mm tyk pibe, havde jeg købt den i stedet for SL5 i sin tid.

Ham der Johansen's Sonic var jeg dog noget imponeret af. Den dæmpede den gamle Mauser i kal. 6,5x55 ret godt. Fin oplevelse at ligge ved siden af en med dæmpet riffel.
Så var skytten også rimelig "heldig" på dagen, så det sæt må da virke nogenlunde.....
Især i forhold til, at der er tale om en "hyggeskytte", næsten uden evner.

Tror ikke man går galt i byen med nogle af disse 2 dæmpere.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#9
[8D] - tak for tilbagemeldingen
Johansen jo du er næsten bare en hyggeskyder, og så med stærkt begrænsede evner (427) og samtidig Zeiss sponsoreret [Big Grin]
Bliver man øvrigt heldigere... med dæmper for lige at tage denne del (Buba+Johansen)?

Mit drømmescenario er en dæmper som er ca.35 mm/10 cm, og er i stål og hvor der medfølger original miragedæmpende overfladeindpakning...
Sl5-eren er så måske bare valget...
Efter at have set den S&L aludæmper som slags raket til korte misilangreb vil jeg gerne sikre mig, at jeg gør det helt rigtige valg - indtjeningen på værestedet giver nemlig ikke sådan mulighed for at vælge dæmper 2 gange[Smile]

mv (402)[:I]
Mantra: selvom man skyder under 500 skud om året kan man godt ønske sig god dæmper..

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#10
Lige hjemkommet fra feltskydning i Ulfborg, hvor jeg anslår at der var 20 dæmpere til stede. Alle var i aluminium.
Alene på mit hold var 4 ud af 5 rifler forsynet med dæmper. Der blev skudt 8 skud på hver stand og der var intet problem overhovedet med mirage. Nu var det koldt og let vind, men det er der ofte i Ulfborg.
Igen glædede banekommandørerne sig over de hold hvor der var mange dæmpere.
Jeg tror ikke længere at der er bøvl med plastbøsningen i bagenden af teleskopdæmperne. Det blev i hvert fald ikke nævnt. Jeg selv anvendte en 35mm dæmper på min 6½ Træls og der bliver den siddende til alle fremtidige skydninger.
Alu er vejen frem og glem nu de tunge ståldæmpere. De er til full-auto skydning og vægttræning [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Min Ase Utra SL5 vejer 403 gram og min Sonic 45 vejer 449 så kom ikke og sig at en ståldæmper er tung[Smile] og så er Ase Utra meget kort og fiks[Smile]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#12
Der var nu mindst en ståldæmper idag m@x[Smile] måske derfor jeg ikke kunne ramme idag[Wink]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Der var nu mindst en ståldæmper idag m@x[Smile] måske derfor jeg ikke kunne ramme idag[Wink]

Mvh. Jakob



Jeg undskylder,- jeg vidste ikke at du brugte en anden dæmper idag. Men det er nok fordi dine kontorfingre river sig på din aludæmper [Wink]
Forøvrigt har jeg hørt om nogen der skød deres aludæmpere så varme i skydebiografen at plastringen der er støttebøsning smeltede og dryppede på gulvtæppet. Der skulle 60 hurtige skud til.
Så aludæmpere kan godt tåle varme. Og når de er skudt så varme, så går det hårdt ud over levetiden på piben....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Jeg har besluttet mig for at den korte 45cm pibe jeg har bestilt skal forlænges med en 155mm ase-uta jet-z compact. Den synes jeg er et godt kompromis mellem vægt, længde og tykkelse (40mm).

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Jeg har besluttet mig for at den korte 45cm pibe jeg har bestilt skal forlænges med en 155mm ase-uta jet-z compact. Den synes jeg er et godt kompromis mellem vægt, længde og tykkelse (40mm).

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Fin dæmper, men til 3500 kr + gevind [xx(] Det er over mit budget, hvis jeg skal have dæmper til alle mine rifler....[:0][B)]
--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Min pibe er inkl. Gevind så det er ligemeget. Og de 3500 er temmeligt vejledende.

Jeg har istedet sparet lidt på optik ved at købe brugt...

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Citat:quote:

Bliver man øvrigt heldigere... med dæmper for lige at tage denne del (Buba+Johansen)?


Synes ikke rigtigt,at jeg var heldigere end vanlig. Faktisk er mine 401 klart det ringeste jeg endnu har skudt i Karup. Tror at jeg skal lige vende mig til dæmperen for det skal blive rigtigt godt.

Nu skyder jeg med en riffel med svag rekyl i forevejen. Det betyder nok en hel del mere, hvis man skyder med en let 300WM.

Men SL5 kan klart anbefales herfra.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#18
Jeg brændte omkring 150 bønner af i dag. Kunne snildt skyde 10 skud uden varme flimmer.
Kaliber 223 med sonic 45 dæmber. Og er enda kommet til og smide den støtte bøsning væk, og kan ikke konstatere at den har haft noget betydning.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#19
@rkn: Støttebøsningen har ingen betydning så længe der ikke er brug for den. Men hvis dæmperen får et slag, og bøsningen er væk, kan det give en skævhed der ændrer træfpunktet.

Så hvis jeg skal i skydebiograf med min riffel igen, vil jeg afmontere støttebøsningen, og så bare være forsigtig med håndteringen af riflen. Når alting er kølet ned igen, vil jeg genmontere bøsningen, så den sidder der når der er brug for den.

Det svarer lidt til at køre uden sikkerhedssele: det går fint hvis der ikke sker noget.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
den dæmper man skal vælge til feks feldskydning
skal være stor nok i forhold til cal.

dvs: at den skal kunne tage den krudt volume som cal. giver
en lille 222 kan klare sig med en mindre dæmper
en en 300 win mag [Wink]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)