Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norma 1214 i QL og andre kalibre end 6.5x55 ?
#1
Hey,

Har købt Norma 1214 skyttekrudt til det oprindelige formål, at lade Norma Diamondline 6,5x55 til STR'n, og i QL virker det krudt til at ligge relativt tæt på Norma MRP.

Men jeg vil gerne have friheden til at lave ladninger med andre projektiler i 6.5x55 og ladninger i andre kalibre.

Max ladningen, 48,8grs, på bøtten skulle give 896m/s (3595 bar) i 74cm pibe. QL siger 48,8grs MRP giver 923m/s (3524 bar).

Sagen er at jeg kunne tænke mig lidt tips til om man evt kan finetune QL parametre til dette krudt og hvilke parametre det ville være smarte at ændre. Det ville hjælpe mig til evt at prøve dette krudt i andre kalibre fx 243win.

Men med eller uden QL, hvordan kunne man så gribe det an, at bruge dette krudt i andre kalibre hvor jeg tidligere har brugt MRP (243win, 6,5x55, 30.06) ?

[Image: N1214_resized.jpg]

På forhånd tak[Smile]

Mvh Pete
Svar
#2
Pete,

problemet er, at Norma 1214 ikke er ens fra lot til lot. Det er netop derfor de har paatrykt ladedate paa daaserne. Du kan naturligvis bruge MRP som guideline, men der er kun praktiske tests (helst med hjaelp fra en chronograf) som kan give dig paalidelige resultater.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
efter hvad jeg har HØRT svarer Norma 1214 mere til Norma 204

1211=203B
1214=204
1219=URP

MEN JEG ER IKKE SIKKER! og vil ikke tage ansvar for ladedata og som hjemmeladeren skriver så skulle det svinge fra gang til gang.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#4
Jeg er med på variationerne fra lot til lot og tommelfingerreglerne om hvilke krudttyper man siger de tilsvarer. Men 48,8grs Norma 204 skulle give 961 m/s og et tryk pænt over max, også højere end 48,8grs MRP (921 m/s; 8,2% under Max tryk).

Men hvordan griber man det an hvis man vil prøve krudtet i anden sammenhæng, når nu man har nogen fixpunkter i max- og min-ladning (kaliber, projektil, antal grs, COL og V-nul), ville jeg tro at man kunne få en god start fx i QL.

Jeg har kronograferet lidt ladninger på vej op mod Max. Kronografen stod 3m fra mundingen.

Gns af 5-skudsgrupper (Norma DL; COL 77,5mm)

[Image: Screenshot%202014-05-05%2016.17.35.png]

Fabriksladet burde give ca 900 m/s i en 74cm STR, som der er brugt her. Men giver 878 m/s på kronoen. De hjemmeladede på max ladningen giver lige akkurat samme gns hastighed, men med lidt mindre std afvigelse og Extreme Spread (ES).

Det skal lige siges, at det er de allerførste skud i den nye Sauerpibe, hvis det kan have noget at sige på den lidt lave hastighed. Måske der skal opbygges en belægning af coatingen i piben, før den giver de forventede lidt højere hastigheder.

QL og kronografen er jo nogenlunde enige om hastigheden angående 30.06 ladningen med 203b, så kronografen virker umiddelbart troværdig her (?)

Men de forskellige ladninger og de hastigheder de resulterer i, synes jeg man burde kunne bruge til at tune QL til at karakterisere krudtet eller finde en passende startladning i et andet kaliber på en eller anden måde...

Mvh Pete

PS: sådan en Sonic 45 med 10 moduler på en 74cm matchpibe får folk til at kigge en ekstra gang på banen [Big Grin][Big Grin] Men for dælen det spiller [8D]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)