Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelvalg
#1
Jeg vil snart invistere i en rigtig drivjagt riffel.
Jeg kan bare ikke finde ud af om jeg skal købe en rettrækker eller en med traditionel lås.
Jeg har kigget en del på forskellige blaserrifler og jeg syntes de er rigtig lækre. Modsat har jeg kigget en del på en ny sako 85 hunter stainless som jeg ogsåer ret vild med.
Jeg er mest til den traditionelle lås på sako`en, men hvor hurtigere er blaser`ensrettræk? Og vil det have nogen betydning for min drivjagt??

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#2
Med mindre du er så "tvivlsom" skytte at du mener du har et overvejende behov for et opfølgende skud til rådyr, er valget rent akademisk.
Jeg kendte en der havde en Blæser og han kunne få 4 skud (416 Rigby!!!) af på elgbanen mod sædvanligvis 2 med en boltaction, men han trænede!
Vælg riffel ud fra hvad du kan lide og dit reelle behov, ikke ud fra teori.
Svar
#3
Jeg har ikke absolut behov for det opfølgende skud. Det hænder jo på en drivjagt at det er nødvendigt, og man kunne jo være så heldig at der kom flere dyr man fik skudchance til hurtigt efter hinanden.
Jeg er mest til sako`en, men når nu riflen er tiltænkt drivjagt er det så værd at vælge blaser`en? Er den det hurtiger/ mere effektiv til drivjagt?

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#4
JA blaseren er hurtigere til drivjagt..

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#5
Jeg bruger en tradition lås (SAKO ;-)) til drivjagt. Jeg har ikke oplevet det som en problem i forhold til "skud -hastighed". Det er typisk opspringet på en 9,3, der lige koster lidt tid at få tilbage på målet... Jeg har en ny patron i kammeret "længe" før den røde prik sidder på målet...

Rettrækker er sikkert hurtigere end en traditionel lås og en halvautomat er endnu hurtigere, men har du behov for det??

/Jørgen
Svar
#6
Hold nu med alt det der Blaseri... Den er livsfarlig for både dig og din pengepung - i øvrigt er den også grim - dem der laver den taler også mærkeligt.... Men værst af alt: Der står ikke en i mit våbenskab [B)]

Undskyld - der gik off-topic i den [:I]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Med mindre du er så "tvivlsom" skytte at du mener du har et overvejende behov for et opfølgende skud til rådyr, er valget rent akademisk.
Jeg kendte en der havde en Blæser og han kunne få 4 skud (416 Rigby!!!) af på elgbanen mod sædvanligvis 2 med en boltaction, men han trænede!
Vælg riffel ud fra hvad du kan lide og dit reelle behov, ikke ud fra teori.



Jeg vil vove den påstand at jeg med min sløve boltriffel kan få flere træffere i elgen på en tur en 50% af blæserejerne kan. Det der tager længst tid er at finde målet igen, og ikke omladningen, så den kan man sagtens foretage mens man kommer tilbage på målet.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Jeg skyder en del på älgbanen, og der er flere der sätter mere end det reglementerede 1 skud i älgen efter at den begynder at löbe, og flere der gör det skyder med gamle svenske Mauser rifler med M 96 lås, så det er ikke om det er en ligeträkker der er det afgörende for dine muligheder[8D]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#9
Tag nu bare og køb den riffel der passer dig bedst, det er vel det, der er det grundlæggende til al jagt.
Øvelse gør mester, så på skydebanen eller i en skyde biograf, så bliver du nok lykkelig for dit valg af våben.

Knæk og bræk.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#10
Hvis du vil have en riffel der kun overgås af en halvauto i hastighed, så køb en pumpaction - fx Remington 7600. Den koster derudover kun en brøkdel af en Blazer :-)

Men som andre skriver, så er det i det virkelige live nok ikke nødvendigt med hverken pumpaction, eller rettrækker på el almindelig drivjagt.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Jeg har ikke Blaser, derimod flere Sako'er.
Jeg tror dog den "almindelige" jæger, hurtigere kan lære at repetere hurtigt med en rettrækker.
Blandt de der går RIGTIG meget på drivjagt, ser man, efter min mening, en overrepræsentation af Blasere.
Jeg kunne personligt aldrig drømme om at købe en Blaser ( tror jeg ikke[:I])
Sako 85 har ikke ry for at være den bedste Sako har lavet.

Hm. Ovenstående kunne dæleme vist ikke bruges til ret meget.[:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Skulle jeg købe en driv jagt riffel, blev det uden tvivl en pump action.
Hurtigere kan det ikke fåes, ud over en halv auto, som desværre ikke er tilladt i ret mange lande.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#13
Hej

Sidste år købte jeg en decideret drivjagtriffel og det var en remington pumpriffel. Det er det bedste køb jeg har gjort længe. Du skal ikke skifte greb og genladning og kan med træning holde riflen mere på målet under genladning. Uanset om det er rettrækker eller boltriffel skal du have fingeren ud af aftrækkerbæjlen og tilbage igen,

Mvh. Taby
Svar
#14
Tak for alle jeres svar.
Som sagt er jeg mest til den traditionelle lås. Og en NY sako 85 hunter stainless står til 18.000 kr. Mens en brugt blaser gerne koster over 20.000. Det er jo også værd at tage med.

Så måske jeg bare skulle købe den sako og så bare få trænet.

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#15
en ny (Bl......)kan da fåes her
http://www.tommerupjagtogfiskeri.dk/view...?page_id=1
til 18000kr ,de har ry for at være ret skarpe på prisen
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by chrf88

Tak for alle jeres svar.
Som sagt er jeg mest til den traditionelle lås. Og en NY sako 85 hunter stainless står til 18.000 kr. Mens en brugt blaser gerne koster over 20.000. Det er jo også værd at tage med.

Så måske jeg bare skulle købe den sako og så bare få trænet.

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."



Du skal da bare gøre helt som du vil, men vil da lige nævne at den omtalte Remington koster lige under 5000,- [Big Grin]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by chrf88

Tak for alle jeres svar.
Som sagt er jeg mest til den traditionelle lås. Og en NY sako 85 hunter stainless står til 18.000 kr. Mens en brugt blaser gerne koster over 20.000. Det er jo også værd at tage med.

Så måske jeg bare skulle købe den sako og så bare få trænet.


Du er inde på det helt rigtige: træning
http://www.youtube.com/watch?v=pK8fSVuxVaU

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#18
Jaa, men det skulle gerne være en med lidt pænt træ.
Jeg er ikke så glad for plastikriflerSmile
Citat:quote:

Originally posted by langebo

en ny (Bl......)kan da fåes her
http://www.tommerupjagtogfiskeri.dk/view...?page_id=1
til 18000kr ,de har ry for at være ret skarpe på prisen



"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#19
Hvis Du køber en riffel med traditionel lås, har Du købt rigtigt. Jeg tog mod tilbuddet om at prøve en Blæser i en skydebiograf, og blev ikke imponeret. Måske fordi jeg er flasket op med em en Mauser 98 i skytteforeningsregi (terrænskydning)

Nu skyder jeg ikke længere med en '98er, på jagt, men med rifler der er bygget efter samme recept [8D]

De holder, min gamle '98er (har den stadig) deltog i anden verdenskrig - altså en riffel med lang levetid.

Jeg er noget spændt på, hvor længe en "gardena kobling" holder med alle de små stumper den er bygget med.

mvh
mvh
Svar
#20
Husk lige at hvis det skal være en rettrækker-model, så fås der jo nu til dags alternativer ned til omkring 10k for en fabriksny. Så er det bedre at bruge de sparede 8k på patroner på hjortebanen.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)