Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaring med GRS skæfter
#1
Dem der har erfaring med GRS skæfter, hvilken model har i valgt og hvad lå til grund for jeres valg ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#2
Jeg har købt et Adjustable Hunter til min Sako 75 i sort. Jeg valgte den fordi jeg synes denne model er mere anvendelig til jagt og felt, og ser mere harmonisk ud end det "normale" model. Jeg er meget glad for det, men det har krævet noget tilvænning at lære at skyde med. Var dog lidt skuffet over at det ikke var 100% drop-in, jeg måtte have fil og stemmejern frem for at få systemet i skæftet. Oscar Haugen har personligt skrevet til mig og tilbudt at rette fejlen, da jeg oplyste dem om fejlen. Flot service men jeg havde ikke tålmodighed til at vente [Big Grin]

Billede tilføjet
[Image: image.jp]
Svar
#3
Hvad skulle du vænne dig til i forhold til det gamle skæfte ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#4
Jeg har valgt justerbart jagt modellen, har to nu og en mere på vej.
Den passede bedst i mine hænde, syntes forskæftet var for kraftig og kolben "specielt tåen" for klein på sporteren.
Prøv nogle i praksis.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#5
Mine grupper var i hvertfald større i begyndelsen, det skrå og fyldige greb betød ( i hvertfald for mig..) at jeg nemmere lavede aftræksfejl til højre.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Mine grupper var i hvertfald større i begyndelsen, det skrå og fyldige greb betød ( i hvertfald for mig..) at jeg nemmere lavede aftræksfejl til højre.



Jeg kan se at de har lavet en model der hedder DECIMA, den er ca. 10% nedskaleret.

Hvor kan man prøve de forskellige ?

Kan Hunting modellen tage en tyk pibe ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#7
Jeg har lige købt et Sporter/varmint - og har købt det fordi:

- mulighed for justering uden værktøj i snart sagt alle retninger (kan justere skæftelængde mellem de forskellige skydestillinger nemt og hurtigt, ligesom skæfteforhøjeren kan sænkes når bundstykket skal ud i forbindelse med rensning og kontrol)

- Stift i højderetning og derfor godt til bi-pod

- Relativt vedligeholdelsesfrit

- Brunt, så springer det ikke i øjnene på "fællesjagter" (gider ikke opmærksomheden)

- Tyngden/vægten føles god mellem hænderne (subjektivt)

- Limbsaver bagkappe

Jeg er enig med Kras i at det er anderledes end andre skæfter, for mig er det specielt håndstillingen på pistolgrebet der kræver tilvænning (umiddelbart driller det mig lidt at holder riflen "lodret" - altså trådkorset forstås)

Umiddelbart skulle jeg have overvejet et Decima skæfte, men tror måske at det bare er et tilvænnings spørgsmål.

Jeg er glad for det brede forskæfte på Sporter-modellen kontra jagt-modellen.

Jeg vil tilkøbe mig en 1" bagkappe som kan højdejusteres.

Hmm, måske kommer jeg på mere i løbet af aften.

På minus fronten må jeg påtale at der ikke er noget grip på skæftet, det mangler - jeg laver noget (efter inspiration fra et par andre formænd) her i weekenden.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Jeg havde ikke de store tilvænningsproblemer med mine, det var bare ligesom at komme hjem[Smile] ja de kan tage en tyk pibe.
Østjysk har haft nogle hjemme men jeg ved ikke om de har det pt.
På div feltskydninger er de også pænt repræsenteret efterhånden.
Mine er i links hvis du er til den side må du prøve![Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Jeg havde ikke de store tilvænningsproblemer med mine, det var bare ligesom at komme hjem[Smile] ja de kan tage en tyk pibe.
Østjysk har haft nogle hjemme men jeg ved ikke om de har det pt.
På div feltskydninger er de også pænt repræsenteret efterhånden.
Mine er i links hvis du er til den side må du prøve![Smile]

Mvh Bjarne



Tak for buddet, men er højrehåndet [Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#10
Vær opmærksom på at Decima hunter modellen kun kan justeres fra 32-35cm. Hvis du er omkring 170 eller højere er jeg ret sikker på den er for lille. Jeg er 180 og standard modellen passer mig perfekt (også grebet og jeg har ikke specielt store hænder).

Hunter kan tage en tyk pibe.

Jeg har købt mit i østjysk, de har en del på lager så der kan du i hvertfald prøve, men der er mange der har dem.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Vær opmærksom på at Decima hunter modellen kun kan justeres fra 32-35cm. Hvis du er omkring 170 eller højere er jeg ret sikker på den er for lille. Jeg er 180 og standard modellen passer mig perfekt (også grebet og jeg har ikke specielt store hænder).

Hunter kan tage en tyk pibe.

Jeg har købt mit i østjysk, de har en del på lager så der kan du i hvertfald prøve, men der er mange der har dem.



Ok, endnu en grund til at tage til ØJV[Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#12
Du er også velkommen til at prøve min, den er højrehåndet. Den bor i Herning, men kommer da rundt omkring på forskellige feltskydninger gennem foråret og sommeren.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
hej
købte et sporter/varimint i decima
og har bestemt ikke fortrudt jeg valgte decima modellen
er 172 cm og den passer perfekt til mig
syntes den anden model var for kraftig både i greb og forkæftet
til mine små pølser[Smile]
lidt justering skulle der dog til før jeg kunne lægge låsestolen i og bedde den
men som før skrevet tilbød de at ordne det for mig men ville dog ikke vente
fejlen var at de havde lavet den til en uden veksel pibe
har nu skudt ca 80 skud med den og ja det kræver lidt tilvænning at grebet er drejet 6 grader ud
men nu falder det naturligt
har kun godt at sige om det
så ud og prøv den [Big Grin]

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#14
Der er kommet mange gode ting frem i tråden men her er tre ting yderligere.
1. For optimal rekyloptagelse har jeg løftet bagkappen ved at bore ekstra huller i den, set i bakspejlet skulle man måske have bestilt de dele så det også var hurtigt og nemt at indstille...
2. Både jeg og en kammerat har oplevet at den er flækket inde ved skruerne, og desuden sagde bøssemageren ved udførelse af bedding at han havde set det på endnu flere og anbefalede på det kraftigste en bedding til dem...
3. Jeg er rigtig glad for at have valgt adjustable hunter for når man skyder liggende med en rear bag hjælper den skrå vinkel med til at nemmere kunne justere rear baggen i forholdt til højden.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by saze

Der er kommet mange gode ting frem i tråden men her er tre ting yderligere.
1. For optimal rekyloptagelse har jeg løftet bagkappen ved at bore ekstra huller i den, set i bakspejlet skulle man måske have bestilt de dele så det også var hurtigt og nemt at indstille...
2. Både jeg og en kammerat har oplevet at den er flækket inde ved skruerne, og desuden sagde bøssemageren ved udførelse af bedding at han havde set det på endnu flere og anbefalede på det kraftigste en bedding til dem...
3. Jeg er rigtig glad for at have valgt adjustable hunter for når man skyder liggende med en rear bag hjælper den skrå vinkel med til at nemmere kunne justere rear baggen i forholdt til højden.

---
Living to enjoy life!



God info, tak.

Jeg tænker at du mener montageskruerne mellem lås og skæfte. Er det noget der kan opstå hvis man ikke bedder låsen ? eller ses det også i beddede skæfter ?
I min verden så skal en lås altid pillar beddes.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#16
Hov ja, det er skruerne mellem lås og skæfte. På kammeratens opstod det før bedding, på min er jeg ikke sikker , opdagede det dog først efter bedding, men havde ikke kigget ordentligt efter inden bedding for at være ærlig...

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#17
De erfaringer jeg har haft med GRS skæfter har været positiv og problemfri.
I England sidste år fik jeg stukket én i hånden, uden at have prøvet den før. En ældre Tikka lagt i et fancy rødt hunting skæfte.
Riflen faldt fint til mig (176 høj alm. bygning). Der var intet problem i at skyde en buk på 130m samt et headshot til ræv på 90m. Alt i alt en positiv oplevelse, men skæftet er tungt. Nogle vil synes det er FOR tungt, men er man vant til tungere rifler sat ikke at skulle vandre 10km med den på ryggen - ja, så går det nok.
Alt i alt ikke megen erfaring, men er hurtigt og positivt "smugkig".

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#18
Jeg har valgt Decima Sporter til min Sako 75 Mest pga. at jeg syntes den er rarere at holde ved om pistolgrebet og er lidt smallere om forskæftet og der er kortere til aftrækkeren. Ang. skæfte længden på en decima så har jeg valgt den med en 1" Limbsaver bagkappe for at kompencere for det kortere skæfte. Jeg er 177 cm og har aldrig trukket bagkappen ud til max længde. Selv om det er et Decima syntes jeg dog stadig at skæftet fylder meget i hånden og der er lidt langt til aftrækkeren. Limbsaveren kan også godt "klistre" lidt på tøjet når riflen skal bringes hurtigt i anslag. Og så mangler der punchling på forskæfte og pistolgreb,da den er meget glat specielt når den er våd. Men det har jeg løst med 3M "skatertape" Men det er super dejligt at alt kan justeres uden brug af værktøj.

Du er velkommen til at prøve min hvis du gider køre efter det.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#19
Har nogen set /prøvet GRS hybrid skæftet
På deres hjemmeside ser det ud som om den har det solide bagskæfte som på jagtmodellen og et bredt forskæfte
Drømmer om en sako løsning i GRS

Mvh Klaus
Svar
#20
Gammel tråd.... samme emne (næsten)

Er der nogen af jer der har forsøgt at afkorte et GRS skæfte? Hvor meget kan afkortes?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)