Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtfeltskydning
#1
Hej
Jeg er på udkik efter en riffel til jagtfeltskydning og alm skydebane gerne med kraftig pibe. Kriterierne er at der skal være meget høj præcision og rimelig billig ammunition. Ambitionerne rækker ikke til hjemmeladning. Her i nogle forslag til kalibervalg og model?
Hilsen Peter

Læs venligst overskriften i de forskellige topics inden du poster
Flyttet af Kima
Svar
#2
Sauer 200 STR i 6.5x55
Den opfylder alle dine krav.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
@peter.

Sauer str . Ja hvis du magter 7.5 kg i strækt arm i 2 min[Wink]. Ellers glem det.
Der er mange som skyder med dem Inc mig selv men det er di færreste som magter SAUEREN uden støtteben rulatore 4 benet skydestok osv.[Smile]
Men har du bøffer. Køb den straks i cal 6.5

Ellers tikka sporter ell sako warmint modellen,

Vh pc
Svar
#4
Jeg har for 3 mdr siden købt en tikka T3 varmint stainless cal 223. (8") men jeg kan ikke få den til at ramme godt nok. (Egenspredning på 5-7 cm afhængig af ammunition) og er efterhånden klar til at prøve noget andet. Saueren tror jeg bliver for klodset. Er der nogen der har andre bud. Eller nogen der har et løsningsforslag til problemerne med min T3?
Svar
#5
Hmmm, du skriver det er en 8" stigning. Det er normalt en stigning man vælger hvis man vil kunne bruge de tungeste kugler for kaliberen. Har du prøvet at bruge patroner med tung kugle, og hvordan samler de ?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
At skyde 223 uden at være hjemmelader er ikke altid det nemmeste hvis du skal under 20mm.[Smile] hvorfor gøre tingene besværligt . Byt den til 6.5!

Vh
Pc
Svar
#7
Jeg har prøvet 4 forskellige slags ammunition fra 55 gr til 63 gr. Dem der gik bedst var RWS 55 gr. 4 skud med en spredning på ca 50 mm. Jeg valgte 8" for også at kunne bruge den på jagt med en tung kugle.
Jeg har også en Schulz & Larsen 6,5 x 55 som sætter 4 skud med en spredning på ca 30 mm. T3 eren var mest tænkt til sjov, men end til nu har den ikke indfriet forventningerne. VH Peter
Svar
#8
@Peter,

Saa mangler du bare et par tusinde skud evt. med lidt kyndig instuktion, saa er jeg sikker paa du kan holde dem samlet. Dette er ikke for at fornaerme dig paa nogen made, men det grej du har skal kunne goere det langet bedre paa skydebanen. Det du praesterer er naturligvis godt nok til jagtbrug hvis du ikke har ambitioner om ekstremt lange skud. Men hvis du har amtioner om meget smaa grupper er det et spoergsmaal om rigtig meget traening.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by helautomat

@peter.

Sauer str . Ja hvis du magter 7.5 kg i strækt arm i 2 min[Wink]. Ellers glem det.
Der er mange som skyder med dem Inc mig selv men det er di færreste som magter SAUEREN uden støtteben rulatore 4 benet skydestok osv.[Smile]
Men har du bøffer. Køb den straks i cal 6.5

Ellers tikka sporter ell sako warmint modellen,

Vh pc



havde en skydeinstuktoer ved livgarden for en meneskealder siden - premiere loejtnant Vendelbo. Vi var Dus med ham, hvis vi kunne holde to Garand gevaerer vandret, munding ved munding I strakt arm med haanden lige ved forreste sigtemiddel. Peter aka helautomat, jeg er sikker paa du ville vaere Dus med den hedengangne kriger.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
Hjemmeladeren kan være inde på noget af det rigtige. Man bliver ikke en bedre skytte af at anskaffe en anden riffel. De to du allerede har, kan skyde meget bedre end det du fortæller om. Brug i stedet pengene på skydebanen, snak med den lokale riffelinstruktør eller våbenguru, så kommer resultaterne også.

Take care, Torben
Svar
#11
Til hjemmeladeren
Tråden var ikke tænkt som et deskutionsforum for mine skydefærdigheder eller mangel på samme, men et håb om kvalificeret hjælp til en riffel og kaliber som ikke skyder som den skal. Jeg har haft andre også kompetente skytter til at skyde med den med samme resultat.
Vh Peter
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

@Peter,

Saa mangler du bare et par tusinde skud evt. med lidt kyndig instuktion, saa er jeg sikker paa du kan holde dem samlet. Dette er ikke for at fornaerme dig paa nogen made, men det grej du har skal kunne goere det langet bedre paa skydebanen. Det du praesterer er naturligvis godt nok til jagtbrug hvis du ikke har ambitioner om ekstremt lange skud. Men hvis du har amtioner om meget smaa grupper er det et spoergsmaal om rigtig meget traening.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs



Tja, jeg har også skudt med Tikka'en og den skyder ikke som man forventer en Tikka kan. Jeg ved også, at GT har været ind over.
Lad os bare gå videre med Peters oprindelige spørgsmål.

Vh Lars

PS. Velkommen til VTF, Peter [Wink]
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
Vælg en 6,5X55 eller evt 308W men helst en 6,5 er, den er billigst at skaffe ammo til.

Så er det også en fordel hvis den kan lades fra oven, specielt til feltskydning hvor man ofte er presset lidt på tiden, det er også en god ting hvis du bare kan "smide" en patron ind og lukke bundstykket uden at skulle fifle den ind i kammeret selv.[Smile]

Hvis du kan finde en Sako varmint er du godt hjulpet men den bliver nok ikke nem at finde i 6,5 , søg evt efter en "billig" Sako 75/85 i lås længde IV og få en kompetent mand til at pibe den om til det du vil have, det har jeg gjort og er glad for den.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Peter Lauridsen

Til hjemmeladeren
Tråden var ikke tænkt som et deskutionsforum for mine skydefærdigheder eller mangel på samme, men et håb om kvalificeret hjælp til en riffel og kaliber som ikke skyder som den skal. Jeg har haft andre også kompetente skytter til at skyde med den med samme resultat.
Vh Peter



Du skal nu ikke blive fornærmet over tråden kommer lidt bredere rundt - sådan går det når man spørger til råds, hvor der folk der ikke har tønt æsker, kartoner men paller med ammunition [8D]

Man kender ikke din baggrund, hvilket også berettiger til man går lidt i bredden.

Nu kunne man så begynde at spørge ind til en masse ting, hvor meget har riflen skudt, man kunne ved et lavt skudantal foreslå at køre nogle - måske 50 mere igennem.

Man kunne også spørge ind til hvordan aftrækket står, slæber det - er det voldsomt tungt osv.

Men Det har Du jo svaret på - der skal en ny riffel til [:I]

Køb en 6,5x55 - den gør også jobbet ude på 600 meter - gerne i et GRS- skæfte.

mvh
mvh
Svar
#15
Hvis det var min Tikka ville jeg prøve at rense den helt i bund med kemi ( hvis den er købt brugt) og så ville jeg prøve at polere helt vildt med gold medallion og så få en erfaren hjemmelader til at lade nogle Lapua Scenar 69 og 77 grains. Og giv det så lige et par hundrede skud, inden den bliver dømt ude. Har set før at en ny riffel lige skal skyde nogle skud inden det bliver helt godt.
Tendensen på feltskydninger er ved at være at afstanden sjældent er over 250 meter (desværre) og der klarer 223 rem. Sig faktisk godt.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#16
Hej Jacob
Den er købt brugt, så jeg ved ikke hvor mange skud den har skudt. Jeg var forbi østjysk våbenhandel med den i går. Så nu afventer jeg hvad de siger. Ellers vil jeg prøve kemien og nogle tungere projektiler som du siger. Jeg vil også være ked af at dømme den ude. Jeg havde den med i Karup sidst med en sonic 45, hvor den var en fornøjelse at skyde med. Med de skydestillinger og afstande der var der betød den store egenspredning mindre. Men det ændre ikke ved at den skal kunne skyde mere præcist på 100 m med fast anlæg. Jeg håber det løser sig.
Vh Peter
Svar
#17
Selvfølgelig skal en Tikka kunne skyde bedre. brugt eller ej.

RKN købte en brugt Remington(som af mange ikke regnes for lige så fin som en Tikka)Den har kun 1-9 stigning og skyder glimrende helt ud til 600 meter. Men med 75 grains A-max hvis du ikke gider lade selv så ved jeg at Skov i al fald på et tidspunkt forhandlede en Hornady patron med 75 grains projektil.

Du kunne jo efter rensningen(hvor jeg ville springe kemien over i første omgang og bare bruge gold medallion) købe en enkelt æske og se resultatet.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

[quote]

havde en skydeinstuktoer ved livgarden for en meneskealder siden - premiere loejtnant Vendelbo. Vi var Dus med ham, hvis vi kunne holde to Garand gevaerer vandret, munding ved munding I strakt arm med haanden lige ved forreste sigtemiddel. Peter aka helautomat, jeg er sikker paa du ville vaere Dus med den hedengangne kriger.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs


Hvá filen, ham kan jeg også tydeligt huske.Ham var der ikke mange der var dus med.En hård børste ,af den gamle skole.
Var selv på hold Maj 80.
Kan du også huske den ældre vagtofficer i Fredensborg, temmelig vansiret i hoved og på sin hånd, af ild.
Kan ikke lige huske ,hvad han hed.Men forholdsvis human[Big Grin]
Vi er måske gamle soldaterkammerater?

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#19
Hej Peter - og velkommen til...

Nu er det jo en Tikka du har købt dig, en Tikka er jo bare en teenager som når den bliver stor vil være en Sako, så måske vokser den sig fra problemet[Big Grin].

Jeg håber Østjysk får styr på den, det bliver spændende at høre hvad konklusionen på problemet bliver.

Ellers må du have den ompibet til en 308 win, det ved man hvad er - og det koster jo alligevel ikke mere end hvad to plastik fyldninger koster[Wink][Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#20
@Skytmar - husker også Vendelboe og den arrede, som da jeg var inde, gik på parkanlægge i Sandholm. Kan heller ikke huske hans navn, men hans skader skyldtes han under en kolonnekørsel i Nordtyskland i jeep, blev påkørt bagfra og jerrycanen blev klemt flad.
Benzinen sprøjtede henover jeep'en, der var brudt i brand, Køreren blev kastet ud af køretøjet, med rimelige læsioner, og lå på den modsatte side, skrigende. Brandskaderne fik han, da han forsøgte at finde køreren inde i jeep'en.

Jeg var inde før dig ...[Smile]

mvh
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)