Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opbygning af ladning i QL
#1
Hej!

Så fik jeg langt om længe anskaffet mig QL...

Et enkelt spørgsmål...: Når I opbygger en ladning, hvor starter I så rent trykmæssigt... Er det ok at starte med en ladning der er i bunden af det lilla felt? Jeg kan se at mange af de startladninger, jeg har fået oplyst gennem tiderne herinde, faktisk tager udgangspunkt i dette...

Feks skal jeg opbygge forskellige ladninger i 308W... vil det være OK at starte med en ladning, der har et tryk på 3900 bar og så bygge op derfra, eller starter i lavere?

Tak for hjælpen...

J.
Svar
#2
Det kommer an på!

Husk på at producenterne af krudt ikke garanterer bedre end +- nogle %.
Typisk så specificerer kunden at det leverede krudt max. må afvige +- nogle M/s for en given ladning i en given kaliber/trykriffel med en bestemt kugle og det med en afvigelse i tryk på +- nogle få hundrede bar tryk.

Er det jagt så er hurtigste ladning der giver god gruppe målet.
Er det skiveskydning så er det bedste gruppe uanset hastighed.

Så svaret er et stort klart måske ;-)

En tommelfingerregel er ikke at komme under ca. 90% fyldning med det langsomste krudt. SKal der mindre i så skift til en hurtigere krudt så forbrændingen kommer op omkring 100% igen
Svar
#3
Tak for svar..

Det er også min intention at ramme så tæt på 100% fyldning som muligt - samt 100% forbrænding (begge relative)... Ville blot høre hvad jeres udgangspunkt var i forhold til tryk...
Med lidt sund fornuft in mente forstår jeg det det således, at det er et ok udgangspunkt...

J,
Svar
#4
Hvis du ændrer visningen af sidste vindue vil den lave en meget fin ladetabel med alle beregninger for hver % graduering.
Svar
#5
Tak - den havde jeg luret [Smile] Det var den tabel der gjorde mig en smule bekymret, fordi ladninger på 3800-3900 bar i 308w listes som NEAR MAX...
På den anden side erindrer jeg også en der skrev, at bedste ladning ofte lå ca. 10% under max (mener det var GT)...

J.
Svar
#6
Det er bare ikke noget der kan siges med sikkerhed!

Jeg kender et par rifler bl.a. en 270 Weatherby der skal have 1 grain over max. så stakker den skudene i samme hul.
Svar
#7
Roger that![Smile]
Svar
#8
Hej J.

Jeg har haft QL i 4 år og brugt det til 5 kalibre, så ikke superbruger endnu.

Til dit org. spørgsmål, så plejer jeg af forsigtighedsårsager at starte i toppen af det gule felt og arbejde mig op i midten af det lilla felt (7-8% under max).

Jeg har som regel fundet en brugbar og præcis ladning på det tidspunkt.

Skyder sjældent noget af som ikke er bekræftet fra en anden kilde også. Synes at huske en publiceret max ladning som var væsentligt lavere end max i QL.

Hvad skal du have ladet i 308W ?

Mvh Pete
Svar
#9
Hej Pete!

Tak for svar...det lyder som en fornuftig fremgangsmåde...

Jeg skal lade Hornady 190gr BTSP, 168gr HPBT, og Barnes 130gr TTSX... evt 168gr Nosler BT hvis jeg kan få fat i dem... umiddelbart er de ikke til at støve op nogen steder...

J.
Svar
#10
I den tunge ende i 308W, hvor du vil op med din 190'er, stoppede jeg med 43grs 203b (185grs Scenar) og fik 819 m/s (ej kronograferet) på 3841 bar midt i det lilla felt. Men den kunne sandsynligvis godt skrues op i fart i trin indtil tryktegn muligvis ville vise sig.

165grs SST endte på 42,5grs Norma 201 (3854bar - 851 m/s) og 167grs Scenar på 43grs Norma 201 (3967bar - 855 m/s).

Så at starte ved 3900bar er, skal vi sige, en frisk tilgang [Smile] Men det er jo blot min forsigtige tilgang.

Press on [Wink]

Mvh Pete
Svar
#11
Tak for det!

Tastede i øvrigt en ladning ind, som jeg troede var "frisk"...det viste sig at forholde sig stik modsat.

Jeg havde ladet 223R m. Sierra GK 65gr, 23gr N202... QL beregnede et tryk på omkring 3200 bar (sådan ca...)... Det forklarede så meget godt de tryk/undertrykstegn der viste sig ved afskydning. Hurra for QL - det havde jeg ikke gættet hvis ikke jeg havde købt dette program...

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)