Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
45 long colt
#1
Hej VTF'ere

En af vennerne ser på en lever action i dette kaliber som en "riffel til at gå i drevet med".
MEN, er den gangbar til råvildt???
Jeg har set på kravet: 800J i E0
Kan sådan ammo overhovedet fås i DK?
Denne side snakker om patronfabrikater jeg aldrig har hørt om:
http://www.ballistics101.com/45_colt.php.

Mundingshasighederne på sådan en er jo max. 400 m/s, så "lidt" krum er den jo nok [}Smile]

Er der nogen der kan hjælpe/ give konstruktive indspark osv.

Mange hilsner

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Problematikken er at 45LC er en lavtryk patron og dermed får du aldrig rigtig fart på den. Max. tryk 1100bar. Jeg ved det en moderne riffek kan garanteret godt tåle noget mere, men hvad?
Med en 250grain kugle i en 20" pibe skal du ikke regne med mere end ca. 450m/s for 1,67kj. Med en BC på .21 giver det V100 = 385m/s og E100 = 1,2kj.

Der kan ruskes mere gang i en 44MAG med samme kugle idet max. tryk nu er oppe på 2800bar.
V0 = 530m/s E0 = 2,3kj V100 = 436m/s E100 = 1,54kj

Men jo den holder rådyr med købte patroner. Krumbanevåben? Tja +-5cm fra 0 til 130m.

Magtech patroner i 45LC kan købes hos de fleste forhandlere og vil typisk kun kunne fås med blykugle hvor en 44MAG oftest fås med kappet kugle. Magtech koster ca. 180kr for 50stk. og 44MAG lidt mindre:
http://www.skyttebutik.dk/group.asp?group=265
Svar
#3
at jeg så ikke vil bryde mig om at drive sammen med kollegaer med kugle, er den helt anden sag [:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Hvad er den af STROM, lidt rask kampskydning mod bevægelig mål, med mere[Smile]

Så skal vi kun sove 4 gange[Big Grin]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
jae, der er vel sket nok her på Djursland, så man bliver følsom[B)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by STROM

at jeg så ikke vil bryde mig om at drive sammen med kollegaer med kugle, er den helt anden sag [:I]

mvh
Strom, naturgænger



Helt enig.
Et andet sted, blev det foreslået at driverne måtte gå med hagl - der var jo tit mange snepper. Øh - vi sidder 24 mand i tårne, spredt i et uoverskueligt fyrrekrat og moseområde - sindsygt efter min mening.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Det har da vist aldrig været god skik at klappere/drivere er bevæbnede?
Ikke ude på landet hvor jeg er sjusket udruget og bondsk opdraget!
Svar
#8
Personligt synes jeg ikke en 45LC giver meget mening som "hundefører-våben"

En 45-70gov't vil da være meget mere anvendelig, og kan fås i gode Leveractions og kan "lades ned" til niveauer hvor den vil være fin til råvildt, uden at man belaster sit "rekylling"-gen alt for meget.. [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Buffalo Bore lader .45 Colt +P ladninger, med 260 grains, der går 1890 fps(576 m/s) fra en 20" Marlin
https://www.buffalobore.com/index.php?l=...tail&p=335

Den giver 1187 foot pounds på 125 yards, eller 1600 Joule på 114 meter. Så den er rigeligt lovlig, til Råvildt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Hej JRex

Jeg havde godt set de der Buffalo Bore patroner, men hvor er det lige at man kan få snitterne i sådan nogen i DK??

Hilsen

frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#11
Du skal have en hjemmelader til at genskabe den ammo.

Men hvis din kammerat ikke har købt endnu, så kan man uden problemer få fabriks ammo, i .44 mag, der holder 800 Joule, uden problemer

Alle Hornady's .44 Mag ladninger holde 800+ Joule, fra en 7½" revolver.

Magtech .44 Rem Mag holder kun ca. 720 Joule, men det er så fra en 4" revolver, og fra en 18-20" Lever ser det helt sikkert anderledes ud.

Federal opgiver 571 foot pound(774 joule) fra revolver og 1025 foot pounds (1390 joule) fra Riffel, på 100 Yards, for deres C44A .44 Rem Mag.

Riffel: http://www.federalpremium.com/products/d...spx?id=114
Revolver: http://www.federalpremium.com/products/d...spx?id=115

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
I min forståelse er én af forskellene på klapjagt og drivjagt netop, at klapperne på en klapjagt er ubevæbnede, mens driverne på en drivjagt oftest har både hund og skydevåben med. På de vestjyske drivjagter jeg har deltaget i, er der tit vildt i størrelser fra sneppe til kronhjort. Derfor er mange inkarnerede drivjægere i besiddelse af en drilling.

Hvis man ikke bryder sig om en drilling, synes jeg at et haglgevær i hånden og en lever action over ryggen virker ideel. Så kommer man ikke til at affyre riflen ved et uheld, og man kan have patroner i magasinet under et tomt kammer. Jeg ville nok vælge en Win 94´i kaliber 307 W.

Vanvittigt? Det kommer kun an på, om man kan stole på drivernes dømmekraft, men jeg kan godt indse, at i CP´s tilfælde vil det være klogt at aftale, at driverne ikke har skydevåben med.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Man aftaler vel bare at driverne ikke skyder fremad med hagl når de er fx 200 meter fra skytterne. Også så skal der jo nok heller ikke skydes med kugle fremad i hele drevet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)