Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blyfri riffelammunition
#1
Som nyslået årskortindehaver i et tysk skovdistrikt, er jeg nu på udkig efter blyfri riffelammu.

Jeg har stiftet bekendtskab med lapua naturalis og RWS. Findes der andre blyfri fabriksfremstillede patroner?

Alternativt er jeg på udkig efter brugbare blyfri kugler,såfremt det skulle lykkes mig at finde en kompetent hjemmelader!

JP
Svar
#2
Der findes Hornady GMX, og Barnes Vortex som fabriks ammunition i blyfri udgaver.

I blyfri kugler er der rigtig mange af de forskellige kugle producenter der efterhånden laver blyfri kugler, Barnes TSX og TTSX ,Hornady GMX, Lapua Naturalis, Nosler E-Tip, RWS Evolution Green,

så udvalget er ganske stort.
Hvad kaliber skal det være til? , hvad skal du skyde dernede og hvad er dine egne krav til ammunitionen?

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Jeg skyder med 308.

Behovet dækker fra bukkejagt i maj til trykjagt i december md afskydning af svin og krondyr, altså "det hele".

JP
Svar
#4
Hvad er folks mening om blyfri projektilers effekt til råvildt? Er der noget ved det udover ingen blyfragmenter i kødet, så jo selvfølgelig er et stort plus.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#5
@West
Er fragmenter fra kobber ikke farligt? ja for jeg ved ikke.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
det er mere det at bly ved højhastigheds kugler 'forstøves'

mht mennesker
godt designede helkopper kugler af
1) deformation typen har (nær til) 100% restvægt = intet ikødet
2) fragmentaion typen = store fragmenter = de kan mærkes spyttes ud (eller gå lige igennem fordøjelsen lige som blyhagl i fugle)

mht det kritiske = rovfugle fordøjelse der opløser bly .. ved ikke hvordan de har det med større kobberfragmenter

mht hunde.. der har været lidt rapporter i det Tyske mht mulig blyforgiftning af jagthunde der har fået fraskæret

Citat:quote:

Originally posted by rolin

@West
Er fragmenter fra kobber ikke farligt? ja for jeg ved ikke.

/Rolin



[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@West
Er fragmenter fra kobber ikke farligt? ja for jeg ved ikke.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."



Nok næppe!
De fleste vand ínstallationer i dag udføres i kobberrør.

***********************************

Hvad der derimod ikke er "besvaret" er problematikken med at blyfri generelt skal have en væsentlig højere hastighed for at ekspandere ordentligt.

Hvor en tyndvægget kappeklædt svamper op ved 1600-1800fps er de allerfleste monometal kugler blevet til FMJ og suser igennem uden at "gøre skade".
Svar
#8
Kobber er heller ikke ufarligt,prøv at Google kobberforgiftning,så dukker der masser af oplysninger op.
Svar
#9
Kobber forurening - hvis man bruger Barnes TSX er problemet ikke tilstede. Restvægt på kuglen lligger på 100 pct.

Den slår 4 vinger ud - svampes ikke op som bly.

Til 308 vil jeg anbefale TTSX, da den ekspanderer ved lidt lavere hastighed, hvorimod TSX egner sig til 300WM og lignende.

mvh
mvh
Svar
#10
Blyprojektiler giver blypeber langt fra sårkanalen. Kobberprojektilerne er mere hårdfører og de laver ikke peber på samme måde. Så risikoen for at indtage kobberet er væsentligt mindre end blyet.

Prøv engang at Google "mule deer lead x ray" så kommer der nogle fine billeder af blypeber.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Jeg har selv brugt Barnes TTSX og Hornady GMX. Det er i min 300wm og i min .223.
Bruger selv homogene kobberprojektiler på grund af hårdheden, deres eminente virkning og at der ikke er bly i. Skiftede da jeg så en omtalt undersøgelse fra Sverige. De havde skudt i gelatine (hvad svarede til en elg i hårdhed) og der var blårester i en stor omkreds af ind- og udgangshul. Ligesom Yeti udtaler ovenover dette indlæg.
At jeg så pt. skyder med Remington Corelokt i min 300wm er en anden historie - men skifter tilbage igen når jeg har fået et nyt parti homogene Barnes TTSX projektiler.
Jeg har nedlagt ræv, råvildt og elgkalv med de homogene kugler, og der er ingen af dyrene der har overlevet. De dræber meget godt. Ved råvildt sigter jeg lige bag forboven, hvis muligt (med 300wm). Med .223 er det lige på bladet da det har rigtig god virkning.
Har endnu ikke fundet nogle af mine projektiler igen, så kan ikke udtale mig om restvægten men den er eftersigende 99-100%.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#12
Sako fabrikslader osse med Barnes TSX/TTSX

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#13
Jeg er lige hjemvendt fra bukkejagt i Polen hvor jeg skød med 165gr TTSX i 30.06. Jeg må sige jeg er meget tilfreds med det arbejde den lavede. Udgangshul som en 5-krone, og både grise og bukke blevet meget døde af mødet med dem! Gennemskud på det hele, og ingen dyr der løb mere end 20 meter. Jeg kommer ikke til at skyde med andet i år, det er helt sikkert!
Browning X-Bolt 30.06 - Sonic45 - Meopta 3-12x56 :: Browning B525 Sporter
Svar
#14
Nu lader jeg kun for det meste med nosler accubond og speer deepcurl det har virket super indtil nu. Man hører næsten kun godt om div kobberkugler. Gad godt prøve. Men hvorfor lave om på noget der fungerer..

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#15
West:
Fordi man muligvis kunne få noget endnu bedre ved et skift [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#16
Citat:quote:

Nok næppe!
De fleste vand ínstallationer i dag udføres i kobberrør.


Netop derfor har man været nødt til at lave krav om dette da kobber ikke er godt at indtage, på linie med bly.

Så vidt jeg lige husker så må der ikke kunne påvises over 2000PPM i drikkevand der har henstået 12 timer i installationen.
Forsyningstilgangen må kun indeholde 1/20 del af ovennævnte. Så man er meget obs på hvor meget kobber der indeholdes i drikkevand.

Jeg arbejder lidt med drikkevand og vandbehandling i det daglige og vi bruger kobberioniseret vand til at hæmme alge og muslinge vækst og skal så senere i processen fjerne kobberet. At det så sker i RO anlæggene er således en anden sag:-)

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Kobber er hårdere end bly og vil derfor ikke smuldre så nemt. I det omfang der måtte opstår kobberpeber vil de små stykker have langt lavere vægt end tilsvarende stykker bly og de vil derfor sprede sig mindre i kødet. Alt i alt er det derfor meget nemmere at begrænse mængden af kobber man indtager.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#18
GT,
Citat:quote:

Jeg arbejder lidt


GT, selv erkendelse er en rigtig god ting, bliv bare ved[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Så skal vi kun sove een gang.

Knæk og bræk, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#19
Så Så lille mand, skulle hilse fra Kloster og sige at du slet ikke har taleret før du har lavet lektier[Wink][^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)