Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagten 2014
#21
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Citat:quote:

Originally posted by Lars

Rolin, det magre dyr jeg skød, vejede 15,8 brækket.

Mvh. Lars


Ikke et magert dyr, de fleste af de bukke jeg har skudt i Danmark ligger på et gennemsnit af 16 kg.
/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."



Meget enig med Rolin
Faktisk en fin vægt for et 1-års dyr så tidligt på sæsonen.

At den virkede mager må delvis skyldes, at den allerede var helt skiftet til den korthårede [:o)] sommerpels.

mvh
Korthår[Smile]
Svar
#22
Nå, OK. Så blev jeg igen lidt klogere[Smile] Den skal gøre sig godt på grillen i løbet af sommeren

Mvh. Lars der på ingen måder er flov over at have skudt en spidsbuk[Big Grin]
Svar
#23
Jeg må hellere berette om min bukkepremiere morgen. Jeg startede ud i en stige, og sad og nød morgenen i denne. Her så jeg dog ikke noget råvildt, men der var så meget andet at sidde og nyde. På et tidspunkt, syntes jeg at vinden er taget for meget til, og bliver enig med mig selv om, at her kommer ingen buk. Derfor forlader jeg stigen, og drager på pürch på læsiden af et læhegn. Da jeg nærmer mig enden, og egentlig er klar til at indstille jagten, kommer der en pludselig trang til at skulle træde af på naturens veje. Jeg får stillet riflen, smidt en del af klunset og for gjort det jeg skal.
Da jeg er færdig og kigger op, kan jeg se bukken komme i min retning. Hurtigt for jeg knappet bukserne, og da bukken er skjult i lavning får jeg fat i riffel og kikkert. Jeg konstaterer, at det er en gaffelbuk, og beslutter mig derfor at han skal have lov at gå, og blive større. Han kommer hele tiden tættere på mig, og der er et eller andet ved hans udseende, som gør mig i tvivl. Han ser faktisk ikke sund ud. Til sidst er han kommet pænt tæt på, og jeg beslutter mig for, at der bør skydes. Grundet vinklen, er jeg klar over, at det ikke bliver en ideel vinkel, men jeg vil gerne have ham skudt. Der kommer en lille åbning, og jeg skyder ham på 19 meters afstand. I skuddet syntes jeg der er lidt mærkelige skudtegn, men trøster mig med, at han må være nogenlunde ordentligt ramt, da han trækker på mærkeligt på modsatte bagløb af indgangssiden. Efter den obligatoriske påklædning og smøg, går jeg ned til anskudsstedet. Jeg syntes desværre det er meget begrænset med sweiss, selvom det er postkasse rødt det der er, begynder tvivlen at nage. Han er gået igennem læhegnet, og jeg kan ikke se noget der hvor han er gået ind. Jeg beslutter mig for, at det sikreste er at ringe efter en sweisshund, i tilfælde af at jeg har lavet noget lort, og jeg vil ikke risikere at støde ham. Efter en lille time kommer hunden med fører, og vi går til anskudsstedet. Det er tydeligt at se, at hunden rigtig gerne vil igennem læhegnet, allerede inden vi er helt henne ved stedet, så optimismen stiger lidt igen. Da hunden begynder sit søg, går der 3-4 meter før den finder bukken forendt. Kuglen er gået ind hvor den skal, men grundet den skrå vinkel, så har den også gået igennem waiden. Desværre er dyret ramt af diarré, og der er også rigtig mange lus i pelsen. Jeg får den hurtigt brækket, og må skære lidt ekstra væk rundt rektum for at fjerne afføringen. Jeg tager dyret med mig, da jeg ikke ønsker at det skal blive liggende.
Jeg vurderer, at kødet ikke er egnet til konsum, og parterer senere dyret med henblik på skraldespanden. Der kan jeg konstatere, at bagløbet som jeg troede var truffet, ganske rigtigt var brækket flere steder omkring lårbensknoglen, men det var ikke en skade forårsaget af min kugle. Måske en påkørsel? Ydermere konstaterer jeg, at dens fortænder er slidt helt ned, selvom dens kindtænder egentlig ikke ser helt så slidte ud. Så alt i alt, så er jeg egentlig godt tilfreds med, at jeg fik den skudt.
Den blev skudt med en 6x45 ladet med Hornady 87 grain SP.

Her er et lille billede af dyret

[Image: d19d687d-0937-4dc5-a490-799cab743dcc_zpsb67ee35a.jpg]

Knæk og bræk til alle jer andre.

Christian
Svar
#24
Var ude på jagten i går aftes.

15 minutter før lukke tid kommer der en buk frem på skråningen overfor stigen jeg sidder i.
Jeg får hold på ham med fast anlæg på stigen og sender kuglen afsted. Bukken bliver ramt. Han springer op i luften og tumler ned af skråningen igennem det halvhøje korn. Bukken forsvinder ind i skovkanten og jeg kan hører den tumler rundt inde i skoven.

Venter 5 min. Ro på. Så hører jeg igen uro inde i skoven ca samme sted. Venter 10 lange minutter til der igen bliver ro inde i skoven.

Jeg kravler ned af stigen og går en stor bue op til anskudstedet. Finder anskudstedet og markere det med skydestokken. Der er ikke meget blod, men stumper af rørknogle. IKKE GODT.Overvejer strategien og beslutter at gå en stor bue uden om skovkanten for at afskære flugtretningen hvis den stadig er i live.

Jeg går forsigtig ind i skoven med riflen klar og kan pludselig hører uro lidt længere fremme. Ser bukkens løftede hoved i en bunke kvas i skovbunden. Kan ikke se kroppen pga. kvaset så det er ikke muligt at afgive et sikket skud. Går lidt til siden så jeg har bedre udsyn og mulighed for skud.
Bukken rejser sig og humper stærkt besværet et par skridt frem og er nu fri af kvaset. Jeg sætter en kugle i halsen på bukken. Den går ned - stendød.
Venstre forben er skudt over lige over knæledet. Hvordan F….. har jeg kunne skyde benet over uden at beskadige bryskassen ??? Den stod da ellers pænt med siden til. Måske har den drejet kroppen i skudøjeblikket.

Ikke verdens største buk men pæn af krop og ikke mange skovflåter. Glad mand.

Jan
Jan
Svar
#25
Hej Jan,
tillykke med bukken. Hvordan kan det være at du selv valgte at lede efter bukken i stedet for at ringe efter en schweisshund, når du nu kunne se på skudstedet at det var "ikke godt"? Nu får du selv løst det og det er dejligt, men i 9 ud af 10 tilfælde støder du dyret ud af sårleje og forringer sandsynligheden for succes ved en senere eftersøgning voldsomt. Nu kan jeg ikke huske tallene præcist, men succesraten bliver væsentligt ringere når først dyret har været rejst.

Brug nu de schweisshunde - det kribler i fingrene på førerne for at få brugt deres hunde og kun ved at de bliver brugt, opnår hund og fører den erfaring der er guld værd når det gælder.
Svar
#26
Hej Martin
Jeg bruger gerne schweisshund. Har brugt dem 2 gange inde for de sidste par år med stor succes.
Jeg havde hørt at der var uro i skoven 40 meter fra stigen og det var hele tiden samme sted fra. Jeg gik ikke ind i skoven før der havde været stille længe og mindst 15 min efter skudet.
Efter lyden at dømme var den lige indenfor skovkanten så jeg viste med stor sansynlighed hvor det var bukken måtte ligge og hvor den også lå. Hvis jeg er det mindste i tvivl ringer jeg.

Jan
Jan
Svar
#27
Jeg har også været heldig...

Mosebukken:
Inden bukkejagten havde jeg set en pæn buk i "min" mose.
Derfor sad jeg på plads den 16/5 ved solopgang. Morgenjagten gav dog intet.

Men om aftenen var jeg på plads igen. Jeg sad i et læhegn ca 20 meter fra mosekanten. Mellem mig og mosen var der en stribe brakmark. Ud over en drægtig rå havde jeg ikke set meget liv.

Kl 20.15 så jeg omridset af et dyr inde i mosen ca 25 meter borte. Det var bukken. Den gik parallelt med mosekanten, men med lidt helt ville den komme ud på brakken, så jeg var klar. Ganske rigtigt kom den ud på brakken ca 35 meter fra mig med bredsiden til. Skuddet var ukompliceret, men bukken løb tilbage ind i mosen og var væk.

Jeg ventede nogle minutter inden jeg gik frem til skudstedet, hvor jeg fandt hår men intet blod. Heldigvis har jeg en gammel trofast labrador, som havde været vidne til optrinnet og kort efter fandt vi bukken inde i mosen, hvor den havde taget en dukkert i mosevandet.

[Image: foto3.jpg]

Buk, jæger og hund.
[Image: foto2.jpg]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#28
Landskampbukken:

I mandags blev jeg ringet op af en formand. Han havde skudt en rigtig god buk, men viste, at der gik yderligere en mindre buk, som jeg gerne måtte forsøge at skyde. Det var jeg naturligvis meget interesseret i.

Jeg er ikke specielt interesseret i fodbold - og slet ikke venskabskampe, så da vinden løjede af og det klarede op til aften var jeg klar til afgang.

Ankommet på reviret blev jeg holdt ved selskab af 3 harer, som hyggede sig på vårbyggen. Derudover så jeg et agerhønsepar tæt på en af fodertønderne. Dejligt.

5-7 minutter før lukketid opdagede jeg to dyr på ca 200 meters afstand, som kom travende op mod mig. Det var en buk og en rå. Bukken blev studeret i kikkerten. Det var en mindre buk, som jeg mente, ville leve op til værtens krav. Op med riflen. Da bukken stoppede med bredsiden til på ca 145 meters afstand skød jeg. Bukken gav et hop og løb ca 15 meter i en halvcirkel, inden den forendte i kornet.

Landskampsbukken
[Image: foto1.jpg]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#29
Tillykke med de 2 bukke. Heldigt at den første ikke var forsvundet under overfladen.

Hmm, det der selfie-noget griber om sig........

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Tillykke med de 2 bukke. tak
Heldigt at den første ikke var forsvundet under overfladen.

Hmm, det der selfie-noget griber om sig........ ja, for første gang i mange år føler jeg mig helt moderne [:I]
vh Lars

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#31
Er lige kommet hjem fra mosen, måtte undlade at skyde, den store buk stod på 130 meter. Jeg stortudende! Har kendt den i en del år.
Ynkelig jæger!!!

Lorte høfeber [}Smile]

Hilsen Steen
Svar
#32
Så blev det endelig min tur til at skyde en buk med riffel[Big Grin]
For 8 år siden fik jeg riffel og dengang fik jeg stor hjælp af mange kloge formænd herinde, det er jeg meget taknemmelig for.
Jagten har imidlertid været hindret af meget arbejde og manglende jagtmuligheder.

I år fik jeg lov til at skyde en buk hos min arbejdsgiver. Vi havde bukken vildtkameraet mens han var i bast og jeg havde nået at drømme mange drømme om denne buk i løbet af foråret.
d. 14. Maj får jeg anvist min plads til bukkejagten og pludselig står han og stirrer på os, blot 30 m. væk.
d. 16 om morgen ser jeg en lille buk og en rå, begge meget langt væk.
d. 16 om aftenen en halv time før solnedgang rejser han sig pludselig nede ved åen. ca 100 meter fra mig. Jeg pürcher ind på 50 m. men nu står han på den anden side af skellet hvor han bliver stående til solnedgang.
d. 17 om morgenen havde jeg kun ventet en time før han igen kom frem. Efter et par minutter satte han sig og så fulgte de længste 5 kvarter i mit liv, hvor jeg havde bukkefeber det meste af tiden. Flere gange var jeg ved at døse hen
Ca. kl 7:00 rejste han sig endelig og begyndte at gå op mod mig, mens han essede af de buske han kom forbi. Han kom efterhånden meget tæt på og jeg var bange for at han ville opdage mig og tage flugten. Kl. 07:15 vendte han endelig hele bredsiden til, der var kuglefang og feberen var forsvundet så jeg fandt bladet og skød. Han sprang ind i læhegnet, jeg repeterede og løb om på den anden side, hvor han straks kom vaklende ud, han faldt, og min første sommerbuk var en realitet.

Skudafstand 50 m. Lungeskud [Big Grin]
6,5x55 m. 10,1 Lapua Mega - Minimal kødødelæggelse
Flugtafstand 5.m gennem læhegn
Brækket vægt 15,6 kg
Mindst 35 svælgbremser [xx(]

[Image: VTF.jpg]

Mvh
Sneppen
Mvh
Sneppen
Svar
#33
@ Sneppen: Tillykke med den flotte buk! - og tak for fortællingen.
vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#34
Tillykke med den flotte buk.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#35
Lørdag d.14/6 inviterede svigerfar på jagt... Det skal man ikke sige nej til. De har mange og STORE bukke gående. Svigermor fik en sølvmedalje der sidste år...

Middagen lørdag aften bestod af veltilberedte elgbøffer på grill >500G pr stk, så det endte med at hundene fik en lille smagsprøve af bøfferne også..
Serveret med god rødvin.. Og bøffer i den størrelse kræver mindst 2 glas rødvin, så det endte med da vi var nået forbi 3 glas at vi ikke kom på jagt. SÅ kunne vi lige så godt finde Diplomatico'en frem og få den prøvesmagt også.
Stadig god årgang. :-)

Så var det op søndag morgen kl 3.30 og afsted da vi har godt en halv times kørsel ud til jagten.
Vel vidende at det blev en lang dag pga Jagtens dag i Hadsund når vi var færdige på jagten kørte vi afsted.
Svigerfar har set en buk hvor jeg skal ud i 1,5x ørehøjde. Den må jeg gerne skyde... [:p] [Big Grin]
Jeg bliver sat af og får udpeget hvor jeg skal gå hen og bevæger mig stille og roligt igennem terrænet, og da jeg når 150m ind i skoven starter det første dyr ud i fuld 4spring[V].

Så er morgenen næsten ødelagt da hun så stopper op 80m væk og gir sig til at skabe sig..
Jeg håber på det bedste og kommer op til den ene af de 2 stiger jeg kan sidde i.
Sætter mig op på plads og begynder at afsøge området med kikkerten.
Græsset er efterhånden ret højt så det er rimelig svært og se hvad der sker men pludselig er der en rød ryg der bevæger sig.
Jo det viser sig at være en buk, men helt umulig at komme til skud på fra hvor jeg sidder..
Kravle ned og begynde at pürsche sig ind på den er vidst også optimistisk da der er mange grene og lign lige i det område.. [Sad]

Nå mig ned af stigen og forsigtigt hen til den næste stige der står 80m længere henne..
Op i den.. Jo der er rimelig god udsigt til den. det er kun og vente på den kommer ud i en åbning hvor den kan få en sidste hilsen..

5.05 trådte han frem i den åbning jeg havde udset til ham...

Flugtdistance... 30cm i knæ og om på siden.
Skudt med en 260Rem med en 120gr TTSX på ca 80m afstand..

[Image: 20140615_051300.jpg]

[Image: 20140615_051527.jpg]

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#36
Tillykke med bukken. Jeg er helt pjattet med de flotte røde sommerbukke.
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)