Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råbuk 2014 billedtråd
#41
[Image: image-4.jpg]

Dette er beretningen om en jagt der kunne have været gået helt galt. Min debut som buejæger, blev heldigvis en succes. Men hvorfor buejagt? Sidste efterår skulle jeg da prøve en af mine venners nye grej. Kim var blevet inviteret på whitetailjagt i USA, men i en periode hvor hans kalender ikke tillod ham at rejse. Buesæsonen starter noget tidligere, hvorfor han var blevet opfordret til at komme på buejagt i stedet. Kim er en handlingens mand, hvorfor han straks gik ud og købte sig et komplet grejsæt.
Jeg havde for ca 25 år siden prøvet at skyde med compoundbue, en aften ved et jagtforeningsarrangement, men ellers ikke. Kan kun huske at det var uden sigte eller release og at mine fingerspidser var følelsesløse i flere uger efter.
Kim viste hvordan man skulle stå og jeg lagde mærke til at han havde næsen på strengen og en lille knap i mundvigen. Det lykkedes mig at trække buen til de fire skud, men kunne så godt mærke at det var tid til at stoppe. Men skuddene, de sad pænt samlet, dog ikke samme sted på skiven som Kims. Det var egentlig ret fascinerede, det her bueskydning …
Mellem jul og nytår, så jeg en billig Mission-bue med alt det fornødne tilbehør, til salg på facebook. Jeg bød på den og fik accept. Skyndte mig at melde mig til buejagttegnet, for det skulle gøres inden årets udgang.
Buen kom med fragtmanden, præcis et halvt år før denne dag jeg vil fortælle om. Jeg meldte mig ind i det lokale buelaug, hvor en instruktør hjalp med opsætningen af buen. Her fik jeg trnet og bueprøven blev bestået. På anbefaling af en garvet buejæger, havde jeg indkøbt nogle Spitfire-jagtspidser, samt træningsdummyer, så jeg kunne få det ordentligt indskudt.
Først på sæsonen havde været på skudhold af en buk, men uden god camouflage og en rå mellem bukken og mig, så gik situationen op i røg. Men sikken en intens oplevelse.
Min kalender har været noget stram i dette forår, da der har været travlhed på såvel jobbet, som i skydestokproduktionen efter arbejdstid. Men 5 juni, grundlovsdag, skulle vise sig at blive FARS dag. Jeg havde været ude hos DKWAI og købt et sæt sommercamouflage, så jeg nu lignede en busk. Det var blevet afprøvet grundigt, jeg havde skudt med det på, i flere stillinger, så det var med spænding jeg begav mig ud på morgenjagten.
Fra udkigsposten midt i terrænnet, fik jeg først set en kronhind. Kort efter dukkede der en buk med lyse sprosser op, den gik ind i en remise 250 meter borte. Vinden tillod at jeg gik lige på, så tog den på tværs i kornmarken, med det samme. For at kunne pürsche stille, havde jeg taget mine udjokkede hyttesko på, de blev hurtigt gennemblødte. Men hvad betyder det, når man er på jagt?
På remisens venstre side hvor bukken var gået ind, var vinden svøbende. Derfor sneg jeg mig rundt om og satte mig og ventede på at bukken evt. ville gå igennem og passere inden for pilehold. Der skete dog ingenting og da benene sov, trængte jeg til at røre mig. Jeg besluttede mig for at liste tilbage til det modsatte hjørne, for at se om der skete noget der.
Jeg satte mig i kanten, ud til et nysået majsstykke, hvor tre harer snart dukkede op. De skiftevis spiste og sloges, rundt og rundt det gik. Flere gange inde på 5 meters afstand, så jeg må indrømme at dragten virkede. Da klokken var ved at blive mange, valgte jeg at gå gennem remisen og se hvad den indeholdt. Jeg skulle ikke for sent hjem, da kæresten skulle på job og mine weekenddøtre ikke skulle være alene hjemme for længe.
Da jeg nåede frem til der hvor jeg tidligere havde siddet, så jeg noget, lige ovre ved den lange beplantning. Det var da hovedet af en buk, kunne jeg se, for jeg sad lavt og der var en pukkel på kornmarken. Bukken begyndte at gå på tværs, ud i kornet. Jeg vurderede at det var indenfor forsvarlig skudafstand, så jeg drejede mig, trak buen og gik op på knæ. Bukken skulle lige lidt længere frem, så var den fri af det bagvedliggende hus, så jeg fulgte med. da bukken stoppede med hele siden til, rettede jeg ind med pind nr. 2 og trykkede let på releasens aftrækker. I samme nu, drejede bukken hovedet og den ”pilebusk” der var dukket op, den var vist alligevel ikke helt naturlig. Buens smæld fik bukken til at springe og til min gru, så jeg at pilen ikke ramte det område jeg havde regnet med. Et tydelig THUK, bekræftede dog at jeg havde ramt, men jeg var bange for at det var for langt tilbage. Bukken sprang skråt væk fra mig, ud på marken og løb derefter i en bue mod beplantningen, for fuld fart. Den forsvandt ind i det tætte og jeg anede ikke mine levende råd. Jeg lagde buen og fandt hurtigt påskudsstedet. Der var en del schweiss, mørkt blod der var til at følge. Jeg gik forsigtigt ved siden af sporet, for ikke at ødelægge det. En SMS snurrede i lommen, det var kæresten der skulle af sted på job og hun ville lige vide hvor langt jeg var nået. Jeg forklarede at det nok liiige tog lidt tid, da jeg havde skudt til en buk der var forsvundet. Blodsporet var ret let at følge de første meter, men blev så og mindre og mindre tydeligt. Jeg havde bundet et stykke køkkenrulle på nogle strå ved påskudsstedet, så jeg søgte tilbage dertil efter at have afmærket der hvor jeg var nået til. Prøvede nu med afstandsmåleren over mod buen, den viste 28 meter! ØV, jeg havde vurderet helt forkert i spændingens øjeblik. Og hvad så nu? Har læst og hørt så meget om dræbeevnen fra en jagtspids, men denne her havde tilsyneladende ikke ramt hvor den burde. Havde jeg også ramt for lavt, nu bukken var længere væk end den burde være? Skulle jeg ringe efter en schweisshund, eller selv prøve at lede? Der var efterhånden gået en halv time, så jeg turde godt gå om på bagsiden af den lange beplantning, for at se om der var schweiss at se. Markvejen bagved afslørede intet, så jeg valte at liste op og se om jeg kunne finde stedet hvor bukken var gået ind. Sporet var let at finde og på buskene så jeg strygeschweiss i en højde, der indikerede at pilen sad i god højde. Der var faktisk meget blod, så jeg valgte at gå en meter til venstre og spejde ind i buskene. Og dér, tre meter inde, lå bukken, for længst forendt. Skuddet havde taget leveren, så jeg fik bekræftet, at en jagtspids er utrolig effektiv.
Så blev hele følelsesregisteret vendt endnu en omgang og glæden over ikke at have forvoldt unødig lidelse, den steg. Alligevel gnavede det i baghovedet at jeg havde skudt et skud jeg ikke burde og at jeg havde været ekstremt heldig.
Jeg ville tage et billede af bukken hvor han faldt, men hvor var nu mandens telefon???
Den havde jeg tabt, da jeg i min befippelse ikke havde fået den lagt i lynlåslommen hvor den plejer at bo, under jagt. Der var kun ét at gøre, slæbe bukken ud og gå tilbage til skudstedet, hvor jeg havde brugt den sidst. Heldigvis fandt jeg den hurtigt igen.
Så brækkede jeg bukken, hængte den i slagterummet på gården og kørte hjem til ungerne med morgenmad.
Senere vendte vi tilbage for at lede, efter pilen, men den var ikke til at finde, trods ihærdig søgen ...

[Image: image-5.jpg]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#42
TILLYKKE med bukkene
og @Claxel tak for en flot, medrivende og befriende ærlig [Wink] beretning.
Buejæger bliver jeg aldrig, men dejligt at andre kan have store oplevelser på den front.

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#43
Tillykke Clax [Big Grin]
Godt gået og god beretning [Smile]

PS: følte du dig ikke en smule fjollet ved at gå på markvejen og lede efter schweiss, iført 3D camuflage [Wink]
Mine naboer griner i hvert fald når jeg cykler ned til rævereviret, iført guilliesuit [:o)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Tillykke Clax [Big Grin]
Godt gået og god beretning [Smile]

PS: følte du dig ikke en smule fjollet ved at gå på markvejen og lede efter schweiss, iført 3D camuflage [Wink]
Mine naboer griner i hvert fald når jeg cykler ned til rævereviret, iført guilliesuit [:o)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Er det fordi du er i ført guilliesuit[8D], de griner eller fordi du cykler[Big Grin]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#45
Nu har han jo ikke så lange ben, så mon ikke han kommer på sådan en her

[Image: YJE4002001.jpg]

Det forklarer jo en del [Big Grin]

Schönauer

En rigtig kvinde er som en Pointer.
Hun forlader ikke standen før skuddet er gået!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#46
@ Santo
Jeg havde ikke lige tænkt på den med cyklen......næste gang prøver jeg på min Afrika-tvilling og ser om de så stadig griner [8)]

@Schönauer
Jeg har lige mistet en cykel mage til den der. Jeg havde parkeret den ud for den lokale kindergarden, da en pædagog jog mig væk og tog min cykel.

Nu står jeg uden for hegnet hver eftermiddag iført blå kedeldragt og med en gul styrthjælm omvendt på. Så stirrer jeg ind gennem hegnet, mens jeg klør mig i skridtet og savler.
Forleden kom lederen hen og spurgte om hun kunne hjælpe med noget, hvortil jeg svarede, "næh, jeg kigger bare"
Og SÅ kom politiet og køret mig hjem..........[Sad!]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#47
[:o)][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#48
Tillykke med bukken, Clax! Tak for en fin beretning.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by STROM

hvordan fik du buen stablet op på Viper'n [Big Grin]
flot buebuk ! tillykke!

mvh
Strom, naturgænger



Man vender den blot en halv omgang.
[Image: image-6.jpg]

Og til M@x:
Jeg havde kun ét i tankerne og det var at finde ud af hvad der var sket, 3D dragt eller ej.
Tak for roserne, kan kun sige at Buejagt er intenst.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#50
ny trend! må fluks om bag laden og afprøve dette fænomen[Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger

PS.du har haft lidt for travlt: min viper mangler splitten nederst på benet ( men får den byttet ved nystrøm [Smile] )
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#51
[B)]
Det får vi klaret ASAP.
Send mig en adresse, så sender jeg dig en ny stok.
Så får jeg blot den anden senere.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#52
super service [:p] takker
pm sendt

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#53
Jamen, så vil jeg da også lige dele min fine røde sommerbuk fra i går aftes...

En super dejlig aften i engen langs åen ved Løvskal... Jeg listede lidt rundt, og havde lidt tidligere på aften forbarmet mig og lavet en gaffel gå, som småirriteret over fluer og andet kravl til sidst luntede ind i et tæt buskads ved åen.

Da jeg efter en halv times tid, 10 min inden lukketid, kom om på den anden side af buskadset, så jeg ryggen af et dyr der stod med hovedet nede i det høje græs på små hundrede meter. Jeg tænkte selvfølgelig, at det meget tænkelig var sammen buk, der var gået om på den anden side, men hævede alligevel riflen, afsikrede og tog sigte, mens jeg ventede på, at den løftede hovedet.

Da han løftede hovedet, så jeg hans fine lyse sprosser et pænt stykke over ørene og slap hurtig kuglen - gaflen havde hurtigt vokset sig stor... Wink

[Image: 09039ef6-3794-4a49-922e-55f8543fe4d3.jpg][/URL][/img]

Dejlig aften... Smile

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#54
Råvildtsyge....???[Sad]

Skød denne buk i aftes i Østjylland.
Ubehageligt at opleve dette så tæt på.
Er utrolig glad for at have udfriet den fra dens pinsler.

[Image: 010_zps9237e9d7.jpg]
[Image: 011_zpsc96f9c06.jpg]

Mvh.
Søren
Svar
#55
Den ser godt nok meget " Fynsk" ud den syge buk....[Sad]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#56
SHIT[Sad]
Er der andre observationer i området med dårlige dyr?
Kontakt gerne Danmarks Jægerforbund for registrering.
Opsatsen ser jo OK ud, så det må være en tilstand, som er indtrådt efter opsatsen er stoppet med at vokse.

Tillykke med den og godt du fik den skudt[Smile]

mvh
Korthår[Smile]
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by korthår

SHIT[Sad]
Er der andre observationer i området med dårlige dyr?
Kontakt gerne Danmarks Jægerforbund for registrering.
Opsatsen ser jo OK ud, så det må være en tilstand, som er indtrådt efter opsatsen er stoppet med at vokse.

Tillykke med den og godt du fik den skudt[Smile]

mvh
Korthår[Smile]


Mange tak, ja det føltes godt at få den fjernet.

Den er nu afleveret hos Skov & Naturstyrelsen, Fussingø. Den bliver senere afhentet af: DTU Veterinærinstituttet som har lovet mig feedback på Deres undersøgelse.
Når engang Jeg har resultatet skal jeg nok informere herinde.

Mvh.
Søren
Svar
#58
Tillykke med bukken!

Den må studeres på nærmere hold [:0]

mvh Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#59
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Tillykke med bukken!

Den må studeres på nærmere hold [:0]

mvh Swift

[Image: logo1mini.jpg]


Bukkeøl skal den æres med - Ses![Smile]
Svar
#60
Ved nærmere studering, har det vist sig at bukken også var blind på det højre øje.

Mvh.
Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)