Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bastbuk Fredning eller afskydning
#1
Morgen til alle. Hvad er folks mening om afskydning af bastbuk. Hvor lang tid skal man give bukke med bast her i maj måned. Knæk og bræk til alle
Svar
#2
Hvis jeg ser en lille kylling i bast mener jeg ikke at der er grund til risikere at den kan indgå i avlen på reviret. At nogle ser den mindste knopbuk som trofæ må de vel selv afgøre.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
jeg tror at den med et år eller to mere mere på bagen kan blive en fin buk.
( og med de billeder af døde etårs bukke på div netsider kan vi roligt gemme alle resterende unge bukke til senere brug [}Smile] )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg tror at den med et år eller to mere mere på bagen kan blive en fin buk.
( og med de billeder af døde etårs bukke på div netsider kan vi roligt gemme alle resterende unge bukke til senere brug [}Smile] )

mvh
Strom, naturgænger



Ja det er også delvist rigtigt, men f.eks. Hvis der nu render en en buk rundt på ens revir med en 8 cm spids i bast på den ene og måske en knop på den anden, er det ikke den vi skal satse på til avlen. Bare min mening. Hvis man vil skåne de små for at se dem an og evt give dem en chance er det bedre og give dem et år, og se om de i det mindste er en pæn gaffelbuk så.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#5
Ham som går hos mig er 5 cm over ørene . Så det er en pæn buk. Har taget ham på vildtkamera. Det ligger jeg lige op.

https://www.dropbox.com/s/drl6kv14bnogtm5/IMAG0253.JPG
Svar
#6
Jeg kender en´[Wink]som øremærkede et bukkelam. Nu kendte man alderen på det og man ville ikke skyde den før det 5 leveår.
Første år satte den op som en meget lille bastbuk
andet år som lille seksender, tredige år var folk helt vilde i varmen for at få lov til at skyde ham.
Som femårig blev han skudt og var en bronzemedalje buk.

Så det eneste det handler om er alder...

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#7
Tjaa, jeg synes også at den mangler sul på kroppen, så det var nok ikke en jeg ville spare, men der sker jo ikke noget ved at vente og se hvordan den udvikler sig, du kan jo altid skyde den senere hvis det ikke går i den rigtige retning.
De kugler man har avfyret kan man jo ikke kalde tilbage, og dem man ikke avfyrer behøver man ikke at angre.[8D]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#8
Det jeg mener er at hvis de er sat meget forkert op og man har mulighed for at lave lidt avl, må det da være at foretrække. Hvis pegefingeren kløer var det bedre og gemme kuglerne til oktober og udvælge de svage og små lam.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Egelund

Morgen til alle. Hvad er folks mening om afskydning af bastbuk. Hvor lang tid skal man give bukke med bast her i maj måned. Knæk og bræk til alle



Tjae... nu ved jeg ikke hvor mange bukke du normalt skyder på terrænnet, men hvis du har en egentlig afskydningsplan, synes jeg du bør overveje at vælge ham - frem for en bedre.

Hvis du blot skyder et vist antal bukke - bestemt efter den samlede bestand, synes jeg også du bør vælge ham - frem for en bedre.

Skyder du kun 1 buk på terrænnet om året, synes jeg du seriøst bør overveje, om han ikke skal være din buk i år - og så lade de andre gå.

Men hvis du blot vil skyde ham - med undskyldning i, at "han bør afskydes" - for at dulme en lidt dårlig samvittighed - synes jeg du skal lade ham gå, og se hvad han udvikler sig til [Wink]

mvh
Korthår[Smile]
Svar
#10
Jeg lader ham gå. Der er nok af andre bukke at skyde. Spørgsmålet var mere ment hvad andre gør rundt i landet. Man skal jo ikke skyde den første buk man møder. Når man ved der er større i området.
Svar
#11
Umiddelbart ville jeg skyde ham der og lade en af de
Citat:quote:

Der er nok af andre bukke at skyde

gå. Ham der ser meget tynd ud, og hvis der er nok af andre bedre bukke så ville jeg hellere gemme en af dem. Både ham her og de andre bliver bedre næste år, men der er ingen grund til at satse på det ringeste fremadrettet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)