Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afkortning af piben
#1
Dette har muligvis været oppe før, hvis så beder jeg om undskyldning [:I]
I forbindelse med forventet indkøb af en Sonic 45 til min 6,5 x 57 overvejer jeg at få kortet 5 - 10 cm af piben vel vidende, at jeg dermed ikke får det samme udbytte af dæmperen som uden en afkortning.
Ønsket er naturligvis at få en bedre ballance i riflen med dæmperen monteret.
At jeg samtidig mister en smule hastighed er jeg ligeglad med.
Er der nogle af de ærede medlemmer der har erfaring med og uden afkortning og om det reelt har nogen betydning.
En kompensation kunne jo være at montere flere moduler, men så går noget af fidusen med afkortningen nok fløjten [?]
Svar
#2
Betydning for hvad. Tænker du på præcision eller.... Jeg kunne også tænke mig at vide om montering af en dæmper på min 51 cm lange 270 win pibe får bedre eller ringere præcision.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Jeg tænker på betydningen for den totale dæmpning af støjen idet jeg ikke forventer nogen negativ indflydelse på præcisionen ved at afkorte piben, snarere tværtimod [Smile]
Svar
#4
Du tænker om den larmer mere med kortere pibe? Det må afhænge af om dæmperen i forvejen er på kanten af sin ydeevne u forhold til kaliberen. Jeg har kortet både min 308 og 7mm Rm til 50cm og bruger dem med en teleskob dæmper. Ingen problemer.

Præcision med dæmper er på mine 3 rifler bedre. Jeg tilskriver det primært at skytten bedre kan koncentrere sig med mindre knald og rekyl.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Hvis patronen du skyder med ligger på grænsen af at være stabiliseret
kan faldet i hastighed give en udfordring.

Min egen 6,5x55 AI skød fint med Norma Golden Target tidligere.
Men fra 66 til 58 cm gik hastigheden så meget ned, at præcisionen ikke længere er den samme.

Men det er sandsynligvis et enkelt stående tilfælde, da den kombinerer et langt projektil med en for kaliberet flad stigning og et stort kammer der "sluger" lidt tryk.

Nu skyder den til gengæld fantastisk med Lapuas 7 grams model.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Så blev det S-dag [8D]
En tur til Åle for at få skåret rynker og få monteret en Sonic 45.
Det tog så det meste af den dag med meget godt og informativ snak, sort kaffe og snoller.
Havde fået besnakket min nabo (868s) til også at springe på sådan en lydpotte [:I] - så var vi da 2 om benzinen [}Smile]
Han blev meget bleg da Jørgen med en håndvinkelsliber lige skulle teste metalkvaliteten på hans Mannlicher og det forreste sigtemiddel samt 10 cm pibe forsvandt [Sad]
Så blev piberne spændt op i CNC bænken efter tur, og sorg blev til glæde (gevind) vendt [Big Grin]

Dagen efter på skydebanen hvor spændingen skulle udløses.

Med nylavet og aldrig tidligere testet ammonition, 10 cm kortere pibe og lyddæmper monteret sad de første 3 skud ca. 6 cm til højre for og vandret ud for sigtepunktet. Piece of cake [Smile]
De første skudgrupper var ca. 8 - 10 cm i diameter, men efter 4-5 runder var de snævret ind så de kunne dækkes af 1½ plaster - mærkeligt men meget positivt [^]
Desuden var der den positive effekt, at rekylen blev reduceret mærkbart.

Fik ikke testet indslagspunktet uden dæmper da denne positive oplevelse gør, at lydpotten ikke skal af igen [Big Grin]
Det blev så lige en historie fra det virkelige liv, og gæt hvem der lige har søgt lovens lange arm om tilladelsese til nok en lydpotte til 375'eren [Big Grin]
mvh
Bo
Svar
#7
@Farmer

Det kan vi ikke gætte[8D]

Men jeg kan fortælle dig at min .375 H+H med en Sonic 45 blev blid som et lam at skyde med, så glæd dig.[Wink]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#8
Min 375 får aldrig instaleret en potte, ikke for at jeg mener at det ikke virker, men hsr jeg nu fået bygget en 375HH så skal jeg også ha hele oplevelsen med, og det er jo slet ikke slemt, og så måske det viktigste det ästetiske, den er bare så smuk[8D]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)