Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varmint???
#1
Hejsa

Er ved at købe min første riffet og er efterhånden blevet overbevist om at det skal være en Sako 6,5*55. Men er meget i tvivl om det skal være en "alm" eller varmint??? Dem der taler for siger at den er mere præcis ved mange hurtige skud? Dem der er imod siger den vejer for meget, kan man ikke overleve at den er ca 400gram tungere end en alm sako?
Håber der er nogen der kan gøre mig lidt klogere inden jeg skal ud at bruge penge?

På forhånd tak.

Mvh Christian[Smile]
Svar
#2
På jagt i Skandinavien kommer den riffel il at hænge på din skulder i mange, mange timer og jeg har svært ved at se i hvilken situation du får brug for en marginalt bedre præcision ved gentagne skud. Køb standardudgaven - det ville jeg gøre.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Hej

Først må jeg rose dig for dit valg af fabrikant, det er i mine og millioner af jægere og skytters øjne noget af det ypperste. Jens har en pointe i at skal den på praktisk jagt er den lidt tung efter 6 timers vandring. Et andet forhold er at en varmintriffel sjældent kan udnyttes optimalt, da du sikkert ikke har adgang til et sted hvor du bare kan brage løs. Derfor mener jeg at du hellere må bruge krudtet på en almindelig riffel. Skyder du 10 skud med den er den nu heller ikke gloende. På en almindelig dansk skydebane, er du selv sjældent den eneste der har fået den glimrende ide at tage derud og skyde. Din riffel er med garanti kølet af når det bliver din tur igen. Men når du får lidt mere erfaring kan det godt være at du mener at dine behov er i nærheden af en varminter. Til den tid vil du med garanti skifte kaliber til noget mere hurtigtgående og fladskydende, så du opnår varmint skydning på et par hundrede meters afstand eller mere, og ikke skal tænke på om den skyder for lavt. 6,5x55 er ikke at regne at regne i varmintklassen. Den riffel du omtaler er "bare" en tungere baneriffel.

Knæk og ***

Great Dane
Great Dane

Svar
#4
Hej

Tak til Jens og Grate D for jeres hurtige svar.
Kan godt forstå at den er lidt måske er lidt uhandy at slæbe på i timevis, men vil den ikke stadig have den fordel at den ligger mere rolig pga pibens vægt og dermed giver et mere præcist skud, eller er det bare mig der har snakket med en "varmint nørd" Med hensyn til "mange" skud på skydebane, har skudt ca 4000 skud på fluktskydningsbane sidste år og havde en ide om at jeg også vile komme til at skyde meget på bane med riffel også, vil den ikke have en stor fordel der eller er den endnu en gang mig der er forkert på den?
En anden ting nu jeg er igang, hvad kikkert må man stille oven på sin riffel, behøver ikke koste en ***ket arm, men skal på den anden siden også være ok??

Mvh Christian[Smile]
Svar
#5
Hej igen ...Det er jo meningen med et forum, at udveksle erfaringer og viden.

Hvis du som min kammerat har gået igennem med en hundefører i en svensk skov er 400 gram, 400 gram for meget. Generelt er mine hjemmebyggede rifler meget tungpibede, men det er med et enkelt eller to skud for øje eller med fast anlæg. En tung pibe, kan i mange tilfælde være nemmere at styre, på grund af mindre rekyl da du ikke flytter sigtet så meget. Der hvor jeg mest er på jagt er det mere anstandsjagt og der betyder vægten på kanonen ikke møj. Desuden er det i grovere kalibre end de fleste andre. Ellers skal du vælge en kort tung pibe, der giver cirka samme vægt. Men mit råd vil uden tvivl være at du bør købe en standard riffel og helst et hak opad med kalibret. Det er måske bare mig , men jeg mener ikke det er forsvarligt med en 6,5x55 til kronvildt og elg for eksempel. Den er lige lovligt underdiminsioneret. 3006 derimod er i de fleste tilfælde bedre. hvis vores svenske brødre læste dette ville det skabe et ramaskrig. Men set med en statistikkers øjne er der for mange der skal have mere end fem skud. Men er det kun danske sommerbukke du vil efter er det et fint valg. Med hensyn til kikkert kan jeg kun råde dig til de bedste, såsom kaps, zeiss, doctor og leopold. Det kan i længden overhovedet ikke svare sig at spare på det. Men en ting du overhovedet ikke må spare på er en god stålmontage. aluminiums montager skal du holde fingrene langt væk fra. Der er mange rigtig gode montager at vælge mellem såsom Warne, Leopold og eaw.

Knæk og ***

Great Dane
Great Dane

Svar
#6
Hej Igen

Endnu en gang tak for dit svar.
Har ikke den store ide om at skifte kaliber, syntes der er så mange der siger at det er det man skal købe.Ved på nuværende tidspunkt heller ikke hvad jeg kommer til at skyde, vil da gerne til Sverige og skyde Elg, men ved ikke hvor meget det bliver til, men det vil vel stadig være en lille del af ens skud der bliver på noget så stort som elg, og 6.5 x 55 er vel ok til det meste, det har vel også noget med at gøre hvordan den enkelte patron er ladet?
Kan godt følge dig i at den måske bliver for tung at slæbe rundt på, men kunne nu stadig godt finde på at købe en varmint, måske også lidt fordi jeg syntes det er et pænere våben end en std Sako, ikke mindst pgs at der ikke nogle sigtemidler på den.
Med hensyn til montage, køber jeg Sako's egen stålmontage, kunne ikke finde på at spare på vægten der.
Hvordan er det med ex Bushnell, Tasco, Nikkon osv, skal men holde sig fra det eller hvad?

Skulle der være en der selv skyder 6.5x55 varmint, kunne det da være sjovt at høre fra dig?

Mvh Christian
Svar
#7
Hej igen[Big Grin]

Det jeg mente med kaliberskift er jo selvfølgelig min egen mening. Jeg har haft mange rifler gennem årene, og er derfor endt med minimum 3006 som standart kalibret. Den kan tage en betydelig større kugle end 6,5x55. Til gengæld har jeg kun roser om de tunge 6,5 kugler, de er meget lange og dybdegående, men har ikke den energi jeg ønsker. Jeg skyder selv med 3006, og bruger en 220 grains Hornady kugle. Men til almindelig og storvildt jagt er jeg endt med 45/70 og en tung fladnæset bly eller kappeklædt kugle. Som min kammerat udtrykker det, er der intet i Zoologisk have jeg ikke kan myrde. Med hensyn til de nævnte optik mærker er der kun en jeg selv ville vælge og det er Nikon. Lysgennemstrømningen er svag og styrken i længden er ikke god nok til en jagtriffel. Iøvrigt kan jeg kun give dig ret i at rifler i varmint version er lidt hårde at se på. Jeg vil selv købe en varmint riffel, men i kaliber 17 Remington. Den er uhyggelig sjov og der kan man få nogle kugler der mildest talt eksploderer. Dette er en fordel på flad mark med ejendomme omkring sig. Og til den ville jeg vælge en kikkert omkring 6-24 forstørrelse.

Great Dane
Great Dane

Svar
#8
Hej igen[Smile]

Tror jeg vil holde mig til 6.5x55, og må indrømme at jeg stadig er lidt i tvivl om jeg skal købe std eller varmint, men det finder jeg jo sikker ud af på et tidspunkt.

Tak for dine svar.

Mvh Christian
Svar
#9
Hej Kruse
Mht. dine ønsker omkring valg af riffel og kaliber kan jeg kun tilslutte mig fx. Great Dane i hans anskuelser. Hold dig fra Varmint-versionerne. 4-500 gr. lyder ikke af meget, og det føles som endnu mindre i forretningen. MEEEEN, når du har vadet rundet i vores meget "bakke-rige" broderlande, vil du sætte stor pris på de 4-500 gram mindre. Og tro mig mig - et ½ kilo kan føles som meget mere [xx(] Jeg har selv prøvet det under jagt i Grønland.
En anden mulighed var måske en letvægtsriffel ? Hvis du påregner en del jagt m. meget vandring i bjergrigt terræn vil det være en fordel. Men hvis du "blot" forventer at gå på jagt herhjemme med en enkelt tur ud i verdenen en gang i mellem, så hold dig til en standardriffel. Jeg vil her vove den påstand at det er urealistisk at have mulighed til mere end 2 maks 3 skud til et stykke vildt i DK. Her vil en alm. jagtriffel sagtens kunne være med, sådan rent præcisionsmæssigt.
Vedr. 6,5X55, så kan den sagtens bruges [Smile] Hvis du hjemmelader, så find dig et Premium-projektil og du vil form. være en lykkelig mand i meget lang tid.[8D]
Svar
#10
JEG vil give gd ret med hensyn til kal.valg.
men det er fordi vi er hjemmelader,for så er prisen næsten den samme
pr.skud.
men hvis du ikke lader selv,og vil skyde en del på bane er det jo nemt
at få 6.5x55 ammo til en god pris[Big Grin]
men hen syn til optik så køb bare en til et par tusser,så kan du altid
købe nogle kram til sommer.[Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)