Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Retro Mauser projekt - færdig, opdateret 22/10
#41
Nej - du skrev at du havde haft en magnet på, ikke at jeg havde [:I[:o)]

Hvorfor skruer du dem ikke fast?
Det må da være nemmere

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#42
Af 2 grunde:
• Begår jeg en fejl med boret ødelægger jeg piben [B)]
• Udfordringen i at lære og prøve noget nyt [8D]

Mvh Zeb
Svar
#43
Min lodde-mødom blev taget i dag.. Jeg havde lige øvet mig på et par mindre stykker stål og det gik som Hans i Gr... Det gik godt, faktisk så godt at at jeg var ret overskudsagtig og havde planlagt at tage billeder gennem hele processen - men da jeg gik i gang med "the real deal" gik jeg meget hurtigt fra overskudsagtig til nærmest febrilsk panisk [:o)]
At tinne emner som nogen steder er under 1 mm i gods til direkte solid og få dem til at sidde rigtigt på kantede og buede emner og få dem varmet jævnt og tilstrækkeligt op var vist lige at udfordre mig selv lidt rigeligt..

Kærvens sokkel måtte af efter første forsøg og processen gentages..

[Image: 9D550640-5982-46F1-94D0-9F5642CD1D9E_zpsu2s2kysd.jpg]

Det lykkedes dog og både kærvens sokkel og kornet sidder så fast at de klarede kontroltesten bestående af et par solide slag med min træhammer [8D]
Svar
#44
Gad godt vide hvor ret den pibe er nu ;-)

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#45
Det er da ligemeget Lani hvis den er skæv er alle skuddene vel lige skæve, jeg kan da huske en gammel Mauser som det ikke gik at skyde ind, så "rettede" man den bare ved at bøje den så det passede, men hvad ved jeg..[8D]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#46
Hvis du en anden gang skal lodde noget sammen, så glem alt det pjat med at fortinne først.
1: rengør flader (puds let med smergelbånd)
2: stryg loddevand på begge flader
3: monter emnerne, og sæt dem fast med en "hårnålefjeder"
4: begynd med let varme og en "blød" flamme, lidt bag ved emnet du skal lodde på, læg en moderat grundvarme (max 160 grader)
5 sæt en klat loddetin i kanten på den side du vil starte lodningen fra. Fortsæt med blød varme fra tinsiden, når tinnet smelter, vil spalten "drikke" tinnet, herefter tilsættes lidt mere tin, og du trækker varmen frem mod den anden ende af lodningen, hvor du prioritere varme på den mest massive del. Nu vil tinnet helt automatisk følge efter i takt med at materialet opnår tinnets smeltetemperatur. Når der kommer tin i spalten i modsatte ende, er lodningen færdig.

Det er uendeligt meget lettere at positionere emner, når man ikke skal tage højde for at skidtet synker og flyder, når pludselig smeltetemp er opnået ved fortinnede emner.

Hvis ikke du tror på "brødrene Grimms historie, så spørg bare Max [B)][Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#47
Har du overvejet at lave en omgang "jeweling" af bundstykket?

http://www272.pair.com/stevewag/jb/jb.html

På Steve Wagners sider er der tonsvis af tips.
Forklaret så selv jeg kan fatte det. [Big Grin]
http://www272.pair.com/stevewag/turk/turkmain.html

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#48
LANI: Jeg tror den er lige skæv hele vejen rundt [:o)] Nu ventede n/a jo med at fortælle mig hvordan jeg skulle gøre indtil jeg VAR gået over åen efter vand - og blevet våd undervejs [Wink] - men ihvertfald varmede jeg piben hele vejen rundt for det havde jeg jo læst mig frem til at jeg skulle..... Det giver så den forbistrede effekt som n/a beskriver med at når tinnet bliver flydende, så skøjter emnet rundt fordi massen i piben holder varmen og dermed holder tinnet flydende [B)]
Anyway - det lykkedes....de sidder der og med en smule held har jeg fået dem sat så skævt på at de kompenserer for den skæve pibe [Big Grin][8D][Wink]

JRexA: Ja jeg har overvejet en jeweling - og er stadig i overvejelsesfasen [:I] Helt ærligt, så kan jeg ikke bestemme mig for om det er pænt og om det vil passe ind i "billedet"..
Svar
#49
For min femöre, INGEN JEVELING TAK.[xx(]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#50
Og for min femøre: There´s no such thing as too much bling !

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#51
Efter min mening skulle du slet ikke have sat de sigtemidler tilbage paa riflen. Du sætter jo højst sandsynligt en kikkert paa alligevel, og efter min mening er der ikke noget saa grimt som en riffle med korn og kærv............ Og en kikkert. Det er sgu værre end seler og livrem.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#52
For min femöre, INGEN JEVELING TAK.
jo da [:p] eller spiralflutet

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#53
så skal det ogse laves med en fil, [Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Efter min mening skulle du slet ikke have sat de sigtemidler tilbage paa riflen. Du sætter jo højst sandsynligt en kikkert paa alligevel, og efter min mening er der ikke noget saa grimt som en riffle med korn og kærv............ Og en kikkert. Det er sgu værre end seler og livrem.
hogmeister



Beauty lies in the eye of the beholder.... Eller noget i den stil... Jeg deler som udgangspunkt din holdning, men det er ederklipme svært at lave noget retro uden at følge visse grundlæggende linier - fx åbne sigtemidler på en riffel fra sidste årtusind hvor optik ikke var særligt udbredt.
Ja der kommer kikkert på fordi korn og kærv ikke er pisse optimalt til gris om natten, men de kommer også til at kunne bruges til fx korte afstande i tæt vegetation - så der er mening med galskaben[Wink]
Nå ja og så ville jeg se om jeg kunne - og det kunne jeg [8D]
Svar
#55
Kan se du søger et skæfte til projektet - med de håndværksmæssige evner du har vist, vil jeg da mene du burde snitte et selv.
Kunne provokere lidt ved at spørge,; kan du det ? [Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#56
CP: Det er der nu ikke så meget provokation i [Wink] Jeg skal ud og se på et stykke pind i næste uge, så måske ender vi i "snit-selv" [8D]

Mvh Zeb
Svar
#57
Efter en smule drillerier med form. urenheder i stålet er det dog lykkedes at få TIG-svejset de gamle huller til skæfteskruernes låseskruer og det tværgående hul i aftrækkerbøjlens forreste del..

[Image: DE256E24-6E46-4A8F-A873-DDB36F543909_zpsq52yq0gn.jpg]

[Image: 621cc5c1-cd9f-454b-ba0e-3080006f1325_zpsa3fc51c9.jpg]

Efter nedfiling af svejsemateriale og "overskydende" materiale på og omkring selve aftrækkerbøjlen må jeg erkende at jeg nok har fået styret min filetrang for den næste uges tid [8D]
Nu mangler lige lidt fifleri med lidt sandpapir til at tage de allersidste værktøjsspor..

Mvh Zeb
Svar
#58
Hvis du trænger til at file lidt mere, kan du eventuelt gøre aftrækkerbøjlen lidt mere elegant ved at lave den smallere, eventuelt med let skrånende sider, eller en passende radius ved bundmetallet...

Jeg ser lige om jeg kan finde min gamle M98 bøjle et sted, og tager et billede...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#59
Nu siger du "trænger" til at file lidt mere [xx(][Big Grin]

Men gerne et billede - inspiration er altid velkommen [Smile]
Svar
#60
For mig ser det ud som om den er bøjet lidt nedad bag magasinbrønden.
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)