Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rust i løbet
#1
Hvad gør jeg ved rust i løbet ?

Geværet er en Browning Speial GTS der er ca tre år gammel. Det er kun et enkelt sted, hvor der er en lille plet. Jeg opdagede det første gang for ca 1 1/2 siden, hvor jeg fik det fjernet ved en seriøs gang knofedt. Men i dag opdagede jeg at det var kommet tilbage. Pletten sidder langt tilbage i piben (i kammeret).

Det skal siges at jeg aldrig har den med på vandet, og jeg vedligeholder den flittigt.

Kan jeg selv gøre noget, eller er det noget jeg skal tage med forhandleren ?
Svar
#2
Puds den væk og giv den lidt olie.

Uden at have set den vil jeg mene at den næppe har nogen betydning.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Står dit våbenskab i et fugtigt eller koldt rum?
Et 3 år gammelt gevær bør ikke ruste i løbet, hvis det bliver passet bare nogenlunde. Ellers er der noget galt.
Jeg geværer der er 50-60 år gamle og de bliver ikke nusset specielt om. De bliver bare trukket rene efter jagt og skydning. De har ikke antydningen af korrosion i løbene.
Svar
#4
Det står tørt og varmt, og sammen med en del andre våben der ikke er problemer med.

Tænker bare at der er noget galt med løbet, når pletten dukker op det samme sted, og uden umiddelbart at have været udsat for rustskabende faktorer.
Svar
#5
Update, efter at forhandler talte med Browning, nåede de frem til at de gerne ville se den på fabrikken. Så den er lige blevet afleveret og sendt til Belgien - så må jeg jo vente pænt og se hvad der sker.
Svar
#6
Hej Frederik.
Noget nyt i rust sagen.
Venligst Mogens
Svar
#7
Den ligger stadig ved Browning i Belgien, jeg skal nok lave en update når jeg hører noget.
Svar
#8
Tjaa, så har Østjysk haft den i over 3 1/2 månede, og der er stadig ikke kommet noget tilbage. Ikke helt så imponeret over dem længere.

Skal dog siges at de har tilbudt mig at låne et gevær, indtil min kommer retur - men har dog ikke lyst til at gå på jagt med et våben jeg ikke kender.
Svar
#9
Ååå Frederik hold dog op med at väre en hängemule fordi du ikke kan komme på jagt med dit EGET gevär, ta det som et äventyr, lån det gevär og kom ud i naturen, og hvem ved måske skyder du bedre med dit lånegevär, Desuden er der jo en del papirarbejde involveret med at sende et gevär til Belgien og tilbage, Browning er jo et kämpe firma som har tusindvis med reklamationer årligt og de tar dem sikkert i turorden.
Så nyd livet [Big Grin]
Svar
#10
mon ikke jeg har et andet jeg bruger i stedet :-)

Men ville da hellere bruge det der var købt til formålet.
Svar
#11
Ja, og lad nu være med at være skuffet over Østjysk. De kan ikke gøre for at Browning er længe om at kigge på din bøsse. De kan kun sende det derned og vente lige som dig.

PS: hvis din bil er på værksted, tager du så heller ikke mod tilbuddet om en lånebil............fordi den ikke passer til dig [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Så skete der endeligt noget.

Har i dag fået mit gevær retur.

I stedet for at reparere, er der kommet ny pibe på. Choke typen er anderedes end før, så min gamle choke passer ikke længere og rem bøjle manglede. Det skabte dog noget forvirring da jeg sagde at det ikke mit gevær (kunne se at piben var anderledes, men et par af skrammerne og serienummer var rigtigt…).

Da jeg påpegede manglerne, fik jeg dog monteret nye rembøjle og tre nye Breiley chokes med uden beregning - Så det kan jeg bestemt ikke klage over.

Ville dog ønske at de havde fortalt mig hvor lang tid den slags tager fra starten, så have jeg ikke kimet dem ned hver 14. dag i min frustration over at der ikke skete noget.
Svar
#13
Tillykke. Så håber jeg at den skyder mindst lige så godt som før.
[Big Grin]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Jeg tror faktisk at svaret ligger i det du selv nævnte: Geværet står tørt og varmt ... .

Stål ruster simpelthen hurtigst under netop de forhold! Dette pga. fysikkens love! Opbevar således ALDRIG din bil i en tør og opvarmet garage, den vil ende med at ruste hurtigere end den kører!

Og at de andre våben ikke ruster (lige så hurtigt) kan skyldes at de er af bedre stålkvalitet!

Men det var da godt at du fik et par nye piber!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#15
Jeg tror faktisk at svaret ligger i det du selv nævnte: Geværet står tørt og varmt ... .

Stål ruster simpelthen hurtigst under netop de forhold! Dette pga. fysikkens love! Opbevar således ALDRIG din bil i en tør og opvarmet garage, den vil ende med at ruste hurtigere end den kører!

[?][?][?]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
Jeg tror at der er andre naturlove i Grønland[Wink]
Svar
#17
Tænkte på om de bruger gas brænder til opvarmning i Grønland [8D]
danner kondens. .

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#18
Nu har jeg faktisk været smed, så jeg mener nok at vide en del om stål!

Rust er en oxyderingsproces, og er i princippet det samme som når kobber irrer og aluminium korroderer. Og den proces har ideelle forhold når stålet opbevares tørt og varmt!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#19
Aaaargh ... sikke da noget ... øøøøøhhh..[:I][V]

almindeligt Stål er over 90 % jern ... Jern oxyderer normalt til rust, som er såkaldt "hydreret" jern-III-oxid -- For at danne den kendte røde rust, SKAL der altså være fugt til stede (H20) ellers dannes der sorte/mørke jern-forbindelser/oxider..

Varme OG fugt øger rust-reaktionen, ligesom tilstedeværelsen af salt fungerer ved ionisering af vandet, så det bliver ledende, og dermed fremskynder processen. Syre kan angribe/tære stål ved at danne andre forbindelser af jern, vand og ilt og "syre-rester"

Så køligt og tørt er den sikreste måde at opbevare stål på..

Hvis metallet bliver for koldt risikerer man kondens ( = Vand!!) specielt hvis det kolde metal med jævne mellemrum kommer i kontakt med varm luft, der kan indeholde større mængder vanddamp end kold luft

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Er det den samme Umimmak der mener at det er bedre at skyde uden kikkert??????

Kan han have været udsat for luftmangel under fødslen eller at navlestrengen har været viklet rundt om lille Minimikmak [B)]

--
FKF

ANNA
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)