Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
farvning af trofæer
#1
Hej
Efter en tur til Skotland hvor opsatserne har været udsat for en lidt for kraftig afrensning på bagsiden nederst på stængerne, vil jeg gerne have disse farvet lidt igen.

ER der nogen der har erfaring hermed eller skal man til konservator for at få dette klaret med tilfredsstillende resultat?

Mvh Martin
Svar
#2
Ser man overhovedet affarvningen når de hænger på væggen?
Jeg tror ikke du vil få et tilfredsstillende resultat med plet farvning.

Dyrk historien og drop reparationen vil være mit råd.

D93
Svar
#3
Kaliumpermanganat 3% kan købes på apoteket og kan bruges til at farve de hvide partier på en opsats.
Pas, på, det er ætsende og den pensel man bruger bliver en engangspensel.

Mon ikke Mcc, AB eller CP kan fortælle mig hvilken fareklasse, transportklasse og embalageklasse vi arbejder med her ??? [Big Grin]

Sakset fra http://www.raavildt.dk :

Hos materialisten kan man købe en 100 ml kaliumpermanganat i 3 %opløsning, hvilket er, hvad man skal bruge til farvning af opsatsen. Man skal også bruge en lille skål samt to-tre forskellige størrelser bløde pensler. Plastposer, som kan dække/beskytte dyrets kranie under farvningen af opsatsen, er en god ide. Jeg vil anbefale, at man har plasthandsker på, når man arbejder med kaliumpermanganat, ligesom køkkenrulle og rent vand i nærheden er at foretrække, hvis der skulle ske uheld. Opsatsen lægges i vand en-to dage, hvorefter basten er let at fjerne (evt. ved hjælp af en lille kniv). Hele kraniet samt opsats afkoges og opsatsen vil herefter fremstå som hvid. Efter afkogningen skal opsatsen kun tørre lidt, hvorefter den kemiske proces kan begynde.

Selve farvningen af opsatsen tager ikke lang tid, men man skal passe på ikke at dryppe kaliumpermanganat på dyrets kranie, da det ikke er til at fjerne bagefter. Ligesom det færdige resultat bliver det bedste, hvis man tager sig tid til farvningen af opsatsen. Kaliumpermanganat smøres på opsatsen, som hurtigt og let suger farven til sig. Den rød-violette farve ændres efter lidt tid til en smuk brun farve. Farvningen foretages over flere gange, og for hver gang, man påfører et nyt lag oven på et andet lag, bliver farven mere brun. Tag evt. et andet trofæ og se, hvor den lysebrune og mørkebrune farve er på en almindelig opsats, og forsøg så at ramme farverne, så de bliver så naturtro som muligt. Lad flere gange opsatsen ”tørre” et par minutter, før du påfører et nyt farvelag.

Hvis man vil have, at opsatsen skal have hvide sprosser, skal man selvfølgelig ikke påføre noget kaliumpermanganat på sprosseenderne. De steder, hvor man vil have en lysebrun farve på opsatsen, smøres kun ét, måske to lag kaliumpermanganat på. Der skal påføres flere lag kaliunpermanganat, jo mørkere man vil have opsatsen.

Hvis man evt. har en spidsbuk i bast, som også skal farves, vil jeg stærkt anbefale, at man først øver sig på denne, før man kaster sig over farvningen af et guldmedaljetrofæ fra Sydengland.

Hvis man bliver bidt af denne ”farvning af trofæer” og man evt. skyder mange bastbukke i løbet af året, kan man eksperimentere og lave forskellige farvevarianter ved at tilsætte farvestoffer i kaliumpermanganatet.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Også klippet fra http://www.raavildt.dk

Hvis man har givet opsatsen kunstig farvning, vil den altid få nul ud af fire point i farve, uanset hvor godt man har farvet opsatsen.

Når I er udenlands jagt f.eks. i Polen så fortæl de lokale jægere/stalkere, at når de koger bukkene af skal det være i vand og kun rent vand. Blegningen er ikke det vigtigste, men at kød og hjerne bliver kogt væk. Pointere, at hvis rosenkranse mm. bliver bleget kommer det til at koste i trofæafgift og bliver indført i protokollen - det hjælper som regelen lidt.Der kan jo være rester af bast på forårs bukke (derfor tager jeg afsted i august[Smile]). En medalje buk koster trods alt og efter jegtrejse bureau fra 6-7,000 og opefter.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Nu går jeg ikke op i points og jeg koger selv mine bukke.
Nogen gange har jeg haft for meget vand i gryden eller opsatsen har forskubbet sig lidt.
Så pynter jeg lige lidt på de blege områder inden jeg lægger dem på hylden. [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
M@X: Jeg var af den opfattelse at du brugte opsatserne til håndtag til øloplukkere, som du solgte til sjællænderne (et uoplyst folkefærd fra djævleøen), til overpris naturligvis[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
SHHHyyyYYYYHHHHHSSSHH [Wink][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Man kan alligevel ikke se farven, når de ligger i papkassen... ;-)

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
Madkulør har jeg brugt til en enkelt buk - det ser sgu fint ud samt bliver ikke klamt med tiden (som ellers frygtet). Det værste af det kan nok tage af - ellers afbleger du bare stængerne med brintoverilte igen [Big Grin]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Skosværte !

mvh
mvh
Svar
#11
Madkulør hører hjemme i brun sovs og ikke på bukkeopsatse [Wink]

Svarer til at male din bil med plasticmaling og malerrulle.

Kaliumpermangenat er billigt og nemt at påføre med en lille pensel.

Og til Thorlaks oplysning har bukke jeg har pletfarvet, fået point for farve ved FHH.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
læder sværte og sprit bejse,virker fint

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#13
M@x 2.0:
Enig - men det virker.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#14
Opsatsens originale farve stammer jo fra blod fra basten, og så lidt plantesaft.
Skær dig selv i fingeren, og "Fingermal" så der hvor opsatsen er blevet bleg. [:o)]
Det tror jeg ikke nogen opmåler kan se.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by KGSAKO

Opsatsens originale farve stammer jo fra blod fra basten, og så lidt plantesaft.
Skær dig selv i fingeren, og "Fingermal" så der hvor opsatsen er blevet bleg. [:o)]
Det tror jeg ikke nogen opmåler kan se.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W



Der er ikke meget blod i basten når en buk fejer opsatsen. Det giver kun lidt farve.
Man kan sådan set farve den med hvad det skal være. Slidstyrken betyder vel ikke meget, når den hænger på væggen. Nogle bukke er helt grønne i opsatsen, hvis de har fejet og gået meget i raps.
Skal det se rigtig naturligt ud, kan man jo som afsluttende finish gå ud i skoven og "feje" hornene på et ungt gran eller fyrretræ. Så kommer der noget harpiks og skidt ind mellem perlerne.
Svar
#16
Mon ikke Mcc, AB eller CP kan fortælle mig hvilken fareklasse, transportklasse og embalageklasse vi arbejder med her ???

Sagtens. Det ville du også selv kunne, hvis ikke du havde siddet og sovet i den fede sofa[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
DAMN !
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
[Big Grin]

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)