Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spændinger i låsestol?
#1
Tænkte på, en låsestol med klemmebøsning til vekselpibe, nå da blive ramt af metaltræthed på et tidspunkt, eller? Da den klemmer hårdt om piben[8)]
Svar
#2
Nej. Jeg har aldrig hørt eller læst om at det skulle være et problem.
Jeg vil tro at det kun drejer sig om få hundrededele af en millimeter, der skal klemmes.Uden at jeg nogensinde har målt på det.
Det er en meget lille bøjning af stålet, som det sagtens kan holde til gang efter gang.

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by deerdk

Tænkte på, en låsestol med klemmebøsning til vekselpibe, nå da blive ramt af metaltræthed på et tidspunkt, eller? Da den klemmer hårdt om piben[8)]



Hvis låsestolen skulle få metaltræthed, så skulle piben da lide af metaludmattelse. Den bliver belastet meget hårdere.

Nej, en låsestol med klemmebøsning a'la Sauer og S&L vil ikke få metaltræthed i din levetid, hvis du spænder skruerne korrekt og ikke overspænder dem.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Metaltraethed vil ikke forekomme indenfor de foerste generationer. Jeg er helt sikker paa riflen vil slidt op paa andre omraader inden da. Paavirkninger der foerer til metaltraethed taelles I millioner ikke I hundrede eller evt. tusinde hvis du goer det til en dagligdags oevelse at skifte pibe.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
naarrh, hjemmelader

Når jeg åbner en øldåse og vrikker tabben frem og tilbage 4-6 gange, så knækker den af metaltræthed.

Det er antallet af udbøjninger ud over strækgrænsen der bestemmer antallet af påvirkninger inden metaltrætheden får metallet til at "falde i søvn".

Så længe du bliveret stykke under strækgrænsen sker der ikke noget. Desværre kan strækgrænsen flytte sig nedad ved mange påvirkninger tæt på grænsen.
Så strækgrænsen er lidt diffus.

Men på en låsestol er man ikke i nærheden ved normalt brug, så du ahr da ret i at daglige pibeskift i et eller flere liv ikke fører til metaltræthed [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Det er helt korrekt M@X. Man kan faa alt til at gaa I stykker hurtigt hvis man belaster det ud over flydespaendingen. Men hvis vi antager at laasestolen ikke voldt.... I den grad skal der altsaa rigtig mange paavirkninger til foer den revner..

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Mange tak for svarene alle sammen[Smile] Så spænder jo roligt videre på min Victory..

Mvh
Erik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)