Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9,3x62 med tsx 250 grains
#1
Hej,

Jeg var lige igang med at lade lidt 9,3'er til min nye browning longtrac. Løbslængde ca 50 cm incl kammer.

Den er hovedsagelig tiltænkt lidt svine og drivjagt i Tyskland og Polen, så jeg har købt en god klat barnes 250 gr TSX FB. (Ingen bly)

Jeg bruger i forvejen mest N140, så denne ingrediens skulle også gerne med. Fænghætten cci 200.

Col: 83,0

Jeg fandt ikke lige en desideret opskrift med disse indgredienser, men... men nogle der mindede lidt om det. Og jeg har ikke nogle ønsker om at nærme mig noget grænseland og forsøge at ændre min kartoffelkaster fra hva den er, bare nok fart til at TSX'erne reagerer rigtigt... Og her kommer lidt mit spørgsmål..?

Jeg får altså meget lidt fart ud af den. Ikke et umiddelbart problem for mig, men reagerer TSX'eren ordentlig ved disse hastigheder?

55 grains = 692 m/s
56 grains = 698 m/s
57 grains = 705 m/s

I øvrigt meget beskedne stigninger med krudforøgelsen... (Iøvrigt ingen tryktegn på hylstrene)

- Folder min TSX'er sig ordentlig ud ved disse hastigheder..?

- Er der i det hele taget fornuft i de sidste 2 grains når det giver så lidt? Eller burde jeg i realiteten bare fortsætte et eller to grains mere?

Jeg er selvfølgelig ikke blind for at N135 måske kunne hjælpe lidt med hastigheden pga det korte løb, men... Hvis jeg kunne undgå endnu en krudttyper i samlingen, så... Smile

Måske der er en venlig sjæl der kunne listes til at køre ladningen gennem QL ? - jeg tænker selvfølgelig på trykket, men også forbrændingsniveauet.

Håber der er nogle der har lidt input...

/Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#2
Syntes det virker som meget lidt de to sidste grains giver. Men til drivjagt er det jo nok ligegyldigt.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Ja, det er overraskende lidt de sidste 2 grains giver... 10 m/s er jo nærmest bare hypotetisk... Altså, m.m. Man ligger i nærheden af en underladning..?

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#4
QL synes at du ligger på 3774bar (max: 3900bar) og 739 m/s.

De 57grs ligner en god ladning - hvordan er det med præcisionen med den ladning.

Dit hylstervolumen kan være større end standarden, det kan muligvis forklare din lavere målte hastighed.

[Image: Screenshot%202014-06-13%2017.00.07.png]

Jeg har tænkt mig at gøre det samme med TTSX med 56grs N201 og når ca samme hastighed i QL. Har netop valgt TTSX for at sikre god effekt, men jeg ville personligt ikke tøve med at bruge TSX'eren foran 57grs VV N140 på normale drivjagtsafstande.

Mvh Pete
Svar
#5
Jeg bruger følgende opskrift til min NKT.

Ttsx 250 gr
N202 58 gr
Norma hylster
Federal 210 tændhat

Jeg har en S&L Classic med 52 cm pibe og har ingen problemer med at få kuglerne til at ekspandere med den kombo.

Jeg kan ikke huske COL.

Håber det kan bruges

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#6
Jeg er helt pjattet med denn kombo. Mine bønner forlader dog hjemmet med 800 m/s og ladningen er rød i Quickload, men jeg har aldrig haft problemer af nogen art.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Jeg har kørt med tæt på den samme ladning bare at det er 250 gr accubond og ligeledes 57,5 gr N202

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#8
Mange tank for tilbagemeldingerne... Især dig Pete, dejligt lige at få sikkerhed for, at jeg ligger i fornuftig trykzone og at forbrændingen er meget tæt på idel...

Jeg har fået en mundtlig melding på at barnes-kuglerne gerne skulle reagere fra 500 m/s og opad... Så jeg tænker umiddelbart bare at jeg fortsætter med 57 grains N140, og så accepterer den lidt langsomme kugle...

Overvejer måske et forsøg med en svinekam og en vanddunk bagved... Smile

Jeg mangler også at teste presisionen ordentlig endnu, det er jo den giver anledning til ændringer af krudttypen, men... Mon ikke den fungere med det godt fyldte hylster (en lille smule komprimeret) og den fine forbrændingsprocent.

Som nævnt skyder jeg med en Browning Longtrac halvautomat... Kunne det være lademekanismen, altså gaskammeret for genladning, der stjæler lidt tryk og dermed fart..?

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#9
Min beregning i Istrelok siger mig, at den holder 500 m/s ud til 300 m med givne hastighed... Smile

Griner... Og dropper ca 71 cm... [:o)]
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#10
Drivjagt på 500 meter, en ny jagtform som jeg ikke kender til[Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#11
Nej, nej Marion, du er helt fejl på den... Kun ud til 300 meter... Wink

Husk 3-5 meters foranhold på grissebasserne... Eller hvis de kommer i en rotte, så bare sigt på den foran den du gerne vil skyde... Wink

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#12
Den her er beregnet til at "tøffe" afsted med ca 680m/sek
jeg har ikke haft den over en kronograf
TSX 250 grains
N135 52,8 grains
COAL 82,5 mm
Gænghætte CCI 200lr

[Image: foto_zpsc7a024fc.jpg]

Den er taget ud af et smålandsk madsvin [Big Grin]

Mvh LWL
Svar
#13
Perfekt LWL... Så er jeg rolig, og svinekammen bliver istedet gemt til grillen... Wink

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LWL

Den her er beregnet til at "tøffe" afsted med ca 680m/sek
jeg har ikke haft den over en kronograf
TSX 250 grains
N135 52,8 grains
COAL 82,5 mm
Gænghætte CCI 200lr

[Image: foto_zpsc7a024fc.jpg]

Den er taget ud af et smålandsk madsvin [Big Grin]

Mvh LWL


Utroligt at sådan en lille smålansk madgris ,kunne stoppe sådan et halvtungt kobbersøm med moderat fart.
Den burde have tøffet tværs igennem, og ud i det smålanske samfund[Big Grin]
-,men den blev måske skudt på langs?

[Image: kludder_zpsb5521caa.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Michael D.

dejligt lige at få sikkerhed for, at jeg ligger i fornuftig trykzone



Qload kan kun give en teorestisk beregning af trykforløbet, hvis du vil sikre dig at tryket ikke er over max bør du følge guide i nedenstående hvor hylsterbundes udvidelse iagtages med mikrometerskrue eller en af de bedre digiskydelærer

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=22171

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#16
Hej Bjarne,

Tak for input. Jeg var nu egentlig ikke særlig bekymret for overtryk, nærmest mere det modsatte... Smile

Ja, du har fuldstændig ret, man burde måske lege lidt mere med en micrometerskrue, men sådan en er desværre ikke i samlingen... Normalt, og som sådan også i dette tilfælde, så stiller jeg mig fuldt ud tilfreds med simple visuelle inspektioner af hylsteret og grundig observering af hastighed, og især hastighedsstigningen mellem ladningerne.

Jeg er godt klar over at den simple visuelle inspektion af hylsteret ikke giver særlig meget Info, men hastighedsmålingen, sammenhold med diverse ladedata og tilhørende hastigheder, sætter jeg rimelig meget min lid til...

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#17
@ Skytmar

Svinet er skudt rimeligt pænt på tværs , men den var betydeligt størrer end først antaget [:p]

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=32430

Mvh LWL
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Michael D.

man burde måske lege lidt mere med en micrometerskrue, men sådan en er desværre ikke i samlingen



Hej Michael

Jeg klarer mig fint med en digital skydelære, den viser fint hvornår hylsterbunden begynder at udvide sig, så skal man jo blot have lidt mindre krudt i [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)