Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kobberkugler til 6,5x55?
#1
Hej formænd

Jeg er blevet inviteret til Tyskland på jagt. De tyske regler dikterer kobberkugler i det område, hvor jeg skal jage. Jeg har ingen erfaring med kobber, men jeg har hørt om (T)TSX, GMX, E-Tip m.m. Umiddelbart tænker jeg, at 130 grains må være bedst?
Hvad skal jeg lade til min 6,5x55?

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Skal ihvertfald ikke være den som sider i RWS evolution green. Mage til møg kugle

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#3
Jeg bruger 130 Grains TTSX'ere til min 6.5x55, dem er min T3'er helt pjattet med.
Og som bonus har de samme træfpunkt som 140 grains Golden Target.
De slår godt ihjel, men de laver ikke altid meget hul, super godt for kødjægeren med egen schweiss hund... Mindre godt hvis man står oppe i Sverige og der ikke er nogen ordentlig hund i miles omkreds [xx(]

Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#4
@mosse6: hmm, TTSX kan jeg kun finde som 100 og 120 grains på Barnes' hjemmeside. TSX derimod findes i 130 grains. Det lyder som om du har erfaring for lange flugtafstande?

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Jeg har forsøgt mig med Hornady GMX .
jeg har lavet et par forskellige ladninger , dem kan jeg holde på et A4 ark på 100 m [Sad] Og jeg har en bekendt der fik samme startresultat , så jeg er så småt at være klar til at gå over til TTSX . Det lyder til at i andre har noget bedre erfaringer med dem .

Mvh LWL
Svar
#6
Lars, prøv at spørge GT om Nosler E-tip. Den er han vist helt pjattet med, både hvad angår præcision og terminal ballistik. Jeg har ikke selv erfaring med kobbersøm, men jeg serverer da af og til vildsvin og rådyr for familien, så måske skal man efterhånden se den vej, også selvom jeg ikke (endnu) har været på jagt i Tyskland.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jeg vil til at afprøve nosler e-tip i min 7x64. Jeg skal nok ligge resultaterne op på siden. Vil afprøve en 7mm i 150 gr.
Svar
#8
Køb Barnes TTSX 120gr!!! De fungerer perfekt. Du behøver ikke tungere kugle i 6,5x55 og du overholder så rigeligt energikravet om 2000J på 100m.

Hold dig langt væk fra TSX. Jeg ved at flere har gode erfaringer - jeg har dog KUN dårlige. De bøjer af i vildtet og kommer ud de mest underlige steder.

Mht TTSX så vil du blive overrasket over, hvad så "lille" en kugle kan udrette!

K&B

J.
Svar
#9
Jeg /Vi har eksperimenteret lidt med Lapua Naturalis 9,1g. Kuglen går sammen med mega 10,1g, den fortrænger 65cm vand gennem 4 plastdunke, ekspanderer i den første dunk.
Der er pt nedlagt 4 stk råvildt med nævnte kugle, alle med gode resultater, god dræbeevne og beskeden kødskade.
Jeg er ikke i tvivl om, at det er kuglen til hjort og svin i 6,5ern

Marc
Marc
Svar
#10
@Lars M.L.

Det er mine pølsefingre der driller... det er 120 grains jeg bruger.

Og nej, den virker fint i vildtet, slår godt ihjel og laver ikke så meget ravage, men hvis det er muligt, så undgår jeg gerne at gennemskyde større knogler, og så render Råvildt altså lige en 40-80 meter, og med mindre man har frit udsyn over en mark eller Lign., så kan de altså være svære at finde.

Men den der følelse man har i maven når der ikke er schweiss på anskudssteddet, den bryder jeg mig ikke om.

Hvad skal man så? begynde at lede selv? ringe til en hundemand?
man mener jo man har sat en god kugle, men alligevel kan man ikke finde blod eller andet.

Men det er jo altid en opvejelse af gode og negative sider hvad man vælger, jeg bruger ihvertfald stadig kuglen.

Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#11
Nu har jeg prøvet det der kobberskrammel og nu også E-Tip.
E-tip skyder brutalt godt på 300+ m i både min Barnard og i TRG´en Intet af kobberet har haft anvendelig præcision på distancen og foulede brutalt.
Et alternativ kunne være "Kværulanten´s" kugler, ej, det lød grimt....
De er i ren messing og et yndet emne for kopiering:.-)
Så snart manden får snøvlet sig færdig bliver jeg nødt til at kaste et hundrede stykker på vildtkroppe så vi kan få at se om det holder i længden.

@Mosse, så er det sku da lidt godt ved kobber..... man holder træningen ved lige hos landets schweisshunde[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
erfaringer med tsx 130 4 stk. råvildt alle faldt på stedet med hjerte lunge træf alle skudafstande under 120 meter meget lidt (ingen kødødelæggelse)masser af schweiss det nærmest løber ud af dyrene 1 stk. dåvildt flugt afstand 15 meter ren lunge kugle skudafstand 47 meter masser af schweiss og lille udgang meget lille erfarings grundlag men fint indtil nu. har haft lidt bøvl med precision efter en grundig kemiske rengøring af riflen men sidste teste hvor riflen er skudt til igen og med dæmper viste ok precision skyder indefor et par cm som mine gt og oryx [Wink]
Svar
#13
[quote]Originally posted by GT
E-tip skyder brutalt godt på 300+ m i både min Barnard og i TRG´en Intet af kobberet har haft anvendelig præcision på distancen og foulede brutalt.

Gammeltoft - jeg kan altså ikke få mening i det du siger her - kan du ikke lige forklare det så en jysk kjøbenhavner kan forstå det?
Svar
#14
har ikke kunnet fået 100-120gr TSX, TTSX eller CEB at samle fornuftig i min 6,5er (er det lang throat der er problemet?.. har relativ tung sporter pibe).. vil have nok fart på ellers ingen ide mht høj BC etc. Har tidliger brugt 'gal tyskers' 6gram kobber = super god/pålidelig virkning i vildt (sweiss uden kød/pels smadder.. kort flugt) .. dog vægtkrav og vindafdrift 'ruler den out' mht skotland .. han er nu gået over på messing og endnu lettere kugler (design til typisk tysk skov/bakke/bjerg uden vind). Hans gamle design findes dog under tidligere samarbejdspartner Sax's udvalg af 6,5mm kobber kugler

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#15
Mine oplevelser med TSX og TTSX er ganske positive. Jeg har ikke samme lange erfaring som GT, men jeg har vel skudt en 4 krondyr og 8-10 stk rådyr med kuglerne. Jeg har brugt dem i 6x45, 243, 6,5x47 Lapua, 308 (fabrik) 280AI, 7mm rem mag og 338 win mag.

Jeg syntes ikke de afsætter så meget kobber. Det var langt være med de gamle X og ikke være end TBBC, som jeg kortvarigt brugte engang i 338 win mag (ej på jagt).

Mine begrænsede erfaringer er, at hvis man skyder midt på lungerne, så løber de ligeså langt som da jeg brugte Nosler Partition og til dels Hornady IL.
Skyder man på skulderen, så ligger de på stedet, nøjagtig som hvis man bruger andre kugler :-)

Udgangshullet er lidt mindre, men jeg har ikke oplevet, at der ikke ligger blod på anskudsstedet og i sporet.

Præcisionen har været fin i alle kalibre, men jeg må indrømme, at jeg i nogle kalibre har skullet teste en del med krudtet, før jeg fandt noget brugbart.

Jeg bruger kun TSX og TTSX på jagt i dag :-)

Mvh Søren
Svar
#16
[quote]Originally posted by wolf_skate

har ikke kunnet fået 100-120gr TSX, TTSX eller CEB at samle fornuftig i min 6,5er (er det lang throat der er problemet?.. har relativ tung sporter pibe).. vil have nok fart på ellers ingen ide mht høj BC etc.

/wolf_skate

Jeg har i 280AI og 338 win mag gjort den erfaring at TSX og TTSX ikke kunne skyde ordentlig med langsomme krudttyper. Så jeg vil anbefale, at du prøver et relativt hurtigbrændende krudt fx N203B og ser om det hjælper. Derudover tror jeg de bedst kan lide ladninger tæt på maks.

Mvh Søren
Svar
#17
Og en krølle på det - jeg har erfaret at præcisionen er bedst, såfremt du sætter kuglen dybt. Jeg sætter dem altid så den sidste udfræsning i kuglen akkurat er synlig. Det har virket hver gang ind til nu...

J.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by GT

Nu har jeg prøvet det der kobberskrammel og nu også E-Tip.
E-tip skyder brutalt godt på 300+ m i både min Barnard og i TRG´en Intet af kobberet har haft anvendelig præcision på distancen og foulede brutalt.
Et alternativ kunne være "Kværulanten´s" kugler, ej, det lød grimt....
De er i ren messing og et yndet emne for kopiering:.-)
Så snart manden får snøvlet sig færdig bliver jeg nødt til at kaste et hundrede stykker på vildtkroppe så vi kan få at se om det holder i længden.

@Mosse, så er det sku da lidt godt ved kobber..... man holder træningen ved lige hos landets schweisshunde[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Kan man købe færdig E-tip ammo i cal 30 180 grains herhjemme ?
Svar
#19
No clue.

Jeg startede bare med at lade med dem da det andet skrammel ikke virkede i nogen af mine rifler.
Fra professionelle jægere omkring er meldingen at dyrene generelt løber noget længere med Barnes kuglerne. Ham jeg lige har besøgt i Namibia så helst ikke at man brugte Barnes grundet flugtafstandene.

@Leo,
det jeg mener er at skal jeg skifte til et alternativ, så skal det skyde lige så godt på 300+m som f.eks mine Accubonds. Ellers skifter jeg ikke.
Hvorfor vælge noget der skyder ringere??
Jeg har stadig til gode at se Barnes performe i nogen af mine rifler[xx(]
Har iøvrigt også selv alt for ofte set langt længere flugtafstande end godt er.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
@GT nu gik din oprindelige udtalelse jo på E-Tip, så jeg er ligesom Leo lidt forvirret? Har du eller har du ikke positive erfaringer med E-tip?

@Lars - i mine øjne er kobberkugler dødsstødet til 6,5mm og større vildt! Du skal sgu ud og have ny riffel inden du tager til Tyskland[Big Grin]

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)