Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ase Utra Sl 5 vs Sonic 45
#1
Jeg er super glad for min Sonic 45 dæmber. Men en god ven har vist mig en lille dejlig kompakt Finsk lyddæmber. Er blevet noget lun på sådan en.
Men nu til det store spørgsmål........... Hvis jeg smider 2600 jyske dadler eftet sådan en lille rustfast satan, som så bliver i kaliber .25 med M 18*1 gevind ( da det er hvad jeg kan finde på deres side, når den skal bruges til kaliber 223 rem med tyk pibe )
Dæmber den lige så godt, som min Sonic 45 max 6 mm. ????
Det der tiltaler mig ved den lille Finske dæmber, er at den faktisk er så lille !!!!

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Tror ikke du bliver skuffet det er en proff. dæmper som kan tåle 250 skud på et bælte.
Skal teste en i næste uge. Har store forventninger. Den udvikler sig ikke til en "rocket" launcher....

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#3
Lyder spændende. Men Sonic bliver jo heller ikke til en granat. He he
Som skrevet , jeg er yderst tilfreds med min Sonic , men er simpelhen så forelskede i den lille Ase sl 5. [Smile]
Hvorfor er der altid noget nyt grej , som vi våben nørder bare skal have og prøve.....?[Big Grin]

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Jeg blev også forelsket ved første blik i den lille SL5 og måtte bare eje den[Smile] jeg har ikke brugt min Sonic siden. Faktisk er SL5 ca. 50 gram lættere end Sonic og uden at have målt lyden så vil jeg vurdere den dæmper det samme.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#5
Jeg kender ikke til ASE dæmperen, men jeg har svært ved at forestille mig at 2 dæmpere med meget forskellig volumen vil dæmpe lige godt(medmindre max dæmpning allerede er opnået med den mindste dæmper).

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Jeg har nogle gange i år skudt med Sako på feltskydning, på sammen hold var der også en anden VTFér med en Sonic 45 ligeledes på en kaliber 6.5x55

jeg kan ikke høre forskel på dæmpningen på de to dæmpere, og samme konklusion er de forskellige banekommandører kommet frem til. Om der teknisk er dæmpningsforskel skal jeg lade være usagt, men mine ører kan ikke opfange forskellen.

Jeg har selv købt en Aseutra jet-z compact til min 308ér - den synes jeg er endnu mere "diskret" qua dens mindre diameter.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
Hej RKN

Jeg har både en Sonic 45 (faktisk har jeg to [:I]) og en AseUtra, mine gamle sløve jægerører kan ikke høre forskel på de to så min subjektive vurdering er at de dæmper lige godt.

Den lille SL5'er er bare superfed i øvrigt, på min Barnard giver den en "træfpunktsændring" på 1 cm til højre når den er monteret. Træfpunktsændringen for min Sonic45 er dog også minimal 1 op og 2 til højre.

Balancen i riflen er lidt bedre med Sonic (selvom den faktisk er lidt tungere), jeg tænker det er fordi at Sonic'en har et tyngdepunkt der ligger lidt længere tilbage qa at det er en teleskopdæmper. Det betyder at min riffel er mest behagelig at gå med i en rem over skulderen med dæmper monteret hvis jeg har min Sonic på.

Hidtil har jeg brugt Sonic på jagt, men på efterårets Skotlandstur bliver det SL5 (hvis jeg altså modtager svar og dispensation til udførsel fra justitsministeriet). Årsagen er den helt ubetydelige træfpunktsændring kombineret med at SL5'eren lige passer i min lomme. Det betyder at jeg kan knokle op af bjergsiden uden dæmper monteret med deraf følgende god balance i riflen på skulderen og så montere den når/hvis jeg sidder på anstand.

Summa summarum - det er begge fede dæmpere og jeg er glad for dem begge to.

Mvh.
Anders
Svar
#8
Tak for alle de gode svar. Må nok lige kæle lidt mere for en Ase, inden jeg køber en.
Ang. Træfpunkt ændring, så skal jeg kun give ét klik op, når jeg monter min sonic.
Yderst nemt.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Jeg er osse kommet på ase utra sl5 lille og lækker sag lige t lommen[Smile]
Har lige fået jet-z hjem til test . Den er vist heller ikke dum[Wink]
Svar
#10
Lidt sammenlignende tal

Fabrikat---------------------------Ase Utra sl 5------sonic 45
Diameter---------------------------44,5---------------44,6
Vægt-------------------------------420----------------450
forlænger våbnet-------------------100----------------115
balancepunkt i forh. til munding--+5cm--------------- -1cm
garanti----------------------------2 år---------------5 år uden begrænsning
Største kaliber--------------------30-06ikke magnum---375HH
Pris------------------------------2600-3100-----------1500
Pris for montering incl beskytter 0-1000,- ----------- 0,-
Dæmpning subjektiv vurderet det samme for begge, dog er sonic kommet med et nyt låg som reducere snerren.
Montering-----------------------ren front uden støtte--teleskob med støtte
Tilbehør-------------------------??--------------------mulighed for rembøjle i front på dæmper eller holder til flimrebånd

Begge dæmpere er formodentligt i det helt klart mere problemfrie segment, og er begge et godt køb.

Til dem med stor erfaring, hvordan fungere det under jagtlige forhold, med at skrue dæmper og gevindbeskytter, af og på, særlig med henblik, på mulighed for skidt og møg i gevindet, kombineret med sandsynligheden for at få smidt gevindbeskytteren væk. Hvad er risikoen for at man får en dæmper fyldt med lommeuld og gammel lakrids, hvis man stopper den i lommen?


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#11
Jeg smed lige en ny ase sl5 på vægten den vejer med m 18 gevind 403 g

Min brugte ase sl5 vejer 409 g men det er jo nok lommeuld i dæmperen der forøger vægten . Det er nok derfor den dæmper så godt[8D]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by helautomat

Jeg smed lige en ny ase sl5 på vægten den vejer med m 18 gevind 403 g

Min brugte ase sl5 vejer 409 g men det er jo nok lommeuld i dæmperen der forøger vægten . Det er nok derfor den dæmper så godt[8D]



Forskel i vægt på angivelser er baseret på forskellig gevind i dæmperen, det er ikke unormalt at en dæmper med ½unf vejer 25 gram mere end en med m18x1 gevind. Det er simpelt hen den større godsmængde i gevindstykket som er tilbage når der er lavet et mindre hul.
Det er også kendt at der sætter sig betydelige mængder koks og sod i dæmperne, når de bliver brugt. Et stykke hen af vejen forbedre denne koks og sod dæmpningen, og reducere mirage.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by n a

Lidt sammenlignende tal

Fabrikat---------------------------Ase Utra sl 5------sonic 45
Diameter---------------------------44,5---------------44,6
Vægt-------------------------------420----------------450
forlænger våbnet-------------------100----------------115
balancepunkt i forh. til munding--+5cm--------------- -1cm
garanti----------------------------2 år---------------5 år uden begrænsning
Største kaliber--------------------30-06ikke magnum---375HH
Pris------------------------------2600-3100-----------1500
Pris for montering incl beskytter 0-1000,- ----------- 0,-
Dæmpning subjektiv vurderet det samme for begge, dog er sonic kommet med et nyt låg som reducere snerren.
Montering-----------------------ren front uden støtte--teleskob med støtte
Tilbehør-------------------------??--------------------mulighed for rembøjle i front på dæmper eller holder til flimrebånd

Begge dæmpere er formodentligt i det helt klart mere problemfrie segment, og er begge et godt køb.

Til dem med stor erfaring, hvordan fungere det under jagtlige forhold, med at skrue dæmper og gevindbeskytter, af og på, særlig med henblik, på mulighed for skidt og møg i gevindet, kombineret med sandsynligheden for at få smidt gevindbeskytteren væk. Hvad er risikoen for at man får en dæmper fyldt med lommeuld og gammel lakrids, hvis man stopper den i lommen?



Tak for den uddybning som bekræfter mig i min oplevelse af de to dæmpere [Smile] For mit vedkommende kan jeg sagtens administrere at montere og afmontere dæmperen under jagtlige forhold uden at den bliver fyldt med lommeuld - det kan være at yderligere praktiske erfaringer modbeviser dette, så skal jeg nok krybe til korset og indrømme det her.

Kan man købe det nye låg i løs vægt og hvad koster det?

Mvh.
Anders
Svar
#14
Jeg monterer dæmperen inden jeg tager på jagt. Jeg forventer dog ikke 'lommeulds' problemer hvis jeg skal på en flerdages jagt hvor dæmperen skal afmonteres undervejs Smile

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#15
En af grundene til at SL5 næsten dæmper lige så godt kunne det ikke være at der ikke er meget volumen i den del af en teleskob dæmper der går ind over piben. Hvis den æder en 22mm pibe og diameter er 45mm udvendig er der ikke meget plads.

Derimod må det give meget ekstra dæmpning på en teleskob dæmper at tilføje frontmoduler.

Jeg har en Aimzonic idag, som forlænger 16-18cm og den vinder over en ren Sonic 45 i test, men jeg tænker at 2-3 ekstra moduler på Sonic 45 vil ændre det resultat og stadig være en tusse billigere.

Går man fra 45 op i 55mm diameter må indvendig volumen øges markant hvilket må have stor effekt på dæmpningen.

Nogen der ved hvor mange ekstra db dæmpning jeg kan forvente på en Sonic 55 i forhold til en ellers identisk Sonic 45?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Tilbehør: Til Ase Utra kan du købe et heat cover som tager meget af varmeflimmer, det virker fint og er nemmere at montere end flimmerbånd. Men der er faktisk også holder på heat coveret til flimmerbånd.

http://www.aseutra.fi/heatmirage-covers

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

En af grundene til at SL5 næsten dæmper lige så godt kunne det ikke være at der ikke er meget volumen i den del af en teleskob dæmper der går ind over piben. Hvis den æder en 22mm pibe og diameter er 45mm udvendig er der ikke meget plads.

Derimod må det give meget ekstra dæmpning på en teleskob dæmper at tilføje frontmoduler.

Jeg har en Aimzonic idag, som forlænger 16-18cm og den vinder over en ren Sonic 45 i test, men jeg tænker at 2-3 ekstra moduler på Sonic 45 vil ændre det resultat og stadig være en tusse billigere.

Går man fra 45 op i 55mm diameter må indvendig volumen øges markant hvilket må have stor effekt på dæmpningen.

Nogen der ved hvor mange ekstra db dæmpning jeg kan forvente på en Sonic 55 i forhold til en ellers identisk Sonic 45?

Stort knald = stort smil :-D



Jeg har som nævnt to Sonic i max. 7 mm - her har jeg da prøvet at tage frontmodulerne fra den ene og forlænge den anden med dem. Det giver en tydeligt hørbar øget dæmpning, men gør også dæmperen meget lang. Men utrolig dejlig at skyde i bænk med og min foretrukne opsætning når jeg sidder for mig selv og prøver nye ladninger [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#18
For mit eget vedkommende, vil jeg gerne ned under de 45mm i diameter.

Og har monteret en MAE T12 Scout på den Winchester 70 .222.Rem jeg købte af... var det Tagergaard ?!? (dårlig hukommelse lige nu)
http://mae.co.nz/products/t12-scout

Den er så kun 37mm i diameter, forlænger med 12.4cm, men går så 14.5cm ind over løbet og skaber sit volumen dér. Dog vejer den en smule mere, med sine 560gram.

Syntes nu stadig det er en ok løsning Smile

En våbenhandler lavede for nogle år siden rod i gevindet på én af mine kammeraters riffel (hvilket han først opdagede da han modtog riflen her i Grønland - "toppene" af gevindet var i 2/3 af gevindene totalt REVET af.)
Så der lavede jeg nyt gevind for ham.

Han skulle også have en kort kompakt ASE Utra monteret, men husker ikke lige modellen, men syntes hans var forholdsvis tung - så det har nok været en anden model. Men husker det var en "løbsforlængende" model også i ret stor diameter.

Men den endte også med at skyde rigtig rigtig godt. Smile Det er gode dæmpere i hvert fald.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#19
Sjovt nok så tåler SL5´eren sagten de helt store magnummer rent fysisk, men den dæmper knap så godt. Det var ihvertfald meldingen fra AseUtras repræsentanter på IWA messen. Deres anbefalinger er for at sikre dæmpningstal.

Til brutalis magnummerne så som 30-378wby og 338LM skal den bare hedde SL7 (4cm længere).
Jeg har brændt min egen SL5´er varm med 30 skud fra en 300 Win mag uden nogen problemer.

På 308´eren målte vi 1dB bedre dæmpning med SL5 frem for Sonic 45.

Lad mig bare sige at den er altså en lille fix dæmper.
Men i min optik skal det også være til en pibe der har M18x1 gevind.
Der er noget optisk forkert med frontmonterede dæmpere og M14x1 gevind......

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by n a

(...)Dæmpning subjektiv vurderet det samme for begge, dog er sonic kommet med et nyt låg som reducere snerren.(...)

Prøvede med en PM uden held - er den aktiveret?

Hvor købes dette låg og hvad koster det?

Min dæmper er en Sonic 45 max 8 her fra foråret.

//C-X
//C-X
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)