Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan afliver du påkørt vildt?
#1
[Image: 10409519_10152979055978975_6557910333745644165_n.jpg]

Sakset fra en anden persons opslag på facebook.

Skal absolut ikke ses som et forsøg på at hænge pigebarnet ud, da hun sikkert har gjort det i bedste mening. Men hold da ferie Disney har taget over her!

Sidste stykke påkørte vildt jeg aflivede var en hare. Bilisten stoppede op, rullede vinduet ned, så haren der havde brækket ryggen og trak sig over vejen med indvoldene hængende ude, hvorefter han (bilisten) rullede vinduet op og fortsatte, mens en ældre dame på den anden side skreg efter hjælp ...

Et eller andet sted i uddannelsessystemet må der da være et oplysningsglip ...

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#2
Kan huske Søren Ryge engang fortalte om en anderledes aflivning af en trafikskadet dåhjort.

"Et ældre ægtepar havde påkørt en dåhjort, dyret ligger i grøften lammet, men skriger, de aner ikke deres levende råd, en volvo 245 kommer forbi, de får stoppet bilen og forklare deres problem til manden i volvo'en, han parkere hurtigt bilen, går om bag i og tager sin motorsav frem, starter saven og skærer hovedet af dåhjorten, hurtigt og effektivt, men her stopper historien ikke, ægteparret der har påkørt dåhjorten går nu fuldstændigt amok, de anklager nu manden for dyremishandling, manden bliver efterfølgende politianmeldt, sagen kommer for retten, dommeren tilspørger gerningsmanden om det var nødvendigt med at bruge en motorsav for at aflive dyret, gerningsmanden bedyrer at han ikke havde andet end motorsaven i bilen, dommeren frikender manden".

Jeg har selv oplevet at skulle aflive en trafikskadet buk.

Jeg er på vej hjem fra Ljungby en sen vinteraften, straks inden Lagan ser jeg en del biler der er stoppet i begge retninger på vejen, folk er stimlet sammen om en buk der ligger og skriger, alle 4 løb er brækket, bukken kæmper for at komme ind i skoven, jeg stopper bilen, tager min gamle Mora kniv frem fra handskerummet, går målrettet over til bukken, sætter mig over skrævs, tager resolut fat i hovedet på bukken, tvinger hovedet fremover stikker bukken i nakken, mærker at bukken bliver slap, herefter skærer jeg halsen over så blodet kan rende ud, rejser mig tørre kniven af i bukserne, kigger på alle dem der står rundt om mig og siger fåmælt "sådan" sætter mig i bilen og kører hjem, tænker stadigvæk på alle de måbende mennesker der stod der og intet kunne gøre, ved et dyr der ligger og lider.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Jeg var ude for det samme. Det var en rå jeg ramte med bilen. Den lå også bare og sprællede nede i vejgrøften. Det eneste jeg havde i min bil var donkraften. Men den gjorde det også fint efter et par kraftige slag i skallen på dyret. Forstår ikke at folk bare kan se den anden vej og efterlade et lidende dyr som haren du nævte.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#4
Jeg gør lige som Nana. Det er det eneste rigtige.

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Med tanke på dit job Lasse,så giver det mig en stor følelse af tryghed at vide, at du er lige så stor dyreven og realist som Nanna!!!! [Big Grin][Big Grin] Er du da tosset en omgang Disney-pladder!!![}Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Jeg har en gang brugt en kal 12 jeg "tilfäldigvis" havde i bagagerummet,
1 skud til en räv.
Svar
#7
Jeg har taget en del harer, de bliver holdt i bagbenene og så et håndkantslag i nakken, har som chauffør oplevet og hjulpet andre ved uheld med råvildt, der er kniven eller stangen til hjulnøglen effektiv.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#8
OK, skal jeg være ærlig har jeg også aflivet påkørt råvildt med kniv. Senest var det en gammel mand som havde påkørt en fin buk. Jeg havde ikke en kniv i bilen, men heldigvis holdt en lastbilcauffør også ind for at hjælpe. Han havde en dolk i værktøjskassen, men vidste ikke hvordan han skulle bruge den. Det gjorde jeg, så ved fælles hjælp lykkedes det.

Siden den dag har der ligget en DK-lovlig foldekniv i begge biler. Det er ikke optimalt, men det kan bruges.

Har også brugt en kaliber 12 til at aflive en gammel hund og nogle tamduer. Det virker altid.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Tja, det sidste stykke råvildt jeg aflivede pga. påkørsel, der nåede jeg ikke at få noget værktøj med ud af bilen.

Det er lige det største man kan knække halsen på, men for en sikkerheds skyld holdt jeg den bagefter for næse/mund til den var helt stille.

Det er ikke rart at aflive noget uden værktøj, men noget der SKAL gøres.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Gad vidst om det er anerkendelsessværdigt formål at have en dolk liggende i bagagerummet til aflivning af vildt?

En folder er ikke ligefrem optimal, da man med den nemmere selv kan komme til skade. Den er vel også lige klejn nok, men man bruger naturligvis hvad man har ved hånden...

Hvad er konsekvensen ift. jagttegn og våbentilladelser ved at have en dolk liggende i bagagerummet(altså hvis man bliver snuppet [8D]) ?

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Tja... en dolk liggende i bilen ER ulovligt... og med den praksis der efterhånden udvises fra anklagemyndighederne i DK, lader det til at de smider ALT hvad de kan af paragraffer efter folk, bare de får fat i en enkelt ting, skide være med om det holder i retten ... [xx(][V]

Bare tag ham fyren der efter et par øller kørte en tur ned ad vejen på den børne-ATV han havde købt til ungerne... Han blev anklaget for alt hvad de kunne grave op og finde på.. Selv et bødeforlæg for at køre uden lys... det var ikke nok at knalde ham for at køre spritkørsel på et uindregistreret køretøj !!!!!

Jeg har personligt lagt en passende spids skruetrækker i værktøjsrullen, og et ekstra langt massivt håndtag til donkraften.. Så er jeg vist dækket ind ... helt lovligt..[^]

Jeg har været i en situation hvor jeg måtte ty til at vride halsen om på en lille buk, som heldigvis sad godt fast i dyb sne.
Den totalt disneyficerede pige har været heldig at den buk var svært skadet, ellers kunne hendes idiotiske antropomorficering nemt have kostet hende svære kvæstelser i ansigtet... Bliver vores børn virkeligt så ringe opdraget og informeret i dagens Danmark ... Det er jo skræmmende naivt..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Hun har da handlet i bedste mening. Men hold da op hvor er det utroligt at hun tror en vildt dyr bliver roligt af at komme i menneskehænder[:0]
Fornyligt aflivede jeg en buk jeg havde skudt til. Var sikker på den var ramt godt, da den gik lige i brædderne. Da jeg kom op til den var den stadig i live og sad med hovedet oppe, ramt i maven. Nemt nok, tænkte jeg og tog fat i opsatsen og trak min lille foldekniv (6 cm). Men for satan den blev levende lige pludselig! Så stod jeg der en hånd fast i en stang og en buk i den anden ende, der stod på fire ben og forsøgte at vriste sig løs. Et knæ i ryggen fik den dog ned og jeg stak den i nakken (tror jeg ramte rigtigt, det var helt mørkt) og skar halsen over.
Jeg har haft fat i kronhjorte der skulle stikkes og har haft mindre besvær med dem[:0]
Svar
#13
I e n combi bil ligger reservehjulet, hvis man da ellers har sådan et, under gulvet i bagage rummet, og der ligger der nu altid en jagtkniv og en ökse, i min bil, det kan vel heller ikke väre rigtigt at man ikke må TRANSPORTERE en kniv fra det ene sted til det andet,den må vel vel bare ikke väre let tilgängelig??
Svar
#14
Jeg ville ALDRIG forsøge at takle en anskudt kronhjort med kniv... En bekendt, som er læge har vist mig de skader en jæger fik af netop det forsøg for en del år siden...[xx(][B)][:0]
Han havde også et par billeder af en fyr der havde forsøgt sig med en råbuk... det var heller ikke et kønt syn, men dog blev han ikke permanent vansiret i ansigtet... [xx(]

Jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor man skal forsøge sig med et langt ringere våben i en aflivningssituation, end den riffel man allerede har i hænderne ????? (bortset fra påkørsler naturligvis)

"Why bring a knife to a gunfight" [:I]

Hvis et dyr ligger og karter rundt, så stik det en velplaceret kugle mere... No more drama...[^] Hurtigt, effektivt og "humant"

If its not dead, shoot it again...

Hvis jeg ved et tilfælde havde våben med ved en påkørsel, så ville jeg da vælge det mest effektive våben i situationen... med behørig hensyntagen til kuglefang o.s.v.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg ville ALDRIG forsøge at takle en anskudt kronhjort med kniv... En bekendt, som er læge har vist mig de skader en jæger fik af netop det forsøg for en del år siden...[xx(][B)][:0]
Han havde også et par billeder af en fyr der havde forsøgt sig med en råbuk... det var heller ikke et kønt syn, men dog blev han ikke permanent vansiret i ansigtet... [xx(]

Jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor man skal forsøge sig med et langt ringere våben i en aflivningssituation, end den riffel man allerede har i hænderne ????? (bortset fra påkørsler naturligvis)

"Why bring a knife to a gunfight" [:I]

Hvis et dyr ligger og karter rundt, så stik det en velplaceret kugle mere... No more drama...[^] Hurtigt, effektivt og "humant"

If its not dead, shoot it again...

Hvis jeg ved et tilfælde havde våben med ved en påkørsel, så ville jeg da vælge det mest effektive våben i situationen... med behørig hensyntagen til kuglefang o.s.v.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



I Sverige er det ikke lovligt at bruge skydevåben til aflivning af trafikskadet vildt hvis du ikke ejer den jord dyret ligger på, det er kun dem der har tilladelse fra politiet der har lov til at udfører dette arbejde, ved ikke hvordan loven er i Danmark

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#16
diverse former for aflivning er nok ulovlige i princippet, MEN dyreværnsloven redder nok røven på os der bruger de bedste værktøjer til aflivning.
jeg tvivler på at en god sagfører ikke kan fremskaffe en total frikendelse, hvis man f eks bruger sit våben på offentlig vej i en nødsituation

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Man kan vel altid bakke hen over knoppen på dyret hvis altså ikke det er en kronhjort der ligger og spræller nede i grøften. Et mindre dyr man kan slæbe op på vejen.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#18
Havde for en del år siden en "sjov" oplevelse: Havde ved et uheld kørt en kat over inde i Odense, og den lå nu stærkt skadet og vred sig på kørebanen,- hvad gør man så?? Joe' - jeg fik fat i en 12 tommers svensknøgle, som altid lå i bilen sammen med andet værktøj, og slog katten i hovedet så den var død omgående. Da jeg havde lagt kadaveret ind i vejsiden, ser jeg en gammel dame komme farende hen imod mig,- fægtende med sin stok i luften, - og jeg tænkte, at nu går det rigtigt galt, men hvad sker der så?, - jo damen stopper forpustet op og siger så:
DET VAR SANDELIG GODT GJORT UNGE MAND,- SÅDAN SKAL DET GØRES, TAK FOR DET. Den gamle dame har min fulde respekt, og det er vistnok gensidigt.

mvh. Stær

PS: det er altså ikke alle gamle damer der er "Disneyficerede"
Svar
#19
Har engang påkørt en gammelrå på vej hjem fra lerdue-banen. Det skete i et skovområde,og dyret var ikke dødt,men havde store skader,bla. et bar brækkede løb. Jeg aflivede dyret med et skud fra haglbøssen,naturligvis under helt sikre forhold. Jeg kunne også godt forestille mig at det er forbudt jvfr en eller anden lov,men er samtidig også overbevist om,at man ville blive gjort straffri/frikendt jvfr dyreværnsloven i en eventuel retsag.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg ville ALDRIG forsøge at takle en anskudt kronhjort med kniv... En bekendt, som er læge har vist mig de skader en jæger fik af netop det forsøg for en del år siden...[xx(][B)][:0]
Han havde også et par billeder af en fyr der havde forsøgt sig med en råbuk... det var heller ikke et kønt syn, men dog blev han ikke permanent vansiret i ansigtet... [xx(]

Jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor man skal forsøge sig med et langt ringere våben i en aflivningssituation, end den riffel man allerede har i hænderne ????? (bortset fra påkørsler naturligvis)

"Why bring a knife to a gunfight" [:I]

Hvis et dyr ligger og karter rundt, så stik det en velplaceret kugle mere... No more drama...[^] Hurtigt, effektivt og "humant"

If its not dead, shoot it again...

Hvis jeg ved et tilfælde havde våben med ved en påkørsel, så ville jeg da vælge det mest effektive våben i situationen... med behørig hensyntagen til kuglefang o.s.v.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



De gang jeg har stukket et krondyr, har jeg bare været med som "bærer" og har derfor ikke haft et våben. Det er ikke altid let at holde overblik over hvilke dyr der er døde og hvilke der er liv i, når der er skudt til 5-10 krondyr på 150-400 meter og nogle løber fra skudstedet. Første gang var også "spændende" og jeg ville nu også foretrække riffel, men omvendt så ville det tage lang tid at gå tilbage efter riflen. Det var dog ikke "full-size" krondyr, men "mini-hjorte" på 60-70 kg.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)