Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kickstop
#1
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt for og imod kickstop i rifler.
Det er en general forespørgsel fordi en god bekendt fik anbefalet at få mont kickstop i sin riffel fordi han synes den "sparkede" for hårdt.
Når man spørger de anerkendte våbenforretninger, hvad fordelen/ulempen er ved at mont. kickstop, så får man svar i både øst og vest og de har lidt svært ved at redegøre for deres udsagn.
Generelt siger de det er fordel, men når det så kommer til hvorfor så går det galt.
Så Hvorfor og Hvorfor ikke?

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt i min konfuse situation.

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#2
Et såkaldt kick-stop har fordele og ulemper:

Det øger riflens vægt

Det ændrer på riflens balance

Det udstrækker rekyltiden og nedsætter dermed den følte rekyl (trykket mod skulderen)

En fuldstændig gennemgang af fænomenet rekyl og midlerne til at manipulere med denne, finder du her på sitet under "riffelteknisk teori"

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Hej Ulske og velkommen til

Jens har helt ret i at det ændrer på balancen, og det er ikke lige fedt altid. Men inden der foretages drastiske indgreb, kunne du måske oplyse kalibret. Er det et standartkaliber (op til 3006) Kunne det måske skyldes skæftet, at den slår. Generelt er det kun de tunge drenge, der bør monteres tøsedrenge-gejl på. Og så kan der jo trænes på skydebanen, for alle de mange penge det koster at installere en rekyldæmper.

Mvh Lars
Great Dane

Svar
#4
Det er også lidt min holdning, men som det også bliver beskrevet så flot i artiklen om rekylskræk, så er det svært at komme af med når først man har det. Og jeg tror det er det, det handler om i hans tilfælde. Han skød med 30-06 og gik så over til 308W. Om den slår mindre hårdt er jo et kapitel for sig, men jeg tror stadig han synes den slår for hårdt.
Jeg skyder selv 30-06 og er fuldt fortrolig med min riffel. Dog må jeg sige at jeg godt kan have lidt ondt i skulderen når jeg har drønet en 30-40 skud af på træningsbanen. Men så kan man jo mærke man lever.. Smile

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#5
.308 Win

I så fald burde han lære sig at skyde, da der stadigt er rekyl med et kickstop monteret. De fleste tror den er rekylløs med et Kickstop og det er forkert. Jeg har set skytter der ikke engang kan skyde med et luftgevær grundet rekylskræk, så indgroet kan det være. Jeg er overbevist om at han uanset kickstop eller ej, fortsat vil være bange. Meget kan dog skyldes skydestillingen, er han feks. liggende, optager kroppen rekylen på en ubehagelig måde. Det kan også opstå i en skydebænk hvor man har en tendens til at "ligge" over riflen. Et godt råd ville være at invistere i en ordentlig røvfuld træningsammo, for derefter at øve sig i at skyde stående til mål på kort hold(uden kikkert da den vil distrahere og få ham til at ryste endnu mere) Når han skyder oprejst optages rekylen på den mest behagelige måde, og pludseligt har han glemt at der kommer et smæk. Så kan man fortsætte videre til siddende og knælende stilling for til sidst at ligge ned. Jeg selv kan da også tage mig selv i at tænke nu får du prygl, men der er det som regelt et kaliber der kan det. Derfor tager jeg så ofte som muligt og skyder fritstående, så jeg glemmer at tænke over rekyl. Jeg har en Winchester 94, og den er glimrende til det formål, og jo der går også leg i det med den[Big Grin] Jeg husker selv min første riffel i kaliber .308win, den kunne også sparke og især ved liggende stilling. Skæftet var en såkaldt "svineryg", og det er en smuk, men uheldig skæfteform. Men alt i alt kan skrækken trænes væk.

Great Dane
Great Dane

Svar
#6
Hej Ulske...

Jeg ville foreslå din ven at han skulle tage ud på den lokaæe skydebane og skyde med deres 6,5*55 eller 308w sportsrifler for at vende sig til rekylet.. Når han syntes han er fortrolig med deres riffel kan han så småt begynde at skyde med hans riffel, måske kun starte med at skyde 3-5 skud og så slutte ved de 20 når han er fortrolig med riffelen. Derefter mener jeg det er vigtigt at holde træningen ved lige.. Det var den måde jeg blev fortrolig med min 308. ved at lære at skyde med skytteforeningens 6,5*55 for at vende mig til rekylet.. Normalt er jeg konkurrence skytte med salonriffel og luftriffel.. Men det virker hvis man har tålmodigheden, det gjorde det i hvertfald på mig..

MVH
Martin
Svar
#7
GD har helt ret i at det ofte er skæfte-formen der gør at selv "almindelige kalibre" som .308 for nogen kan give rekylskræk, men meget ofte er det også selve skydestillingen og en "utilpasset riffel" der er tale om.

Alle er klar over at et haglgevær skal tilpasses skytten så det "falder rigtigt" og helst også så det ikke "slår" op i kind og hoved.

Rigtigt mange kunne hjælpes bare ved at få checkket at deres riffel nu også passer til dem. (også kikkert-monteringen skal tages med)
Hvis de så også får en ordentlig instruktion i hvordan man holder på den, så kan generne ved rekylen reduceres væsentligt.
Jeg har ofte set skytter der har et ekstremt dårligt "anslag" mod skulderen med måske 40 -50 % af bagkappen svævende frit over skulderen.... Virkningen af det siger sig selv da rekylen skal opfanges af skulderen og på et stærkt reduceret areal af bagkappen..
med en 416 Rem Mag gør man det kun på den måde én gang[Big Grin]
De forskellige "rekyl-skjold" fra f.eks PAST er ret geniale og kan tage brodden af selv ovennævnte .416 selv ved skydning i bænk.
(det skal jo være sjovt at skyde... det er ikke en form for masochisme, så lad væremed at se på dem med rekylskræk som nogen "kyllinger", men se på dem som nogen der skal lære at mestre det faktun at en riffel skubber til skytten!)
(Den bedste kur ER: mere skydning!)

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Er det ikke også et spørgsmål om at vænne sig til at få lidt "tæsk"? Jeg har en Tikka 308W med svineryg, og har aldrig haft problemer med rekylen, hvilket jeg tror skyldes megen flugtskydning i mine unge dage. Det var jo ikke altid, man lige fik lagt jagtgeværet ordentlig ind til skulderen og kinden, når man skød spidsduer, og jeg kan huske engang efter en præmieskydning, hvor jeg dagen efter havde et 10x10cm blåt mærke på skulderen/overarmen. Jeg tror det vigtigste er at være bevidst om, at alle større kalibre har rekyl. Og den bedste måde at få den fordelt er ved at være "dus" med sin riffel, dvs. sørge for at få den lagt ordentligt til skulderen og gerne kontakt med kinden. Det værste er et kikkertsigte, som er placeret forkert. Det kan IKKE anbefales at nikke det en skalle [xx(]

Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)