Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Våbensmed i Ålborg-området?
#1
Hej

Jeg er på udkig efter en våbensmed i Ålborg-området (af hensyn til forsendelse fra og til Grønland), som skal konvertere en Destroyer Karabin til almindelig 9 mm (jeg har opgivet at skaffe 9mm Largo-ammo).

Nogen der kender sådan en? :-)

Mvh
Thomas
Ilulissat
Svar
#2
Kan ammo ikke skaffes fra Fiochi? Skulle det ikke väre muligt at lave den om til 38 super, jeg har ikke checket längden, men det skulle da väre muligt med en kammerbösning?.
Svar
#3
Kammerbøsning kunne være en ide - problemet er at der i Grønland ikke er nogen våbensmede som kan hjælpe med opgaven.
Der er nogle enkelte maskinarbejdere der har talent nok til at udføre det, men næppe nogen som også kan tjekke headspace m.v. når alt er samlet igen.

Det bedste vil være en Dk våbensmed som ThWi er inde på som kan arbejde på løsningen.

Vores problem i Grønland er også, at selvom der er én i Grønland der kunne lave arbejdet, så er det ikke sikkert at han også kan om-kalibrere/om-kamre et våben så politiet vil godtage dette.

Og vores problem kan være at få fat i ammunition som primært er pistolkalibre, hvis vi ikke kan fremvise et våben i den pågældende kaliber.
Så importere 9x21/9mmLuger eller lignende kan blive et problem, hvis hans riffel er stemplet med 9mm Largo.

Man er nemlig meget vågen overfor pistolkalibre og visse semi/fullautokalibre (7.62x39 og .30Carbine), da håndvåben er kraftigt regulerede heroppe. Men har man en boltaction riffel/leveraction eller andet der benytter kaliberen, så er det intet problem.

ThWi - alternativt kan du tage riflen med på ferie i Dk, og foretage en midlertidig indførsel/udførsel til Danmark, hvor du lader en våbensmed foretage indgrebet.
Bare sørg for at have papirerne helt stramt linét op - så lader det sig forholdsvis nemt gøre, men påregn en ekstra time i lufthavnen, før afgang, da der skal rendes en del rundt ved checkin når du skal retur igen.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Hvor bøvlet er det at sende ammo fra Danmark?

9x23 messing kan fås fra Starline og de kan (gen)lades med et 9x19 diesæt med lidt snilde.

https://www.starlinebrass.com/brass-case...rgo-Brass/

Mon ikke der kan genlades nogle (mange) hundrede patroner for fragt tur/retur + nogle bøssemager timer?

Hvis du ikke selv genlader eller ikke kan finde en der gør vil jeg godt være behjælpelig!
Svar
#5
Det vil vægtmæssigt og volumenmæssigt falde under minimumstaksten.
Fragt fra Grønland til Ålborg : ca 230kr.
Samme pris den anden vej.

Ligemeget om det er almindeligt gods (våben) eller ammunition (farligt gods).

Om man sender ammunition til Grønland med skib - eller våben tur/retur., så sparer man kun én minimumstakst. (og naturligvis løn til våbensmed)

Så der kan spares ca 230kr + løn til våbensmed.

Det kræver Dk genlade-kursus og -papirer for at kunne genlade i Grønland.
Genladekurset/papirer giver mulighed for at købe komponenterne op - men mig bekendt er der ikke krav til indretning af laderum eller opbevaring af krudt.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Det er meget bøvlet at sende ammo til Grønland :-)
Bestemt ikke umuligt, men bøvlet.

Det er hamrende dyrt når transporten indenrigs kun må ske med særligt autoriserede vognmænd. Bare det relativt korte stykke vej fra Langå til Ålborg løber op i omegnen af 1500 (ifølge Rex). Det næste problem er, at dem der gerne vil sende, først skal skaffe kaliberen hjem, og det kan tage mange, mange måneder, fordi det heller ikke kan betale sig for dem, medmindre den hjemtages sammen med andre varer/kalibere.

Noget andet er, at ikke mange forhandlere har 9 mm largo, og dem der har , har ikke særligt meget. 9x19 er meget, meget nemmere at købe :-)
Og det kan med en smule besvær faktisk også skaffes her i Grønland.

Destroyer Karabinen er boltaction, så jeg har ingen problemer med at få erklæring om lovligheden af den tilhørende ammunition. Med en våbensmed-erklæring på at den er om-kamret til 9x19, kan jeg også få en lovlighedserklæring til den kaliber (jeg har formået at få sherif-embedet til at kaste sig i støvet og overgive sig; alle kalibre i Grønland er reelt lovlige!)

Så for mig at se, så er den mest hensigtsmæssige løsning at få ændret kammeret, selvom jeg helst så at riflen forblev original, ellers får jeg aldrig skudt med den :-(
... Medmindre: 1) Der er nogen herinde vil sælge+sende 9mm bergmann til Grønland (i så fald mangler jeg også 44-40 WCF-ammo), eller 2) jeg sælger riflen til Dk eller USA.

Jeg er åben overfor de fleste (lovlige) løsninger :-)

Mvh

Thomas
Svar
#7
Det er nu ikke mere "bøvlet" end at :

- Køberen på Grønland (våben eller ammunition) ansøger om importtilladelse til våbnet/ammunitionen og sender denne til sælger.
- Sælgeren i Danmark ansøger om eksporttilladelse til våbnet/ammunitionen.

Når tilladelserne er i hænde, så pakkes ammunitionen til forsendelse og den færdige pakke måles op.
Der bookes en forsendelse med RAL, hvor man angiver længde/bredde/højde og vægt på pakken - samt at den indeholder ammunition.
Pakkenummeret der returneres fra RAL skrives på pakken. (normalt AALxxxxxx, hvor AAL er Ålborg som udskibningshavn, og xxxxxx er nummeret på den specifikke forsendelse, så den havner ved den korrekte modtager.)

Sælgeren kan selv indlevere pakken i ålborg, sammen med original-tilladelserne - eller han kan lade en godkendt vognmand gøre dette.

Mere er der såmænd ikke i det.

Så hvis der er en hjemmelader i Dk som kan lade en portion til ThWi, og som kan aflevere pakken i ålborg i Sydhavnen (Langerak).
Så er proceduren ganske simpel.

-ThWi søger importtilladelse og sender denne til sælger.
-Sælger søger eksporttilladelse på baggrund af den tilsendte importtilladelse.
-Når tilladelserne er i hus, pakkes ammunitionen til forsendelse.
-Pakken måles og vejes, og der bookes et pakkenummer på http://www.ral.gl (evt som "modtageren betaler" for fragten)
-Pakken indleveres i sydhavnen i ålborg, hvor pakken i forvejen er mærket med bookingnummeret og tilladelserne afleveres sammen med pakken, eller lægges i en plastlomme der klistres på pakken.
-ThWi modtager pakken direkte hos RAL i hans hjemby.
-ThWi hyggeskyder al ammunitionen og indlever processen fra ny.!! Easy Peacy

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Hej,

Det er ikke lige i Aalborg, men det han har lavet for mig har været tilfredsstillende. Og han kommer da nok omkring Aalborg jævnligt så han selv kan hente/bringe til østhavnen.

Vendsyssel Våbenservice
Løkkensvej 625, Bakholm,
9480 Løkken
98 99 90 22

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)