Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
257 GT - ladninger
#1
Jeg og Gammeltoft lavede for et par år siden en quaterbore på en 6,5x47 Lapua patron - Det blev til 257GT
Riflen er en kongsberg 393 med en Walther pibe med 1:10 twist.
Den skød fint med de første testladninger med 100 grains Bal. tip og Norma 203B krudt. Siden blev jeg arbejdsramt og fik ikke meget tid til at eksperimentere mere.

Nu har jeg fået lidt tid til at lade igen og er gået i gang med at finde ladninger der passer damen.
Udgangspunktet var en råvildtriffel og en 110-120 grains kugle.

Har nu bokset med den i et stykke tid, men har ikke fundet noget der kan styre en 110 grains accubond.
Egenspredningen er 22mm og bliver ikke meget bedre.
Jeg har forsøgt mange forskellige ladninger med N150, N140, N135 og mange forskellige sættedybder uden at kunne opnå gode grupper. Det virker som om den bedst kan lide den lidt hurtigere N135 - det er i hvert tilfælde der den spreder mindst og vil forsøge at arbejde ladninger op i denne krudt som jeg foreløbig kun har testet med 34 grains N135 og 1 mm friflugt - 22mm egenspredning.

Jeg har læst en del på nettet, og en 257 pibe med stigning 1:10 burde kunne stabilisere projektiler op til 120 grains.
Da den skød godt og lavede fine grupper med en kort 100 grains bal.tip, mistænkte jeg lidt, at den kan have svært ved at styre en 110 accubond der er et meget længere projektil.
Skød dog denne ide fra mig, nærmest ingen mener at twist 1:10 ikke er nok til at styre den. Jeg har bestilt nogle 100 grains BT - så må v se.

En lignende patron i dimensionerne er 250-3000 Savage.
Efter hvad jeg har kunnet finde på nettet er det bedste krudt ifølge mange IMR 3031 som jo er ret hurtig.
Er der nogen der ejer en 250 Savage som har erfaringer med ladninger til kugler mellem 110-120 grains?

[Image: 257gt-lad.jpg]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#2
Jeg har en 250 sav AI med 1:10 pibe og har brugt Reloader 19 til de tungere kugler. Jeg har fået 120gr partition, 117gr Hornady RN og 115gr TBB til at skyde tilfredsstillende, men det er 22 mm klart også i min optik. Hvis jeg prøver en ny ladning og første forsøg giver 22 mm grupper, holder jeg op med at søge videre. Man kan selvfølgelig altid ønske sig at se hvad der er muligt at opnå, men jeg mener ikke den sidste cm er jagtrelevant.

I dag bruger jeg VVN550 til 100 grs kugler.

mvh
Martin
Svar
#3
Hej Martin,
Tak for input og erfaringer Smile
Ja, 22mm er fint nok til jagt osv., men nu har jeg jo set, at den kan lave super grupper med 100gr tidligere - og det irriterer mig jo at jeg ikke har fundet ladningen til 110 grains endnu - men kunne mistænke at jeg ikke har fart nok på dem - vilspeede dem lidt om med N135 og se hvad det så bringer.


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#4
203b

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Kort og præcist svar Smile
Jeg tror nemlig jeg mangler hastighed og det kan opnås med 203B
Har du på lager man kan få fat på hurtigt Smile ??


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 6,5x55 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#6
Har lige checket.

Det står små 20kg

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Ja, det var så lige den krudt der skulle til Smile
Norma 203B - Grupper på 11mm med 120 grains partition [Big Grin][8D]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 6,5x55 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#8
Damn... jeg ville også gerne kunne lave/teste præcise og ensartede ladninger med "2-skudsgrupper" [Wink][:I][Big Grin]

-- godt at det hjælper med dobbeltbase-krudt og hastighed på ... [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Hehe Dravis - nu gad jeg ikke scanne de andre 10 ark med 3-5 skuds grupper ind [8D][Big Grin]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 6,5x55 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)