Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ompibning vs tilladelse ?
#1
Jeg overvejer at få ompibet den ene af mine rifler. Men hvordan foregår det ift tilladelsen?

Kan man bare få (gebyrfri) tilladelse på piben i den nye kaliber og ellers køre på den gamle? Regner ikke med at der skal laves decideret vekselsystem (NP System), men vil bare beholde den gamle pibe, så den KAN monteres engang hvis det bliver aktuelt..

Jeg har 7 år tilbage af den eksisterende tilladelse.
Svar
#2
Jeg ville bare søge en gratis tilladelse til den nye pibe. Det rager ikke policen om du selv kan veksle piber eller du hellere vil have en fagmand til det.

Men det kan da sikkert gøres både dyrere og mere besværligt hvis man vil.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
OK; så skal man bare have nyt serie (unikt) serienr på den nye pibe, formoder jeg?
Svar
#4
Jeg vil tro det er umuligt at købe en pibe uden nummer. Så du skal bare have våbenmekkeren til at oplyse dig hvilket nummer piben han skruer på har. Det er det nummer du skal skrive i ansøgningsblanketten.

Da den pibe har en anden kaliber end riflen oprindeligt havde, skal du huske at få piben indført i våbenpasset også, så skal du bare have passet og de to tilladelser med til udlandet hvis du tager på jagtrejser.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
og der skal en erklæring med fra den bøssemager der har ændret våbnet til vekselpibe. Ellers får du ikke tilladelse til at have en vekselpibe til en riffel, som politiet godt ved ikke er født med vekselsystem.
Jeg aner ikke om de har hjemmel i våbenloven, men det er sådan de agerer. Jeg har nemlig prøvet det for et års tid siden [V]

--
FKF

ANNA
Svar
#6
Jeg tror at det er nemmest, hvis vedkomende, der skal hjælpe dig med at lave den vækselpibe/pibeskifte har piben i sin våbenbog ind til der er banket et nr ind i piben. Derefter søger du blot ny tilladelse til piben.
Hvis det er en vækselpibe, er tilladelsen gratis. Du beholder bare den gamle.
Har den nye pibe et nr. i forvejen, kan du fint søge tilladelsen med det samme. Ellers skal ham, der laver piben for dig sørge for, at der kommer et nr. på stålet. Så er du klar til at søge tilladelsen.

Tilladelsen søger du på samme blanket som når du søger ved køb af ny riffel.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#7
Takker for svarene.
Svar
#8
@FKF
Kan du ikke lige slå din PM til.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#9
Alle rifler har vekselpibesystem.

(Der er bare forskel på, hvor nemt det er at veksle pibe).

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Ja, det har de, men har du prøvet at forklare det til en HK ansat på et våbenkontor [xx(]
Jeg tilbød at medbringe og fremvise hvor let det er, men det ønskede man ikke at overvære [Sad!][V]
Bøssemageren blev nødt til at lave en blanket hvor han skrev under på at det var ham, der havde ændret systemet (Tikka) til nu at være et veksel system. (ligner NP.Nielsen meget, men uden adapter).
Og han skulle osse skrive under på at han havde ihugget nummer i den originale pibe. Et nummer som våbenkontoret tildelte (meget langt nummer)

Jeg siger ikke at loven siger sådan. Jeg fortæller blot hvad jeg selv måtte igennem for at få en ekstra pibe til min riffel. Næste gang køber jeg blot et komplet våben til. Gider ikke bøvlet igen [|)]

--
FKF

ANNA
Svar
#11
Det er vel helt naturligt man lighed med rifler, eks Sauer 202, giver en tilladelse til systemet, og tilladelser til tilhørende piber.

Jeg købte for mange år siden en Sauer 202, og købte senere en vekselpibe til den.

Der var så et problem ! Der var ikke hukket nr. i selve systemet - kun den oprindelige pibe.

Politiet tildelte et nummer til systemet, og piberne levede videre med de numre der var slået i fra fabrik.
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)