Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Minitest: Meopta R2 2.5-15x56 RD
#21
Ellers kan du bare gå i TTSX 150 grains - hurtigere og mere ekspansionsvillig.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#22
Hej
Jeg har de samme 2 kikkerter som pete1234 har og jeg er meget godt tilfreds med de to kikkerter.
Personlig vil jeg ikke give 2 gange så meget eller mere for Swarovski`s CZ i 2,5-15x56 når man kan få den anden for 9.000,- i mine øjne er Meoptaen et super produkt, har haft det i mange år som drivjagtskikkert og der virker de også til UG+
Hvis man skal købe topkvalitet til ½ pris af hvad de dyre koster så kommer man ikke uden om Meopta for det virker.

Mvh. Ole

Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Mauser M03 308W
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA MEOSTAR R2 2,5–15X56 RD

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#23
Har I prøvet at sammenligne R2'eren med R1'eren i forhold til 'tunnelsyn'? Syntes jeg skal flytte mit øje meget tættere på kikkerten når jeg stiller op på 12x fra fx 3x. Ved ikke om det også sker på andre kikkerter, da min erfaring med andet end Meopta er relativt begrænset.
Browning X-Bolt 30.06 - Sonic45 - Meopta 3-12x56 :: Browning B525 Sporter
Svar
#24
Desværre, har ikke sammenlignet med R1'eren. Jeg har ikke ejet sådan en.

Men jeg synes absolut ikke tunneleffekt er et problem ved R2-modellen.

Mvh Pete
Svar
#25
Sigtekikkerten startede på 6.5x55'eren, gik videre til 30.06 men legen stoppede da den kom over på 9.3'eren. Lystårnet gik løst. Så den er indleveret til rep hos forhandleren.

I mit brev til Meopta har jeg bedt om, hvis det er muligt, at få installeret ASV og MilDot-2 retikel (kalibreret true mil @ 15x).

I Jaguargruppens onlinekatalog er der afbilledet et ASV der passer til R2 serien, men det kan ikke bekræftes af Wittke eller Meopta kontakt i Norge.

Vi får se hvordan det ser ud når jeg får kikkerten retur.

[Image: EZYZtqS.png]

http://www.jaguargruppen.com/images/katalog_december/optik/menopta_optik.pdf

Mvh Pete
Svar
#26
Har du fået kikkerten igen? Eller venter du stadig?
Browning X-Bolt 30.06 - Sonic45 - Meopta 3-12x56 :: Browning B525 Sporter
Svar
#27
Venter stadig...

Mvh Pete
Svar
#28
Så er der allerede svar fra Meopta[Smile]

Lystårnet repareres uden problem som forventet.

Jeg bad om mildot-2 eller 4k retikel og de kan tilbyde at installere 4K retikel for 40EUR(+moms). Har takket ja til det.

ASV til R2-serien er IKKE tilgængeligt endnu (Så Jaguargruppens katalog er vist ikke opdateret korrekt) - sandsynligvis klar i slutningen af 2015.

Forventes repareret om 14 dage.

Mvh Pete
Svar
#29
[Big Grin]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#30
Så er kikkerten repareret og hentet. Retikel 4K installeret og linsen med det originale 4C-retikel fulgte med, så det kan installeres igen på et senere tidspunkt. Alt til aftalt pris og acceptabel tid. Ca. 2-3 uger.

En enkelt finurlighed havde sneget sig ind. Lyset i sigtemidlet tændte på ”slukpunkterne” imellem hver af de 8 lysstyrke-trin da jeg modtog den. Dette kunne let fikses ved, at tage batteriet ud, sætte kikkerten i en af de 8 ”tændt-lys” positioner og genindsætte batteriet. Så tændtes lyset ud for tallene og alt var i bedste orden. Så ser vi hvordan det går herfra.

Mvh Pete
Svar
#31
@pete1234

Er det en kikkert du har med når vi ses.[^][^]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@pete1234

Er det en kikkert du har med når vi ses.[^][^]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



Jeps. Skarvekongen fra Blans har lige søjle-bedded Tikka'en i Boyd-skæftet [Big Grin] Kikkerten monteres herpå, så det bliver en fin kort 30.06 posterings/natriffel.

Mvh Pete
Svar
#33
Så har jeg testet det nyinstallerede 4K-trådkors i Meoptaen, da jeg var så heldig at blive inviteret på bukkejagt.

4K er meget tyndere end ”prikken” i 4C-trådkorset, meget mere behageligt til præcisionstest af hjemmeladet ammonition og præcisionskydning efter min smag. Men der er en pris at betale. En almindelig sommeraften behøver man ikke at tænde lyset i kikkerten, for at bruge 4C, men mod et mørkt skovbryn forsvinder det lille tynde 4K-trådkors. Så lyset må altså bruges flittigt hvis man vælger 4K.

Derudover er 4K mere følsomt overfor øjeplacering. Man kan kun se det tændte lys i 4K-trådkorset indenfor en relativt begrænset variation af øjeposition ift centerlinjen. Det kan tænkes at være en lille fordel for den der vil undgå parallaksefejl i træfpunkt på distancer væsentligt forskelligt fra 100m, men i en hurtig (driv)jagtsituation vil det nok være en ulempe.

I Meoptaen er det min erfaring, at 4C er klart mere fleksibelt til forskellige jagtformer fx med mindre behov for at få tændt lyset og korrekt kindkontakt/øjeposition. 4K bedre til de præcise skud og kravet om præcis øjeposition kan også opfattes som en reminder og sikkerhed for ensartet kindkontakt/placering.

Jeg har indkøbt Meopta’en til natjagt og anstandsjagt efter ræv og rådyr og er meget tilfreds med 4K-trådkorset.

Serviceinfo: Hvis man vælger at skrue batteridækslet knapt så fast[:o)], for at ville undgå at lave mærker i ”møntsporet”, lader lyset i kikkerten være slukket og man afgiver skud, så kan rekylen få batteriet til at hoppe så kikkerten oplever at du har fjernet og genindsat batteriet og derfor vil den derfra være tændt i alle slukpositionerne imellem de tiltænkte tændpositioner. Det løses ved at dreje lyskontakten til tændt position, fjerne batteriet, isætte batteriet, skru batteridækslet stramt på plads ([^]), køre op og ned af hele skalaen og så fungerer lyset på alle tænd-positioner på alle lystrin. Meopta siger at det tip burde have været i manualen. Enig.

Mvh Pete
Svar
#34
Nu testet på vildsvinejagt hos Rolin i det svenske[Smile]

Der kom grise 20-25m ude kl 24 natten imellem d. 12-13.6-2015 (Grusgraven), det var ca 2 timer efter solnedgang, skyfrit, aftagende og næsten slukket måne, og hvis det ikke var fordi jeg spillede cool, og ville se om der kunne falde lidt ro på grisene, så kunne jeg have skudt med det begrænsede lys til rådighed. Kikkerten er absolut kvalificeret til lysfattige jagtsituationer!!

De to laveste lysniveauer for trådkorset er lave nok i den testede sammenhæng.

(Heldigvis faldt der vildsvin aftenen efter (Campingvognen), som var sidste chance på den tur, men da var det S&B Zenith 3-12x50 der i forening med en 250grs Accubond fælder en hæderlig ca. 40kg gris på tidspunktet for solnedgang ca. 2200hrs. Men mere om det i en anden tråd[Big Grin][Big Grin])

Mvh Pete
Svar
#35
Det høje kliktårn kan nu fåes.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#36
Link ? Pris ? Kontakt ?
På forhånd tak [Smile]

Mvh Pete
Svar
#37
Du har PM.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#38
Indtil videre har Meopta R2 2.5-15x56'eren klaret 20 skud med 9.3x62'eren uden nogen form for problemer i denne sæson.

Så den bliver siddende, og indtil videre formoder jeg at det løse lystårn har været en svipser ifm produktionen.

Mvh Pete
Svar
#39
Har Du fået det høje/balistiske tårn på ?

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#40
Jeg havde en bestilling inde hos Frankonia i 2-3ndr, hvorefter jeg blev lidt træt.

Så nu ligger bestillingen hos en større Østjysk forhandler, der er ikke mange på lager rundtomkring, ikke at jeg har prøvet så mange steder...De skal jo have tårnet fra det samme sted formodes.

Mvh Pete
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)