Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gode råd vedr optikvalg søges
#1
Hej formænd

Jeg står overfor at købe en ny sigtekikkert. Det skal primært være en "jagtkikkert", som skal bruges til efterårets jagter på blandet klovvildtjagt ud til ca 200 meter. Kikkerten skal bruges på pürsch, anstand og trykjagt. Med andre ord har jeg brug for en allroundkikkert til dagjagt.

Jeg har haft en drivjagtskikkert, 1,1-4, som fungerede fint, men jeg brugte aldrig forstørrelsen under 2. Jeg har også haft en 3-12x50, som jeg synes blev lidt uhandy til de hurtige skud på kort hold.

Jeg prioriterer
- stort synsfelt
- handy
- klikfast og driftsikker

Jeg har overvejet en S&B Stratos 1,6-8x42 eller måske en Kahles 5 i samme forstørrelsesinterval.

Hvilke modeller har jeg overset?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
http://uk.swarovskioptik.com/hunting/z6i...a-p5006204

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#3
En god all around dagjagtkikkert er 3-9x36 swaro...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
@Tex: Z6i 1,7-10x42 er bestemt ikke dum. Er det stadig Cluney Country Store, der har de bedste priser?

@ Dr: hvordan er det med synsfeltet i en 3-9x36? Jeg har en Zeiss Conquest 3,5-10x44, hvor jeg oplever, at synsfeltet er lidt snævert.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Jeg har en Z6i 1,7-10x42 på min S&L og behøver ikke mere under normale forhold[Smile]
mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

@ Dr: hvordan er det med synsfeltet i en 3-9x36? Jeg har en Zeiss Conquest 3,5-10x44, hvor jeg oplever, at synsfeltet er lidt snævert.



Dem jeg har kikket i er rigtig gode, det bliver min næste kikkert til dagjagt... Value for money... En meget overset kikkert, sikkert grundet at de fleste vil have een stor kikkert der kan det hele...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

@Tex: Z6i 1,7-10x42 er bestemt ikke dum. Er det stadig Cluney Country Store, der har de bedste priser?



Cluny giver gode priser der kan konkurrere med enhver. Jeg købte en EL Range for noget tid siden hvor jeg skrev til ham og tilbød hvad jeg ville give for den (jeg skammede mig faktisk lidt, men kun lidt).

Desværre røg hans svar, hvor han accepterede mit forslag i mit spamfilter og i mellemtiden fik jeg et godt tilbud fra en dansk forhandler som jeg så benyttede mig af. Så blev jeg rykket for svar af Cluny og sagens sammenhæng gik i sin gru op for mig. På trods af den rigtig fine pris fra en dansk forhandler gik der et par tusind op i røg der [V][:I]

Damn - men stadig super glad for min EL Range.

Mvh.
Anders
Svar
#8
Hvad med en Leupold VX6 1-6x24?

Selvom jeg endnu ikke har jagterfaring med den, så må jeg indrømme at jeg syntes den gør det godt på banen. Lige meget hvilken kikkert jeg bruger, ender jeg næsten altid på 6x forstørrelse på jagt, så derfor har jeg valgt den til at opfylde de samme kriterier som du opstiller.

Christian
Svar
#9
alt efter budgettet kunne meopta også være et godt bud de har i mine øjne noget godt glas.
samt en del lette modeller:
en r2 1-6x 24
r1 1,5-6 x42
r2 1,7-10x42
til omkring 1000 euro ved tyske forhandlere
største minus er de skæve klik mål 0.7 og 1,5 cm på 100m

[Image: asgaard.gif]
Svar
#10
Citat:quote:

@Tex: Z6i 1,7-10x42 er bestemt ikke dum. Er det stadig Cluney Country Store, der har de bedste priser?


Jeg har handlet en del ved Cluny og været godt tilfreds, men man kan være heldig at finde priser der er bedre, endda i DK. Eksempelvis er der 4k at spare ved at købe en Swarovski Z6i 2-12x50BT -4Ai på Fyn ift Robins netpris (Cluny). Ved godt at kikkerten måske er for stor til dit formål, men et fristende tilbud [Big Grin]
Svar
#11
Jeg ville bestemt også tage et kig på z4 serien hos swarovski... Højere lystransmission og lettere kikkerter...

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Hvad med en Leupold VX6 1-6x24?

Selvom jeg endnu ikke har jagterfaring med den, så må jeg indrømme at jeg syntes den gør det godt på banen. Lige meget hvilken kikkert jeg bruger, ender jeg næsten altid på 6x forstørrelse på jagt, så derfor har jeg valgt den til at opfylde de samme kriterier som du opstiller.

Christian



Det er givetvis også en fin kikkert, men jeg har haft en 1½-6x42, hvor jeg manglede noget forstørrelse opad. Til gengæld har jeg ikke brug for forstørrelse under ca 2x.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by høker

alt efter budgettet kunne meopta også være et godt bud de har i mine øjne noget godt glas.
samt en del lette modeller:
en r2 1-6x 24
r1 1,5-6 x42
r2 1,7-10x42
til omkring 1000 euro ved tyske forhandlere
største minus er de skæve klik mål 0.7 og 1,5 cm på 100m

[Image: asgaard.gif]



Hej Høker

Er de nye Meopta-kikkerter kommet til DK? Jeg vil gerne se med fingrene inden jeg bestemmer mig...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#14
Jeg tror måske skov har dem.
Men det er ikke noget Jeg ved med sikkerhed.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Citat:quote:

@Tex: Z6i 1,7-10x42 er bestemt ikke dum. Er det stadig Cluney Country Store, der har de bedste priser?


Jeg har handlet en del ved Cluny og været godt tilfreds, men man kan være heldig at finde priser der er bedre, endda i DK. Eksempelvis er der 4k at spare ved at købe en Swarovski Z6i 2-12x50BT -4Ai på Fyn ift Robins netpris (Cluny). Ved godt at kikkerten måske er for stor til dit formål, men et fristende tilbud [Big Grin]



Hvor på Fyn? Jeg er ikke så velbevandret i udvalget i de fynske jagtbutikker [:I]
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
Tror "Søby" stadig har en Leica Magnus 1.5-10x42 med lys und alles til salg til 11k...

Her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=33538

J.
Svar
#17
Citat:quote:

Hvor på Fyn? Jeg er ikke så velbevandret i udvalget i de fynske jagtbutikker [:I]
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Uden at vide det med sikkerhed, mon det så ikke er ved Tommerup?

http://www.tommerupjagtogfiskeri.dk/tilb...fabrikater
Mvh

Niels.
Svar
#18
Korrekt, tommerup. De har faktisk lige fået en Z6i 1.7-10x42 på til 13.600,-, tror Cluny har svært ved at stikke den Wink

Den er på forsiden et stykke nede i listen (og det endda for den nye model (2.generation)
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Hvad med en Leupold VX6 1-6x24?

Selvom jeg endnu ikke har jagterfaring med den, så må jeg indrømme at jeg syntes den gør det godt på banen. Lige meget hvilken kikkert jeg bruger, ender jeg næsten altid på 6x forstørrelse på jagt, så derfor har jeg valgt den til at opfylde de samme kriterier som du opstiller.

Christian



Kan kun anbefale Leupold VX6 1-6x24
Har selv en med dette sigte http://www.leupold.com/reticles/firedot-...luminated/

VH
Lars

[Image: ajbutton.gif]

VH
Lars


Svar
#20
Jeg er ikke sikker på at Meopta R2 1.7-10x42 RD er produceret endnu...?

Til dagjagt på medium afstande er Leupold et kvalificeret bud, som jeg ville overveje.

Meget tilfreds med min vxr 2-7x33. En af de få Leup'er der klikker 1cm/100m. På købstidspunktet ihvertfald - kan være de er kommet efter det.

Mvh Pete
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)