Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
16 årig skød rekordbuk
#1
16-åring sköt rekordbock...
16-årige Jens Lundberg i Vistträsk, Älvsbyn kan ståta med en rådjurstrofé utöver det vanliga. Under augustijakten i fjol fällde han en råbock vars horn uppmätts till 207 poäng.

Jens, som går på Naturbruksgymnasiet i Kalix, fällde jättebocken under så kallad uppsiktsjakt tillsammans med sin far Börje på hemmamarkerna i Vistträsk.
Det var på morgonen den 16 augusti i höstas.
Börje och Jens hade smugit fram till en odling, där rådjuren brukar visa sig. Det var inga djur framme, men när de stått och väntat en stund kom bocken fram längs en stig vid sidan om dem.
Bocken stannade lägligt i en öppning och Jens var inte sen att klippa till. I skottet försvann bocken, men hittades död bara 40 meter från skottplatsen.
Trofén var något utöver det vanliga. Hornvikten var 771 gram och stånglängden 26,4 cm. Sammantaget erhöll trofén 207 poäng och är därmed inte bara den största från Norrbotten. Den placerar sig också med lätthet på den svenska tio-i-topplistan.
Några dagar efter den lyckade jakten skulle även pappa Börje försöka skjuta en bock. Det lyckades också, men han fick nöja sig med en ordinär gaffelbock.
Enligt Börje Lundberg har rådjursstammen ökat de senaste åren.
– Förut hade vi lodjur som såg till att rådjuren aldrig fick bli särskilt många, men sedan lodjuren försvann för en del år sedan har rådjuren kommit tillbaka, säger Börje Lundberg.
Bernt Karlsson

...och i Östergötland föll en annan

Först var bocken med de ståtliga hornen ett kärt objekt för en entusiastisk naturfilmare. Sedan i höstas är dess guldtrofé en beundrad prydnad, inte minst av ägaren och skytten Anders Blom i Väderstad.

Med 184,6 poäng i bedömningen är den enligt registret Östergötlands näst största genom åren.
Utmärkande för trofén är framför allt den imponerande resligheten. Stånglängden är 30,2 respektive 31,1 centimeter. Trofén har erhållit maxpoäng på såväl utlägg som taggspetsar.
– Förutsättningarna norr om sjön Tåkern är tydligen gynnsamma. Jag har haft tur och fått fälla tre guldbockar där, berättar Anders Blom.
Denna bock föll på fastigheten Vallaslätten i Hov. Och Anders lär inte glömma jakttillfället.
– Det var tre bockar och två getter på fältet. Min 13-åriga dotter var med och jag bad henne stanna för att själv kunna smyga närmare. Hon såg aldrig den stora bocken som var i färd med att jaga bort rivalerna, så när jag sköt trodde hon att jag hade bommat. Men hennes förtvivlan byttes snart mot glädje, berättar Anders Blom.

Ett exempel på Tåkernbygdens goda produktionsförmåga är året 2001 då 30 bocktroféer från trakten mättes in. Av dessa erhöll sju guld, tio silver och tio brons.
Under flera år hade Johan Karlsson, vars far jagar på marken intill, filmat bocken. Därför finns den även dokumenterad i livet.
– Som närmast var den på 25 meters håll. Har haft stort intresse för naturfilm sedan jag gick i gymnasiet och tänker satsa på det. Rådjur och snokar är mina favoritdjur i filmandet, berättar Johan Karlsson, nu 25 år.
Östgötarekordet är 190,2 poäng och härrör från 1983.

Gunnar Nilsson

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)