Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Montering af baser på..ingenting..
#1
Hej.
Tilgiv mig for evt. dumt spørgsmål, men jeg er ret ny mht. jagtvåben.
Jeg har en Falke salonriffel fra 1955 med åbne sigtemidler. Jeg vil dog gerne montere en kikkert, men umiddelbart er den ikke forberedt til dette. Er det muligt at montere baser på så gammel et våben og hvorledes ?

På forhånd tak for hjælpen.
Svar
#2
Ja, det er muligt.

Du har en række muligheder.

Få fræset spor, så der er en 11 mm skinne, som på nyere salonrifler.
Dette fik jeg engang lavet på en FN Trombone, hos Hunters House/Arms Gallery. De lavede et rigtig pænt stykke arbejde.
Men der er nu 30 år siden, så jeg kan ikke sige hvor godt de gør det, idag.

Få lavet skruehuller, og få monteret Weaver baser/Picatinny Rail, der er tilpasset til din riffel.
man kan købe "blanke" baser, som så fræses ud, så de passer til din riffel.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Uanset hvad du vælger, så kræver det en hel del mekanisk snilde, og adgang til det rette værktøj, så med mindre du er meget skrap på maskinværktøj, så skal du betale dig fra det.

Prisen for at få lavet denne lille ombygning er nok højere, end prisen på en nyere brugt salonriffel, der er klar til kikkert.

Hvis du skriver hvor i landet du er, så er der sikkert en af de andre formænd, der kan hjælpe, med hvilken våbensmed, der vil være god til denne type arbejde.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Jeg bor i Nordjylland. Jeg havde bestemt heller ikke tænkt mig selv at forsøge, men hvis det er så dyrt så vil jeg da genoverveje om jeg blot skal beholde det åbne sigte.
Svar
#5
Så'en gammel bandit, der blev født med korn og kærv, bør ikke spoleres med baser og kikkert [Wink][Wink]

Hvis du er til kikkert, koster en nyere med kikkert ikke alverden, medmindre man tager statsafgiften på kr. 42,-/år højtideligt [:I]

mvh
mvh
Svar
#6
Jeg overveje godt nok mere og mere at lade være med at montere kikkert. Jeg er dog i tvivl om det er muligt at bruge riflen til regulering af råger, skader mm. som sidder 10-20 meter oppe i et træ hvis man ikke har kikkert på. Kommer selvfølgelig an på skydefærdighederne. Nogen der har erfaring med dette?
Svar
#7
Køb en med kikkert... ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by anbuli

Jeg overveje godt nok mere og mere at lade være med at montere kikkert. Jeg er dog i tvivl om det er muligt at bruge riflen til regulering af råger, skader mm. som sidder 10-20 meter oppe i et træ hvis man ikke har kikkert på. Kommer selvfølgelig an på skydefærdighederne. Nogen der har erfaring med dette?



Kommer helt an på din alder/syn. For 30 år siden kunne jeg sagtens - i dag ......komplet umuligt.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Jeg har i mine unge dage skudt plasticsoldater str. 1/72 (2,5cm høje) med luftgevær, på 15-20 meters afstand, med åbne sigtemidler. og det gik da rimelig fint. (Diana 25, 35 og Weihrauch HW35)

Det er et spørgsmål om træning, og mere træning.

Jeg kan ikke sige hvad det vil koste at få sat baser på. Men afhængigt af metode og våbensmed, så regn med 500-2000.
Men tag riflen med, og SPØRG en af de bedre våbensmede i dit område om hvad det vil koste.

Her er en hurtig googling af Bøsseagere i Nordjylland.
http://www.krak.dk/b%C3%B8ssemagere/regi...%C3%B8g.cs

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Du kan jævnligt finde brugte salonrifler, med kikkert, til omkring kr. 1000, på den blå avis og andre steder.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
@JRexA undre min lidt over at du ikke også nævner fanger-løsningen... To spændebånd !

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Fangerløsningen [Big Grin][8D] er en fil, så files det bagerste sigte fladt, det foreste knivskarpt, og der laves et mikroskopisk hak med en kniv i det bagerste. [Wink]

Spændebånd eller snor, er til at holde den sammen. [:o)]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
http://i32.tinypic.com/zjz66e.jpg bare til inspiration.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)