Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevind tolerancer blaser pibe
#1
Hej.

Jeg har lige et spørgsmål til jer fagfolk inden for maskinfaget, har netop købt en R8 pibe i kal. .308 win med M15x1 gevind lavet fra fabrikken.

Jeg har testet dæmperen, og alt fungere som det skal, unden træfpunksændring med og uden dæmper, så det er helt perfekt[Smile][Smile]

Men men så kom jeg jo lige til at måle gevindet med en digital skydelærer. Gevindet måler kun 14,71mm hvilke jeg jo syndes er lige i underkanten. I min verden burde det ligge på 14,95-14,98mm.

Mit spørgsmål er om dette gjort bevist for at være sikker på at alle dæmpere på market kan gå på, eller er det bare sjusk fra fabrikkens side.

Håber at i har nogle bud[Wink][Wink]

Mvh 458wm
Svar
#2
Hej ... det gevind holder ikke minimum for 4g6g toleranceklassen for M15x1

Minimum "Major thread diameter" er 14.794 mm

Så alle dæmpere med M15x1 vil passe på, omend lidt løst, hvis de så er skåret med Max tolerancer ...

Meeeen nu ER en BLaser jo det ypperste i "German precision Engineering" og kan jo tåle alting (inclusive 250000 skud i vildskab) så det skal nok holde... [Wink][Big Grin][8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hej dravis

Tak for svaret[Wink]

Ja jeg kan godt se at det falder lidt udenfor. Så det må da kaldes for sjusk.

Det der piner mig lidt er så bare at have givet 1200kr ekstra for gevindet!! Dette var nu også kun gjort for at have samme hårde overflade og brunering som resten af piben

Nu må jeg så se om jeg kan leve med mit undermåls gevind, eller om jeg kunne finde på at for kortet piben ned, og få slået et nyt gevind der holder målene[Smile][Smile]
Svar
#4
Ellers kunne du også smutte forbi forhandlerne og nævne problemet for ham så kan han sende den videre til Blaser. Når du så har et svar kan du beslutte om det er noget du vil gøre noget ved eller ej...

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#5
Det er selvfølgelig også en mulighed[Smile]

Det kunne nu være sjovt at finde en ande blaser pibe med fabriksgevind, og måle om det er generelt at deres mål ligger så lavt.
For hvis det er tilfældet, må der jo være en mening med det, men det kan jeg næsten ikke tro..

Der er godtnok også en del slup i det så snart dæmpere er løsnet bare en 1/4 omgang. Men igen det virker jo som det skal[Smile][Smile]
Svar
#6
Jeg har en Blaser R8 pibe med 18x1 gevind lavet på fabrikken, men jeg har ikke nogen elektronisk gættegaffel ved hånden.
Men jeg kan da lige måle den en af kommende dage og berette hvad jeg måler den til.

Jeg valgte også originalt gevind for at få overfladehærdningen på gevindet osv.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
Det lyder godt Boryx, er spændt på og det også er tilfældet ved din pibe.
Svar
#8
det kan jo også være at men har valgt at lave en god brydning på top profilen af gevindet så dem med 10 tommelfingre
og p_khud på fingrene ikke kræver erstatning for unormalt stor forbrug af hello kitty plaster.
grundprofilen af gevindet kan jo være helt korrekt fremstillet, og hvis det fungere helt problemfrit og uden træfpunktsændring
vil det sq være tåbeligt at begynde at rode med det.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#9
Hej høker.

Det er top profilen der er drejet af.
Jeg har prøvet at holde en 60 graders gevind platte på gevindet, og den passer perfekt.

Er godt klar over at toppen lige skal brydes,men nogle få hundrede dele burde jo være nok.
Men ja, der er nok ingen grund til at gøre noget, det fungere jo fint.[Smile][Smile]

Man må vel også forvente at slitagen på gevindet, ved gentagne af og på monteringer
Vil være minimal da det som sagt har en rigtig hård overflade[Wink]
Svar
#10
Dvs at Bl*s#r er en raslebøsse med løse tollerancer.?

Aha.

=oP

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
@"happy"

Har du aldrig haft en Bl@$€r i hånden .... [Big Grin][Big Grin]

Hvis jeg havde givet 1200,- ekstra for et "fabriks-gevind" ville jeg også forvente at tolerancerne var overholdt... Specielt af "Spitzen Qualität aus Deutchland" ... "Verdens bedste riffel" ... bla. bla. ad nauseam...[Wink]

På den anden side så taler vi jo om 6-8/100 på toppen af gevindene, jeg tvivler stærkt på at det nogensinde bliver et reelt problem...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by dravis

@"happy"

Har du aldrig haft en Bl@$€r i hånden .... [Big Grin][Big Grin]

Hvis jeg havde givet 1200,- ekstra for et "fabriks-gevind" ville jeg også forvente at tolerancerne var overholdt... Specielt af "Spitzen Qualität aus Deutchland" ... "Verdens bedste riffel" ... bla. bla. ad nauseam...[Wink]

På den anden side så taler vi jo om 6-8/100 på toppen af gevindene, jeg tvivler stærkt på at det nogensinde bliver et reelt problem...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Det Kan jo være at chef ingeniøren har en håndværksbaggrund og derfor godt ved at der skal være lidt spillerum og plads til mudder fra pløjemarken... [Big Grin][Big Grin]
selv om de fine cad systemer vi sidder og bruger kan kaste tolerancer med tre decimaler ud i flæg blive funktionen ikke nødvendigvis hverken bedre eller mere korrekt

[Image: asgaard.gif]
Svar
#13
Der skal vel også være noget slup i et lyddæmper gevind.
Så det er brystet der retter dæmperen op,
Og derved plads til lidt skidt og lommeuld i gevindet[Smile][Smile]

Så det skiller sig jo måske nok lidt ud fra et "almindelig"
Gevind, og det der nu gør sig gældende for sådan et.
Svar
#14
Jo, jeg har haft nogle få blaser's i hånden, og syntes da de skyder ok.

Det var en .338LM på Ulfborg skydecenter's 600m bane sidste år.

Det jeg dog IKKE brød mig om, var at låsen "raslede" en smule løst - det mindede lidt om "Sjögren"-haglgeværerne som jeg også nærmest finder som et kuriosum.
Havde dog også problemer med at skyde, og da ejeren sagde at lortet bare skulle SMADRES i med et helvedes knald for at låse ordentligt, så aftrækkeren blev frigivet til skudafgivelse, ja så tabte jeg den sidste rest jeg nogensinde har ment om Blaser.

Så nej, jeg bliver aldrig fan af den raslebøsse.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)