Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmper OG rekylbremse.
#1
Lurer på, om der,- rent rekylmæssigt, vil være nogen fordel ved at man foruden lyddæmper - Sonic45 - der jo også virker som rekylbremse, også monterer en rekylbremse i skæftet, da jeg har mulighed for at komme i besiddelse af noget kviksølv, og derfor kunne finde på at lave en sådan. Yderligere vil jeg gerne have oplyst hvordan man laver en effektiv kviksølvrekylbremse, - tegning med mål og forholdet mellem dæmperens hulrum og kviksølvmængde, og er det overhovedet muligt, - og lovligt??

Stær
Svar
#2
Der må være tale om en voldsom kaliber - kviksølv er nogetrigtigt snavs [Sad]

Er Du ude på at få opmærksomhed [}Smile][}Smile]

mvh
mvh
Svar
#3
Muligt ja, lovligt mmjaae. Ved ikke, men mener at det er forbudt, mener at kunne huske at der nu anvendes wolframpulver?
M6n min hukommelse er ikke hvad den engang var[xx(],
Ps. Kan se at de sälges i usa for omkring $42.00
Svar
#4
TSX
Voldsom kaliber, - kunne det ikke tænkes at det er fordi at jeg har en ødelagt skulder?
Opmærksomhed? Tror du at jeg har tænkt mig at smøre det uden på kolben?
Jeg stillede et par enkle spørgsmål, og det er dem som jeg gerne vil ha' svar på.

Stær.
Svar
#5
Har også set at det kan købes løse til overkommeligt penge, men desværre uden mere info. Er dog ret sikker på det var i Sverige, måske racerback...
Har du overvejet en limbsaver, den i 1" er effektiv!
Sonic 45 er en dejlig dæmper, og min kommende til jagt... Men der findes dæmpere som har større effekt, bl.a. sonic 55, og i den helt vilde dæmpning hausken whisper...

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#6
I prioriteret rækkefølge vil jeg vælge:

1) lyddæmper
2) limbsaver
3) dæmper i skæftet

Held og lykke med projektet. Lad os se resultatet.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Uden jeg har noget forstand på emnet med fabrikation af rekyldæmper, så bruger vi lidt samme princip på et skib. Vi har nogle antirulningstanke, og der plejer vi at have en fyldning på ca. 70% for at opnå optimal effekt. Jeg ved ikke om det tilsvarende ville gøre sig gældende med en rekyldæmper?

Jeg har købt sådan en her:

http://www.iversen-import.dk/pi/Rekyld%C...2310_.aspx

Den vejer 205 gram hvis ikke jeg husker galt. Sammen med en Limbsaver har den ihvertfald mindsket den oplevede rekyl på min Tikka T3 lite til meget behagelig. (Jeg er ikke god til rekyl!) En god kammerat har en monteret i hans riffel, og det er samme oplevelse på hans riffel. Det virker.

Jeg har set samme dæmper i et Normark katalog, så mon ikke den kan købes andre steder.

Christian
Svar
#8
Hej Ibsteen

Jeg forstår godt at du vil have den oplevede rekyl mindsket når du har en dårlig skulder.
Jeg vil dog fraråde dig at bruge kviksølv!

Kviksølv er giftigt, specielt ved indånding af dampe og giver nerveskader.
Så det er et projekt du skal være meget forsigtig med, idet du skal være sikker på at den indkapsling du laver til at lægge i dit skæfte er HELT tæt, og at bliver ved med at være det!

Både den rekyldæmper til skæftet som CFR nævner og flere andre har god effekt.
Prøv at google det?
Der er nogle med wolframpulver og andre med et sindrigt fjedersystem.
Det gængse er dog noget der giver øget vægt til skæftet (igen vil jeg foreslå ikke kviksølv baserede vægte)

Blaser laver der kalder et kickstop, det er også en mulighed.
Den samlede løsning kunne være det som Lars M.L. skriver:
Lyddæmper + limbsaver bagkappe + Kickstop i skæftet.
Udover at stoppe med at skyde bliver det svært at dæmpe rekylen mere end det.
Held og lykke med projektet og lad os høre hvor det endte!

Mange hilsner

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#9
Læs denne artikkel: http://www.chuckhawks.com/shotgun_recoil.htm

Deres konklusion er: Rekyldæmper med vægt og fjeder har ca. samme effekt, som den øgede vægt, ikke mere.

Så et rør der er fyldt helt op med kviksølv eller bly vil virke lige så godt, som samme vægt, med fjedre.

men det vigtigste er, at våbenet passer til dig.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Et andet kaliber bör vel også tages i betragtning.
Svar
#11
Jeg har haft et par poser med blyhagl liggende i skæftet indtil jeg valgte og købe en rekyldæmper til at sætte i.

jeg valgte så den lige større udgave som sidder i Blaser og Mauser M03 og det fungerer rigtig fint.
Jeg vil ikke sige at min 375 H&H er blevet blid som et lam, men der er forsvundet meget af rekylen ved at montere den.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#12
I TEORIEN burde man kunne "forlænge" rekylpåvirkningen, altså fordele den over lidt længere tid, da en "løs masse" ( kviksølv, wolframpulver eller guldstøv [8D]) vil "blive liggende" medens resten af våbnet, inclusive beholderen med "dæmper-materialet" flytter sig bagud. For at give en mærkbar virkning skal der dog være tale om et ret langt rør og en "dæmpermasse" der er stor i forhold til resten af vægten...

Blindtest af min egen 6,5kedelig hhv MED en kviksølvdæmper på ca 230 gram og en klump bly af samme vægt overbeviste mig om at det udelukkende er vægten der gør en forskel... 230 gram ekstra dæmper --- præcis som 230 gram ekstra vægt, uanset om det er "kviksølv i et rør" eller en klump bly ...

Som skrevet står så er kviksølv faktisk giftigt, men man skal skelne mellem "langvarig og gentagen kontakt" med metallet og så en kort proces med at fylde det fra en lukket beholder til en anden...

Da jeg var barn, fik vi en lille flaske kviksølv at lege med... det var sjovt ... [:I][Big Grin] En del af det forsvandt ned mellem gulvbrædderne ... [V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Tænk over dette:
Kviksølv er en væske og en eventuel rekyloptagelse vil kun forekomme så længe nævnte væske ligger i bagerste stilling.
Er riflen kæntret det mindste frem vil sølvet rende frem og virkningen vil være 0 og at sammenligne med en dødvægt.

Og hvor ofte er vildtet betænksomt nok til at stille op det rigtige sted så vinklen passer?
Svar
#14
Jamen, det var netop årsagen til at en amerikansk fabrikant lavede nogle rekyldæmpere med en wolfram-vægt i et oliefyldt rør, med en forholdsvis blød fjeder til at holde "klumpen" tilbage, indtil skuddet løsnes ...

Den dims så jeg en test af i et amerikansk "gun-magazine" for mange år siden, hvor de kom til præcis samme konklusion som jeg selv gjorde... kun den øgede vægt giver en reel mærkbar virkning.

De testede ganske enkelt ved at sætte først en dæmper i den ene vej rundt, så en tilsvarende massiv vægt og til slut at montere "dæmperen" omvendt, ingen af testerne kunne mærke forskel på de tre metoder ... [8D][Big Grin]
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Helt bortset fra det, burde klumpen/væsken så ikke holdes fremme istedet for tilbage?

Jeg mener, så skal rekylen jo accelerere den samlede vægt af våben + klump, mens skulderen i første omgang kun skal bremse våbnet, og derefter, med nogen forsinkelse, klumpen.

Det er da ihvertfald sådan jeg har forstået teorien, men jeg er med på, at det i praksis kan være hip som hap.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Helt bortset fra det, burde klumpen/væsken så ikke holdes fremme istedet for tilbage?

Jeg mener, så skal rekylen jo accelerere den samlede vægt af våben + klump, mens skulderen i første omgang kun skal bremse våbnet, og derefter, med nogen forsinkelse, klumpen.

Det er da ihvertfald sådan jeg har forstået teorien, men jeg er med på, at det i praksis kan være hip som hap.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Jeg er på samme opfattesle Lasse

Om vi så begge er dumme eller begge er kloge.............[Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Njaaa .. egentligt er teorien vel at det handler om at det skal være med til at bremse våbnets bagud gående bevægelse--og fordele den påvirkning over længere tid, ellers kan det jo være ligegyldigt med kviksølvet, det ligger jo for det meste i bunden af røret og skvulper så lidt frem og tilbage i rekyl-bevægelsen.

Massen af våbnet er jo den samme gennem hele bevægelsen.. så spørgsmålet er om nogen af teorierne faktisk virker... selv teoretisk ... [Wink][8D]
Det er nok der kæden hopper af ... det virker nemlig ikke ... [8D]

Dæmper-tankene i et skib fungerer fordi vandet i tankene kan flytte sig "tilfældigt" så det udjævner rulningerne og gør at der ikke kan opstå en "resonans" hvor rulningerne bliver værre og værre...

(Der opstår mindre bølger inde i tanken med en anden frekvens end dem udenfor, og begge masser virker på samme legeme, nemlig skibet)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Nej klumpen/væsken skal ligge bagerst.

Når skuddet bliver affyret så accelerer våbnet tilbage klumpen/væsken som er inde i et rør eller cylinder, vil blive sat i bevægelse fremad (eller er stille stående inde i cylinderen) klumpen/væsken der er langsommere end rekylen vil herefter ramme forkanten af cylinderen og på den måde med dens vægt, modvirke rekylen.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)