Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tyskland - skydeprøve
#1
Hej
Er der nogen som ved hvad regler er omkring tysk skydeprøve/bevis, hvis man som dansker skal på riffeljagt i Tyskland? Jeg har prøvet at google lidt, uden at det er lykkedes mig at blive helt klog på. Som jeg har forstået det er det kun i delstaten Mecklenburg-Vorpommern og Holsten at der kræves et bevis/årlig skydeprøve. Nogle steder står det benævnt som værende skud til både stillestående og løbende mål, hvor der andre steder nævnes at stillestående er nok? For at gøre forvirringen total, nævnes nogle steder at kravet og skydeprøve er ugyldigt?

Er der nogen som kender de faktisk og gældende regler/krav?

mvh
Steen
Svar
#2
Hej,

Her står der lidt om det, men det er noget generelt formuleret.

http://ncjagt.dk/?page_id=380

Der er også et link til en pdf af beviset.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#3
Hej Steen

Det kommer an på hvem du skal på jagt ved, og hvor du skal jage.

De fleste delstatsskove i det nordlige Tyskland kræver en årlig skydeprøve (5 skud på stående råbuk 100M, og 5 skud på løbende keiler 50M).
Samtlige statsskove, uanset hvor du er i Tyskland, kræver det samme.
De fleste private revirer stiller derimod ingen krav og kræver ingen bevis fra skydebane.

Det samme gælder for ammo, hvor de fleste delstats og samtlige stats-skove, kræver blyfri, imens de fleste private acceptere blyholdig ammo.

Det afhænger således af om du skal på jagt i:

Delstatsskov (Landesforst), kommer an på hvilken delstat.
Statsskov (Bundesforst), er naturligvis ens for hele Tyskland.
Eller Privat jagtrevir, hvor jagtherren naturligvis bestemmer.

Jeg har indtryk af at der er mange herinde som er forvirret over de Tyske regler. Eksempelvis er der nogen som mener at 6,5mm må bruges til alt vildt over hele Tyskland, og henviser til den tyske forbundsjagtlov der tillader 6,5mm til alt vildt, og som jo gælder i alle statsskove.
I delstatsskove derimod er det delstatsjagtlovene der gælder, og disse følger ikke nødvendigvis forbundsjagtloven. Endeligt kan jagtforvaltningen (landesjagdbehõrde), vedtage lokale jagtregler, som da de for et par år siden i Nordrein Westfalen besluttede at der i nogen områder måtte anvendes kaliber ned til .222Rem, til afskydning af årsgrise. Dermed går de jo klart under hvad forbundsjagtloven siger med 6,5mm.
Mange steder forlanges der i kontrast kaliber på min 7mm, til større vildt end råvildt. Det kan i sidste ende være helt op til den enkelte skovfoged, som sætter reglerne op(sammen med jagdbehõrde) om hvad der skal gælde i netop hans skov, det må vi bare leve med hvis vi ønsker at jage i Tyskland.
Hvis du spørger dem du skal på jagt ved, eller rejseselskabet, hvis du skal med et sådant, kan de uden videre svare dig på, hvad der er gældende for det eller de revirer du skal jage på.

Husk på at Tyskland er en forbundsstat, fuldstendig ligesom USA, kan de enkelte delstater have vidt forskellige love.

Jeg glemte lige at sige alle militærområder i Tyskland er statsejet, og her gælder således forbundsjagtloven, samt du skal have skydebevis, og skyde med blyfri.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#4
Mange tak for svaret. Jeg kommer et par gange om året på et privatejet revir og er aldrig løbet ind i krav om at se skydebevis (hvilket passer fint overens med det du skriver). Mit spørgsmål kommer sig lige så meget af, at jeg er med til at passe en skydebane, hvor jeg er løbet ind i spørgsmål om vi kan udstede et sådant skydebevis samt hvad reglerne egentlig er i Tyskland. Forklaringen omkring opdeling i statsskov, delstatsskov og privat giver så også forklaringen på de ofte temmelige forskellige udmeldinger fra brugere og de krav som de har været mødt med på tur til Tyskland.

mvh
Steen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)