Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Swaro Z6i 1,7-10x42 om natten?
#1
Er der nogen af jer, der har erfaring med sådan én til natjagt på vildsvin med/uden lys på foderpladsen (eller riflen) og i givet fald hvilket sigte i kikkerten? Overvejer sådan én med CD-I sigtet hvis den er anvendelig til både drivjagt og natjagt. En svensk bekendt påstår at den fungerer udmærket, men ku' godt tænke mig at høre andres opfattelse.
Eller har I erfaring med andre kiggerter med lav forstørrelse og mindre end 50mm frontlinse til begge formål?

9,3*57
9,3*57
Svar
#2
Bruger hellere en Zeiss HT 2,5-10x50 end en Swarovski Z6i 2,5-15x56 til natjagt hinsidan.
Så hvis du kan finde en Zeiss HT med de ønskede dimensioner.....eller Swarovski 4' serien, ville jeg gøre det fremfor Z6i serien til natjagt.
Svar
#3
Det afhænger jo af forholdene. Er der lyskilder, så betyder det mindre og lige gyldigt hvad ville jeg altid vælge en mindre kvalitetskikkert som den du kigger på end en billigere olietønde..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Som en eller anden udtrykte det for nyligt: "Da jeg ikke havde råd, var de alle perfekte. Nu hvor jeg har pengene til det, er der ingen der er". Det var netop kvalitetskikkerter vi talte om.

Og han har jo ret, for selv de allerbedste kikkerter har styrker og svagheder. Jeg synes styrken ved den kikkert du ser på er, at den har bredt nok synsfelt ved lav forstørrelse til at vær perfekt til drivjagt. Samtidig går den højt nok op i forstørrelse til at kunne bruges til de allerlængste jagtligt relevante skud. Så det er en rigtig rigtig god all-round kikkert.

Hvis 90 % af din jagt foregår om natten ved månelys, er det ikke sikkert at den er det allerbedte valg, men den kommer helt sikkert tæt på. En Zeiss HT i 3-12x56 kommer nok tættere på, men den er til gengæld større og går ikke så langt ned i forstørrelse.

Selv har jeg lige udskiftet en S&B PMII i 5-25X56 med en Swaro Z6i 3-18x50. Jeg savner S&B´eren på skydebanen, men på jagt er Swaroen tættere på idealet. Desværre har jeg (endnu) ikke råd til dem begge.

Så uanset hvad du gør, bliver du nødt til at kompromisse. Jeg havde ikke voldsomme skrupler ved at skrue lidt ned for forventningerne til mørkeegenskaberne, for som andre er inde på, så er mulighederne for kunstigt lys på vildsvinejagt i Sverige ganske gode.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Ved 6x42 kommer der lige så meget lys i øjet som ved 8x56. Du tjener en smule ved den højere forstørrelse men jeg har i perioder jaget meget om natten med en Kahles 1,5-6x42 uden lys og det virkede fint.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Tak til jer for konstruktive input. [Smile]Hvis det var ren natjagt eller jeg ville have to kikkerter var svaret at så skulle der en Z4i 3-12 på til om natten for den ved jeg virker. Men som I skriver så er et kompromis netop et kompromis. Hm tænke tænke.

9,3*57
9,3*57
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)