Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tilskydning af ny riffel
#1
Hej
Jeg ved godt der er flere tråde herinde om emnet og at der er mange måder at tilskyde en riffel på og lige så mange holdninger.

Tænkte blot på, om nogen har benyttet fx. ballistic silvertip som er coated med lubalox til formålet - de afsætter jo mindre materiale i piben ved de første skud osv - fx de første 10 skud med en coated kugle med rensning mellem hvert skud - blot en tanke [?]


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#2
Hvis du har tænkt dig at fortsætte med coatede kan jeg ikke se hvorfor ikke.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Når det er sagt så skriver seriøse producenter som AI/Border en procedure som man kan følge HVIS man ønsker break-in. Dvs ikke noget de nædvendigvis anbefaler..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Når det er sagt så skriver seriøse producenter som AI/Border en procedure som man kan følge HVIS man ønsker break-in. Dvs ikke noget de nædvendigvis anbefaler..

Stort knald = stort smil :-D



Ikke helt korrekt.

De skriver et sted, at hvis man ikke laver en eller anden form for break in må det være fordi man ikke ejer et bore scope. Underforstået ikke har set udviklingen i pibens tilstand undervejs.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
http://www.accurateshooter.com/technical...-a-barrel/
Svar
#6
Er break in og slutpolering af den færdige pibe det samme ? Hvis det er, kan man vel konkludere, at break in ikke er nødvendigt på piber der er lavet færdige fra fabrikken, sådan som S&L piber var det i gamle dage. Omvendt kan det være nødvendigt enten at skyde et antal skud, eller polere piben grundigt inden man forventer at piben viser sit potentiale, sådan som man skal med S&L piber i vore dage [xx(].

Og så er vi vel fremme ved en anbefalet tilskydningsprocedure: Skyd 5 skud for at vurdere hvad piben kan. Polér alt det du orker. Skyd 5 skud igen og se om gruppen er blevet bedre. Polér igen og så fremdeles indtil piben skyder ordentligt [Smile]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
En interessant lille skrivelse omkring barrel break-in

http://www.snipercountry.com/articles/ba...kin_II.asp

Lidt overraskende måske. :
Citat:quote:

According to Mike Rock, and the other barrel manufactures agreed, all you need to avoid this metal-to-metal contact is a good burnish in the barrel. Shilen, Hart and Rock Creek will all void your barrel warranty if you shoot moly bullets and for good reason. This is not to say that moly is necessarily bad for a barrel, but it is when applied to bullets.


Citat:quote:

With the barrel burnished with moly, this will prevent any metal-to-metal contact during the barrel break-in process. My instructions for barrel break-in were quite simple. Shoot 20 rounds (non-moly bullets) with no cleaning, as this will further burnish the barrel. Done! Now shoot and clean using your regular regimen of cleaning and if you have to use JB's or flitz type products, go very easy with them, or better yet avoid them. Never clean down to bare metal. He said most of the cleaning products do a great job, don't be afraid to use a brush and go easy on the ammonia-based products for removing copper fouling. Basically don't let the ammonia-based products remain in the barrel for long lengths of time.


Personligt er jeg splitterravende sidelæns, og mener at det stort set er religion - hvorvidt man skyder 1skud, rens, 1 skud... gentager x gange... skyder 3 skud rens... eller 5 skud, rens... eller.... eller eller...

Ingen kan give det definitive svar på... hvad har et løb behov for.

Og hvor meget af det kan henføres til den korrekte... eller ikke korrekte... barrel break-in, som ikke kan henføres til fejl i produktionslinien.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Laaaaang artikel om break in...

http://www.ballisticstudies.com/Knowledg...arrel.html

J.
Svar
#9
Vi "tager hul" på en Sako 85 Bavarian 308w i løbet af ugen.
Er der nogen der har erfaring med break in af Sako's piber?


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#10
Jeg indrömmer gerne at jeg IKKE fölger en break inn procedure, bare skyder og går hjem og renser hvis jeg husker det, når m7n riffel ikke skyder godt längere er jeg NÖDT til at rengöre den[^]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Jeg indrömmer gerne at jeg IKKE fölger en break inn procedure, bare skyder og går hjem og renser hvis jeg husker det, når m7n riffel ikke skyder godt längere er jeg NÖDT til at rengöre den[^]



Samme her.

Nogle gange skyder nye rifler bare som de skal fra start af, andre skal lige tygge sig igennem lidt bønner, før de skyder som de skal.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Jeg indrömmer gerne at jeg IKKE fölger en break inn procedure, bare skyder og går hjem og renser hvis jeg husker det, når m7n riffel ikke skyder godt längere er jeg NÖDT til at rengöre den[^]



Samme her.

Nogle gange skyder nye rifler bare som de skal fra start af, andre skal lige tygge sig igennem lidt bønner, før de skyder som de skal.


[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Jeg gør altid det at jeg som tilskydning skyder 5 enkelte skud med en tur med bronzebørsten mellem hvert skud. Thats it.

Så kommer de små grater fra kamringen der ikke kan undgås væk mest skånsomt.
Ingen grund til de indviklede tilskydningsprocedurer.

Polering af piber er godt til at fremme fouling:-(

Erfaringen viser at de mest blankpolerede piber er de værste til at foule.

Med fouling snakker jeg ikke om ubetydelige optiske farvninger, men præcisionsforringende fouling.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Bare en tør børste eller hur?
- En enkelt gang igennem eller skal den "tæskes"


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#15
Hvor meget tror du selv at jeg gider bruge af tid på det?[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Éen gang frem og tilbage med en tør bronzebørste mellem hvert af de første 5 skud.
En oliepind i efter bronzebørsten med ganske lidt olie på f.eks BreakFree. Har hørt sige at det er vigtigt at oliere inden bronzebørsten, men det er igen overtro. Med en tør børste kan du se når det er nok og den er væsentligt mere effektiv. Olien opløser alligevel intet på få sekunder/minutter.

Herefter gør jeg ikke noget ud over at kratte den igennem med bronzebørsten efter hver skydning indtil det ikke støver mere og så oliepinden.
Glem al det overtro med olie i piben kan ødelægge denne. Kun en lille smule olie på bomuldsbørsten og det vil ingen skade gøre, tvært imod.
Det hindrer nemlig rustdannelser under opbevaring af våbnet mellem brug og ved et ordentligt våben har det ingen praktisk betydning præcisionsmæssigt.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Bruger nøjagtig samme fremgangsmåde som GT ifm vedligehold af riffelpiben (efter en dag på skydebane)... Det fungerer, det er nemt og på ingen måde tidskrævende...

J.
Svar
#17
Er det ikke en "dødssynd" at trække noget som helst tilbage gennem piben fra mundingen til låsen, og især en bronze børste? Eller har jeg misforstået din tilgang GT?

Ang, sako, har de samme metode som tikka? De test skyder alle riflerne på fabrikken , godt nok med kun 3 (alm.) eller 5 (varmint) skud, men det skal man lige have med.

Ps. I min optik er tilskydningen BS. , der er mange argumenter for og imod, men ingen har konkrete beviser for effekten.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#18
Det er jo ikke noget problem, når man som en del af vedligeholdelsen blot kan skære en ny kroning...[Big Grin]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Det er jo ikke noget problem, når man som en del af vedligeholdelsen blot kan skære en ny kroning...[Big Grin]



Haha godt ord igen Smile

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#20
Vrøvl!!

Der skal køres begge veje. Ellers bliver piben ikke ren.
Kroningen tager ikke skade af det.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)