Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lade data til 45 ACP
#1
hej

skal til at lade til 45 ACP og har kigget i hornedy ladebog og den norske

horneby anbefaler til 230gr kugle N340 6,3 gr
og den norske til 230gr kugle N320 6 gr

for at nå en en teoretisk hastighed på 800fps

hvad kan jeg stole på da der er en del forskel på disse krudter??

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#2
Prøv dem begge, og eventuelt nogle lidt under i krudtvægt... [Smile]

De er ikke oppe i noget der ligner "farligt tryk"

45ACP skyder generelt mest præcist med hurtigt krudt... men for den enkelte skyder må man bare teste ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
takker

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#4
Jeg bruger 6,5gr. N340 og 32,00mm.
Giver 255m/s og god præcision.
Svar
#5
Har haft stor fornojelse af 45ACP kaliberen gennem 30 ar. Mest til konkurrencebrug, men ogsa lidt jagt og selvforsvar.

Gennem arerne er det blevet til over 100 favorit genladninger, alt efter formal og vabentype. For at holde det simpelt kan jeg anbefale folgende til f.eks. en 5" 1911. Og skyder du samme ladninger i en karabin, gar de ca. 150/200 f/s mere.

230gr.L-RN 4,0 gr.N-310 OAL. 1.255" TC.468" 757 f/s.
230gr.L-RN 4,5 gr.Bullseye - " - 741 f/S.
200gr.L-SWC 4,5 gr. N-310 OAL.1.250 TC.468" 850 F/s.

Hvis du anvender samme projektiltyper i kappe, skal du som regel ga 2/10 gr. op i vagt for at opna samme hastigheder. Den mest pracise all around som du selv kan stobe er en typisk HG 200 SWC type. Den anvender f.eks. Wilson Combat/ Nighthawk og os selv til testsskydning for pracision, og andre fabriks JCT hollow Point typer til selve funktionstesten.

Der eksisterer et hav af JCT typer, men den mest pracise er HDY 230gr.XTP og 200gr.XTP. Sierras Tournament master kommer tat pa ogsa. Denne pracision, kommer selvfolgelig kun til sin ret i top kvalitets custom 1911'ere.

Ved ikke om man kan skaffe amerikanske krudttyper i DK, men du kan stort set anvende alle former for hurtigt til medium brandende krudt typer. Den langsommeste jeg anvender er Unique.

45 ACP er en lavtrykkaliber. Meget tilforgivelig at genlade som 38 spl. er indenfor revolver genladning. Nasten uanset hvordan du genlader dem, kan det ikke ga helt galt.
Husk dog pa, at det er kan vare risikabelt med hurtigtbrandende krudttyper, da hylsteret nemt kan have en dobbel charge i sig, uden krudtet spiller over kanten, saledes man slet ikke ser det, inden man isatter projektilet.

Jeg genladte i mange ar pa en simpel Lee 1000 Progessive, men anvender kun Dillon 650 og 1050 idag. Min erfaring er til begyndere inden genladning, at starte med en 650. Den er den bedste kvalitets maskine til pengene. Holder for evigt, og nem at skifte om til andre kalibre.

Bare lidt gode rad herfra.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)